[Cross Media Case] Valentijn Bras over SCOUPY Cashback
09-04-2015 11:51:00 Door: | Hits: 4254 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. SCOUPY stuurde de Cashback met SCOUPY case in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Valentijn Bras, CEO van SCOUPY.

Kun jij SCOUPY introduceren?

In 2011 opgericht door 3 offline-media ondernemers opgericht als lokaal kortingsbonnen-boekje op je smartphone. Mobile Couponing dus. Snelgroeiende, écht Nederlandse startup met inmiddels meer dan 850.000 geregistreerde gebruikers. Richtte zich in eerste instantie op lokale MKB bedrijven en retailketens. Visie was en is: De smartphone is (in potentie) het medium dat alle andere media overtreft. Qua bereik (iedereen heeft er één), interactie (je kunt snel en simpel reageren - dat is pas communicatie!), snelheid (lijkt ons duidelijk) en presentatie (visueel makkelijk aantrekkelijk te maken).

Hoe kijken jullie vanuit SCOUPY naar Cross Media?

De consument van vandaag verdeelt zijn mediaconsumptie over steeds meer kanalen, in steeds korter wordende flights van aandacht. Juist daarom is het van extreem belang daar te zijn, waar de consument / je doelgroep ook is: overal. Online, offline, instore, outdoor, op tv en radio. Alleen zo kan vandaag de dag een merk écht geladen worden. De cross-mediale benadering van SCOUPY, met een sterke focus op mobiel, is de basis van de succesvolle uitrol van dit nieuwe product geweest. Het geïntegreerde communicatieconcept, inclusief B2B advertising en PR, heeft het concept echt gekickstart.

Kun je de case omschrijven?

Cashback met SCOUPY. Zó makkelijk kreeg je nog nooit geld terug! Geld-terug acties zijn een geliefd middel voor de fabrikant én de consument om snel en zonder risico nieuwe producten te kunnen proberen of invloed te nemen op verkoopaantallen. Met haar nieuwe CASHBACK propositie biedt SCOUPY fabrikanten de mogelijkheid om snel en simpel invulling te kunnen geven aan de marketingdoelstellingen TRIAL, PENETRATIE & VOLUME. De propositie is 360 graden, lost veel bestaande issues op voor fabrikanten en maakt van elke deelnemer in de keten een winnaar.

De Cashback Parade is middels een grote, landelijke en cross-mediale campagne i.s.m. mediapartners Sanoma en Centercom aangekondigd, gelanceerd en gepromoot. Hierbij kwamen o.a. TVC (SBS, Veronica en Net 5), Radio (Sky, Q), NU.nl banners en cubicle's, online Advertorials, posters en floorboards in supermarkten, inserts met boodschappenlijstjes met gratis producten in bladen (Margriet, Libelle, Viva, Flair) en Outdoor media (A0) als ook emailmarketing (base van vrouwencluster Sanoma en SCOUPY) en geofence pushmarketing tot inzet.

Het concept landt enorm goed bij merkfabrikanten. Het concept doorbreekt de macht die retail vaak over (acties van) fabrikanten heeft en biedt fabrikanten de mogelijkheid om snel en onafhankelijk, over alle supermarktketens heen, trial- en volumeacties op te zetten en uit te voeren. Tegen veel lagere kosten dan voorheen bovendien; SCOUPY zorgt, samen met haar mediapartners, binnen het concept immers ook voor de (cross)media-inzet, waarmee tienduizenden consumenten in korte tijd richting de fysieke winkel kunnen worden geactiveerd. Nu kunnen merken en productenten echt leren wie en waar hun kopers zijn, online én offline! Gecombineerd met het al bestaande "volgersmodel" van SCOUPY, waarbij gebruikers hun merkvoorkeuren binnen het SCOUPY-platform aangeven, biedt dit volop kansen voor retargeting.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Geen, we hebben alles in-house ontwikkeld en gemaakt. Concept en productie van de TV spot is gedaan door Jurren Sluiter i.s.m. SBS.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

SCOUPY wil focussen op online to offline communicatie en activatie. Maar om die userbase zo groot mogelijk te maken, moeten er eerst zo veel mogelijk gebruikers aan de base worden toegevoegd. De consument van vandaag verdeelt zijn mediaconsumptie over steeds meer kanalen, in steeds korter wordende flights. Juist daarom is het van extreem belang daar te zijn, waar de consument ook is: overal. Online, offline, instore, outdoor, op tv en radio. Alleen zo kan vandaag de dag een merk écht geladen worden. De cross-mediale benadering van SCOUPY, met een sterke focus op mobiel, is de basis van de succesvolle uitrol van dit nieuwe product geweest. Hierbij kwamen o.a. TVC (SBS, Veronica en Net 5), Radio (Sky, Q), NU.nl banners en cubicle's, online Advertorials, posters en floorboards in supermarkten, inserts met boodschappenlijstjes met gratis producten in bladen (Margriet, Libelle, Viva, Flair) en Outdoor media (A0) als ook emailmarketing (base van vrouwencluster Sanoma en SCOUPY) en geofence pushmarketing tot inzet.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Deze nieuwe Cashbackmethode met behulp van de Smartphone slaat erg aan bij merkfabrikanten, maar ook bij gebruikers / consumenten. Na lancering met enkele stand-alone klanten in 2014 (o.a. Douwe Egberts) was de eerste Cashback Parade in februari 2015 een groot succes. SCOUPY verwerkte in minder dan 3 weken meer dan 80.000 (!) Cashback aanvragen voor 6 verschillende merken, tot en met de uitbetaling. Het concept landt dus volledig bij de consument, die m.n. de ultrasnelle en transparante afhandeling roemt. Doordat de consument zijn kassabon naar het systeem upload, verkrijgt SCOUPY inzicht in wie waar welke producten aankoopt en kan deze gegevens koppelen aan database marketing. Échte online-to-offline activatie, dus Het concept doorbreekt de macht die retail vaak over (acties van) fabrikanten heeft en biedt fabrikanten de mogelijkheid om snel en onafhankelijk, over alle supermarktketens heen, trial- en volumeacties op te zetten en uit te voeren. Tegen veel lagere kosten dan voorheen bovendien; SCOUPY zorgt, samen met haar mediapartners, binnen het concept immers ook voor de (cross)media-inzet, waarmee tienduizenden consumenten in korte tijd richting de fysieke winkel kunnen worden geactiveerd. Nu kunnen merken en productenten echt leren wie en waar hun kopers zijn, online én offline! Gecombineerd met het al bestaande "volgersmodel" van SCOUPY, waarbij gebruikers hun merkvoorkeuren binnen het SCOUPY-platform aangeven, biedt dit volop kansen voor retargeting.

Wat is het laatste nieuws?

Reken vanaf nu op een regelmatig terugkerende SCOUPY Cashback Parade, waarin 6-10 merken zich gelijktijdig middels een cross-mediale mediacampagne aan de consument presenteren. Deelnemende producten kunnen zo risicoloos worden uitgeprobeerd en consumenten kunnen zeer snel en simpel hun aankoopbedrag terugkrijgen. Cashback Parade 2, met een vergelijkbare media-inzet, is inmiddels een feit. Parade 3 en 4 zijn ook al bijna volgeboekt. uiteraard volgen er binnenkort ook meerdere Stand-Alone Cashbackacties.


www.scoupy.com

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: