[Cross Media Innovatie] Valentijn Bras over SCOUPY
09-04-2015 11:10:00 Door: | Hits: 7836 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. SCOUPY stuurde de Cashback met SCOUPY case in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Valentijn Bras, CEO van SCOUPY.

Kun jij SCOUPY introduceren?

In 2011 opgericht door 3 offline-media ondernemers opgericht als lokaal kortingsbonnen-boekje op je smartphone. Mobile Couponing dus. Snelgroeiende, écht Nederlandse startup met inmiddels meer dan 850.000 geregistreerde gebruikers. Richtte zich in eerste instantie op lokale MKB bedrijven en retailketens. Visie was en is: De smartphone is het medium dat alle andere media overtreft. Qua bereik (iedereen heeft er (straks) één, interactie (je kunt snel en simpel reageren - dat is pas communicatie!), snelheid (lijkt ons duidelijk) en presentatie (visueel makkelijk aantrekkelijk te maken).

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Hoewel qua gebruik en enthousiasme onder deelnemende bedrijven en consumenten In de afgelopen jaren behoorlijk succesvol, heeft SCOUPY steeds geworsteld met haar verdienmodel. Met name het ontbreken van échte meetbaarheid (scannen van smartphone is op Schiphol al jaren usance, maar aan de kassa in jouw winkel nog steeds onmogelijk) van herleidbare transacties én uitblijven van disruptieve keuze's ten faveure van echte online-to-offline marketing in retail zorgden voor te trage groei. Eind 2014 heeft SCOUPY daarom het roer rigoureus omgegooid richting CASHBACK. Met in de basis dezelfde ontwikkelde technologie richt SCOUPY zich nu 100% op de (FMCG) merken en fabrikanten als klant. Maar nog altijd met online-to-offline activatie als kernactiviteit. Een switch, die zeer succesvol heeft uitgepakt.

Kun je de innovatie omschrijven?

Cashback met SCOUPY. Zó makkelijk kreeg je nog nooit geld terug! Geld-terug acties zijn een geliefd middel voor de fabrikant én de consument om snel en zonder risico nieuwe producten te kunnen proberen of invloed te nemen op verkoopaantallen. Met haar nieuwe CASHBACK propositie biedt SCOUPY fabrikanten de mogelijkheid om snel en simpel invulling te kunnen geven aan de marketingdoelstellingen TRIAL, PENETRATIE & VOLUME.

De propositie is 360 graden, lost veel bestaande issues op voor fabrikanten en maakt van elke deelnemer in de keten een winnaar. Dat werkt als volgt: Via de SCOUPY-app worden de deelnemende producten geadverteerd aan de SCOUPY-gebruikersbase. SCOUPY presenteert daarbij meerdere Cashback-acties van meerdere fabrikanten tegelijk in een periodiek terugkerende SCOUPY Cashback Parade. Deze Cashback Parade wordt middels een grote cross-mediale campagne i.s.m. mediapartners Sanoma en Centercom aangekondigd en gepromoot. Zo hoeven fabrikanten geen aangepaste verpakking meer te maken of campagnes in te kopen om hun actie bekend te maken. Alle verkooppunten van de fabrikant worden daarin meegenomen en het aanbod wordt location based aan de consument gepresenteerd. Afspraken met retailers zijn hiervoor niet meer nodig. De consument gaat, getriggert door de campagne, naar de winkel van zijn keuze en koopt de producten van zijn gading daar voor de volle prijs - retailer ook blij!

Na het activeren van de digitale coupon in de SCOUPY-app uploadt hij een foto van zijn kassabon. SCOUPY controleert en verwerkt deze binnen 24 uur en betaald de consument binnen 48 uur - namens de fabrikant - een deel tot het hele aankoopbedrag terug. Hiermee ontstaat er voor de fabrikant inzicht in wie, wat, waar heeft aangeschaft. Het geheel wordt afgerond met de mogelijkheid aansluitend een geïntegreerd consumentenonderzoek uit te laten voeren door Het Testpanel. Met een N-waarde van minimaal N=1000 en tegen fractionele meerkosten kan zo meteen inzicht worden verkregen in de consumentenbeoordeling en aankoopintentie.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

De Cashback Parade is middels een grote, landelijke en cross-mediale campagne i.s.m. mediapartners Sanoma en Centercom aangekondigd, gelanceerd en gepromoot. Hierbij kwamen o.a. TVC (SBS, Veronica en Net 5), Radio (Sky, Q), NU.nl banners en cubicle's, online Advertorials, posters en floorboards in supermarkten, inserts met boodschappenlijstjes met gratis producten in bladen (Margriet, Libelle, Viva, Flair) en Outdoor media (A0) alsmede email marketing en geofence pushmarketing inzet op de SCOUPY- en een deel van de Sanoma base.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Het concept landt enorm goed bij merkfabrikanten. Het concept doorbreekt de macht die retail vaak over (acties van) fabrikanten heeft en biedt fabrikanten de mogelijkheid om snel en onafhankelijk, over alle supermarktketens heen, trial- en volumeacties op te zetten en uit te voeren. Tegen veel lagere kosten dan voorheen bovendien; SCOUPY zorgt, samen met haar mediapartners, binnen het concept immers ook voor de (cross)media-inzet, waarmee tienduizenden consumenten in korte tijd richting de fysieke winkel kunnen worden geactiveerd. Nu kunnen merken en productenten echt leren wie en waar hun kopers zijn, online én offline! Gecombineerd met het al bestaande "volgersmodel" van SCOUPY, waarbij gebruikers hun merkvoorkeuren binnen het SCOUPY-platform aangeven, biedt dit volop kansen voor retargeting.

 

 

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2014?

Deze nieuwe Cashbackmethode met behulp van de Smartphone slaat erg aan bij merkfabrikanten, maar ook bij gebruikers / consumenten. Na lancering met enkele stand-alone klanten in 2014 (o.a. Douwe Egberts) was de eerste Cashback Parade een groot succes. SCOUPY verwerkte in minder dan 3 weken meer dan 80.000 Cashback aanvragen voor 6 verschillende merken, tot en met de uitbetaling. Het concept landt dus volledig bij de consument, die m.n. de ultrasnelle en transparante afhandeling roemt. Doordat de consument zijn kassabon naar het systeem upload, verkrijgt SCOUPY inzicht in wie waar welke producten aankoopt en kan deze gegevens koppelen aan database marketing. Échte online-to-offline activatie, dus.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Deze innovatie van SCOUPY is geheel nieuw in de markt. Bestaande clearingprocessen nemen meestal weken in beslag en kosten een veelvoud van de kosten die SCOUPY haar klanten voor clearing berekend. Daarnaast coördineert en produceert SCOUPY de gehele campagne, van A to Z. Het enige dat een klant hoeft aan te leveren, is een packshot en haar lijst met listing partners. SCOUPY regelt de rest. Een campagne met SCOUPY kan een fabrikant binnen enkele dagen meer dan 10.000 testaankopen opleveren!

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

De consument van vandaag verdeelt zijn mediaconsumptie over steeds meer kanalen, in steeds korter wordende flights. Juist daarom is het van extreem belang daar te zijn, waar de consument ook is: overal. Online, offline, instore, outdoor, op tv en radio. Alleen zo kan vandaag de dag een merk écht geladen worden. De cross-mediale benadering van SCOUPY, met een sterke focus op mobiel, is de basis van de succesvolle uitrol van dit nieuwe product geweest. Ook omdat iedere marketeer voor en na zijn werkdag ook gewoon maar een consument is. De geïntegreerde benadering, inclusief B2B advertising en PR, heeft het concept echt gekickstart.

Wat is het laatste nieuws?

Reken vanaf nu op een regelmatig terugkerende SCOUPY Cashback Parade, waarin 6-10 merken zich gelijktijdig middels een cross-mediale mediacampagne aan de consument presenteren. Deelnemende producten kunnen zo risicoloos worden uitgeprobeerd en consumenten kunnen zeer snel en simpel hun aankoopbedrag terugkrijgen. Cashback Parade 2 is inmiddels een feit. uiteraard volgen er binnenkort ook meerdere Stand-Alone Cashbackacties.


www.scoupy.com

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: