[Cross Media Bureau] Rens Plandsoen over RLVNT
09-04-2015 16:44:00 Door: Ton Boom | Hits: 4544 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RLVNT dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is  Rens Plandsoen

Kun jij RLVNT introduceren?

Het nog jonge Amsterdamse bureau RLVNT is exact een jaar geleden tijdens het Cross Media Congres gelanceerd. RLVNT ziet mensen als vertrekpunt bij het ontwikkelen van al haar strategieën en campagnes in tegenstelling tot de consument als eindpunt in het communicatieproces te bestempelen. Bij RLVNT worden mensen actief betrokken bij het vormen van inzichten, het meedenken over concepten en het toetsen van campagnes. Dit doet RLVNT met 35 innovatieve creatieve en mediaspecialisten, die de propositie 'logic en magic’ op een revolutionaire manier tot leven brengen. RLVNT gebruikt deze kracht om relevante oplossingen te ontwikkelen voor mens en merk. Want hoe relevanter onze communicatie naar de mensen, des te succesvoller we zijn voor de merken waarvoor we werken.

Hoe onderscheidt RLVNT zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

Bij RLVNT hebben we interactiviteit tussen mens en merk hoog in het vaandel staan. Het is onze droom en streven om iedere vorm van communicatie interactief te maken. Doordat bij RLVNT de strategische, creatieve en mediaspecialisten vanaf de kick-off op een project gezamenlijk de oplossingen voor onze opdrachtgevers ontwikkelen, kunnen we dit ook waarmaken. Daarbij vangen we alle gedragsdata tijdens campagnes in duidelijk gestructureerde dashboards op. Hiermee kunnen enerzijds onze specialisten continu de performance van zowel media als creatie monitoren en optimaliseren en hebben anderzijds onze opdrachtgevers real-time inzage in hoe de campagnes verlopen. Tegelijkertijd luisteren we naar de stem van de mensen (het sentiment) met dank aan o.a. social media, slimme technologie en data, waardoor we samen anders kunnen kijken naar de echte behoefte van die mensen en ze direct betrekken in de resultaten.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Alleen door dagelijks te schakelen tussen creatie en media kan je de interactiviteit tussen mens en merk optimaliseren. Ontvankelijkheid van de (consu)mens voor jouw boodschap is daarin een van de belangrijkste KPIs. Dit krijg je als bureau of adverteerder alleen voor elkaar als je daadwerkelijk begrijpt wat de menselijke drijfveer is om wel of juist niet voor jouw aanbod open te staan. Geholpen door technologie zullen mensen zich steeds vaker af weten te sluiten voor boodschappen zonder relevante inhoud. Als adverteerder ben je het dus aan jezelf verplicht om echt te luisteren wat er speelt, om dat in een vervolgens in een volledig crossmediale campagne uit te rollen, in plaats van een product of dienst klakkeloos aan het publiek op te dienen als voldongen feit.

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots?

De #uniekerUnique-case is een echte RLVNT-case. Het samengaan van Creyf’s en Unique in het nieuwe Unique had ook op een traditionele wijze via enkele advertenties en raamposters gecommuniceerd kunnen worden, zoals vaak bij fusies het geval is. Een van de doelstellingen was om een breed menselijk draagvlak voor het samengaan te creëren. Tegelijkertijd moest bij de opdrachtgevers en flexwerkers het vertrouwen heersen dat al het goede van zowel Creyf's als Unique bewaard zou blijven. Daarom heeft RLVNT er samen met Unique voor gekozen om al deze mensen een actieve rol in de campagne te geven en hun individuele eigenheid van toegevoegde waarde te laten zijn bij het bouwen aan het nieuwe Unique. Hiervoor zijn alle eigen kanalen van Unique ingezet, waarmee iedereen werd opgeroepen om zijn stem te laten horen en is de gegenereerde content gebruikt voor alle verdere uitingen, inclusief de campagnewebsite, de radio- en printcampagne, alsmede de ruim 1.500 social shares vorm te geven. Met als allerbelangrijkste resultaat het feit dat de transitie van Creyf’s en Unique iedereen heeft geïnspireerd om mee te doen en de kernwaarde van het nieuwe Unique “Werken aan morgen” breed uit te dragen en te leven.

 

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Bij RLVNT geloven we dat duurzame merken die de mens als vertrekpunt zien, de toekomst hebben. Daarom zijn we ook zo enorm trots dat wij sinds de start van ons bedrijf voor o.a. Greenpeace, Coolblue, Madurodam, ICI PARIS XL, Runnersworld en Unique strategiën en campagnes hebben mogen ontwikkelen die deze zienswijze in zich hebben. Op het moment dat je de mens als vertrekpunt neemt, is het vrijwel onontkoombaar dat er een crossmediale oplossing volgt, om de doodsimpele reden dat mensen van zichzelf al crossmediaal zijn. Daarbij koppelen we gedragsdata aan de intrinsieke motivaties van de mens , waardoor de uiteindelijk gekozen communicatiekanalen een logische gevolgtrekking zijn van waar mensen daadwerkelijk behoefte aan hebben. Ons advies aan zowel adverteerders als exploitanten luidt dan ook om veel meer vanuit het perspectief en de ontvankelijkheid van de mens te denken, in plaats vanuit de eigen portemonnee.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Het frappante is dat door de alomtegenwoordige aanwezigheid en het gebruik van social en mobiel de lijnen tussen mens en merk alleen maar korter zijn geworden, maar – enkele uitzonderingen daargelaten – de wegen om van merk tot mens te komen langer en complexer zijn geworden. Kijk maar naar het aantal (specialistische) bureaus per gemiddelde award-inzending die allen aan een campagne meegewerkt te hebben. Het kan niet anders dan dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en er ruis op de lijn ontstaat dan dat het meer kennis en relevantie oplevert. Social en mobiel zijn geen add-ons die je als een module op het bestaande marketingcommunicatieplan klikt, maar moeten van het begin af aan – indien relevant – geïntegreerd worden in de totale communicatieaanpak. En dat lukt alleen als je de mens als vertrekpunt durft te nemen.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De traditionele bureaustructuren en de bijbehorende honoreringsmodellen zullen – sneller dan menigeen zal beseffen – hun bestaansrecht verliezen. Uurtje factuurtje voor geleverde diensten, onafhankelijk van het uiteindelijke succes sterft zo mogelijk nog sneller een zachte dood. Bureaus met ballen durven mee te ondernemen. Adverteerders met gelijk grote cojones durven op hun beurt de bureaus meer verantwoordelijkheden toe te bedelen en mee te laten delen in het succes. Daarbij is het de vraag of de term bureau nog langer van toepassing zal zijn. Bij RLVNT zien wij onszelf meer als een collectief van gepassioneerde vakidioten en stellen we voor ieder project het meest geschikte team van professionals samen die gezamenlijk met de opdrachtgever de klus zij-aan-zij klaren. Dit alles gestoeld op de filosofie dat de motivaties en het gedrag van mensen centraal staan in de ontwikkeling van interactieve communicatie, om zo de hoogst mogelijke relevatie voor de mens en de best mogelijk resultaten voor de opdrachtgever te realiseren.

Wat is het laatste nieuws?

RLVNT is jarig, maar wij beschouwen iedere dag als een feestje. Ieder succes vieren we samen en bouwen we als een hechte groep aan de toekomst. We zijn er trots op dat zoveel verschillende opdrachtgevers ons in dit eerste jaar hebben weten te vinden, vanuit de gezamenlijke overtuiging dat het tijd is voor een frisse, toekomstgerichte wind. En die positieve energie werkt aanstekelijk voor iedereen die daar voor open staat.

www.rlvnt.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: