[Cross Media Awards] René Zeedijk over MediaScience B2B Radiocase
18-03-2015 15:37:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5476 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. MediaScience stuurde de MediaScience B2B Radiocase in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is René Zeedijk, managing partner bij MediaScience.

Kun jij MediaScience introduceren?

MediaScience is een innovatief en creatief digitaal marketingbureau met een specialisme in programmatic buying. Het bureau werd in 2011 opgericht door Boudewijn van Ewijk, René Zeedijk en Simon Aurik, die ervaring opdeden bij zowel nationale als internationale grote merken, bureaus en uitgevers. Door gebruik te maken van een slimme combinatie van data, media, creatie en techniek bereikt MediaScience de doelgroep zeer gericht. Met het eigen productenlabel Vision biedt MediaScience volledig transparantie en realtime inzicht in lopende campagnes. Inmiddels is MediaScience uitgegroeid tot een toonaangevend digitaal bureau, met lopende campagnes in zowel Europa als daarbuiten, in Azië en de VS.

Hoe kijken jullie vanuit MediaScience naar Cross Media?

Het crossmediaal inzetten van mediakanalen is cruciaal in een effectieve campagne. Vanuit ons expertise in online marketing kijken wij ook naar de afstemming van on- en offline media. Een crossmediale aanpak van media levert extra rendement op een campagne. De consument wordt via diverse kanalen met een persoonlijke en eenduidige boodschap geraakt. De losse kanalen vormen samen een sterk geheel in een marketingstrategie.

Kun je de MediaScience B2B Radiocase omschrijven?

Onze bekendheid bij ‘marketing Nederland’ was nog beperkt in 2013 bij onze belangrijkste doelgroep; de DMU van de top 150 adverteerders van Nederland. De uitdaging was om een campagnevorm en de bijbehorende middelen te vinden waarbij we de doelgroep zowel breed als persoonlijk konden benaderen op een sympathieke, impactvolle en efficiënte manier. Daarnaast wilden we tegelijkertijd onze bestaande klanten op een positieve manier bevestigen in hun keuze voor MediaScience. Het past bij MediaScience om te kiezen voor een non-conformistische aanpak. Een aanpak waarbij timing cruciaal is. Onze missie is niet voor niks ‘de juiste persoon realtime bereiken op het juiste moment’.

Het ligt niet voor de hand om hiervoor het brede massamedium radio te kiezen, en zeker niet voor een persoonlijke campagne. Toch is het gelukt om met een combinatie van radio en digitale middelen de ‘zichtbaarheid’ van het merk MediaScience te vergroten. Tegelijkertijd wisten we de belangrijkste doelgroep zeer persoonlijk aan te spreken en te activeren. Iedere dag, een jaar lang, werd éénzelfde tijdstip geclaimd op de radio om met een beperkt budget aanwezig te zijn. Met een gecombineerde inzet van digitale middelen zoals e-mail, social media en display waren wij ook buiten het tijdstip continue aanwezig en wisten wij de doelgroep persoonlijk te raken.

Door de crossmediale aanpak hebben wij het doel om in persoonlijk contact te komen met de DMU van de top 150 adverteerders bereikt. Daarnaast hebben wij onze relatie met het bestaande klantenbestand weten te bestendigen en uitbouwen, zij zijn tenslotte onze ambassadeurs. De aftrap van de campagne startte op 14 februari 2014 met een persbericht en Valentijns radiospot. Vervolgens werd iedere dag een andere marketeer aangesproken op Radio 538 en SlamFM op het vaste tijdstip 17.55 uur. Een dag voor uitzending ontving de marketeer een e-mail met de oproep om de volgende dag te luisteren. Door het openen van de mailing kon de hele week geretarget worden op zowel display als Facebook. Hierdoor kwam de marketeer op verschillende momenten in aanraking met MediaScience. De ochtend na uitzending ontving de marketeer opnieuw een mailing met een link naar een persoonlijke webpagina. Hier kon de commercial worden teruggeluisterd. Daarnaast werd het verzoek gedaan om contact op te nemen met de MediaScience. Vanaf oktober werd ook het eigen klantenbestand aangesproken volgens bovenstaande wijze, alleen dan om ze te bedanken.


Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De campagne is bedacht en uitgevoerd door MediaScience, zowel creatief als in middelenkeuze en middelenplanning. De uitzending van de radiospot is verzorgd door One Media Sales. iMediate Redactie verzorgde de teksten en verzending van de mailing.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

In de campagne is het brede massamedium radio ingezet op een persoonlijke manier. Om de persoonlijke targeting te versterken hebben we gebruikgemaakt van e-mail. Door pixelplaatsing in de e-mail konden we de ontvanger ook via display persoonlijk bereiken. Facebook en display werden ingezet om de ontvanger op verschillende momenten en via verschillende kanalen met MediaScience in aanraking te laten komen. De persoonlijke e-mail zorgde, naast dat we hierdoor de ontvanger konden retargeten, er ook voor dat de ontvanger kennis had van de persoonlijke radiospot die werd uitgezonden. De laatste mailing zorgde ervoor dat een verzoek werd gedaan om contact op te nemen.

Wat waren de resultaten van de campagne?

We hebben een derde van top 150 adverteerders bereikt. 15 procent van de aangesproken top 150 adverteerders heeft zelf contact opgenomen. We hebben 50 procent van het huidige klantenbestand persoonlijk aangesproken. 100 procent van de aangesproken klanten heeft gereageerd. Met 35 procent van de marketeers hebben we nog steeds actief contact over een zakelijke samenwerking. Het klantenbestand in 2014 is gegroeid met 28 klanten. Facebook groeide met 200 procent. In totaal hebben we 166 e-mails verstuurd. Door het persbericht is een artikel geplaatst in vaktitels zoals Adformatie en MarketingTribune.

Wat is het laatste nieuws?

Vanwege de succesvolle resultaten uit de radiocampagne hebben wij ervoor gekozen dit jaar opnieuw radio in te zetten in onze marketingmix. Opnieuw zijn wij op een vast tijdstip, een jaar lang aanwezig. Daarnaast bieden wij dit jaar onze klanten een podium in onze campagne. Wat dit inhoudt? Luister daarvoor om 17.55 uur naar Radio538.


René Zeedijk is managing partner bij MediaScience

www.mediascience.nl

 

 Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: