[Cross Media Case] Willem-Albert Bol over Senseo
09-04-2015 15:57:00 Door: Ton Boom | Hits: 5016 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep stuurt de Senseo campagne in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Willem-Albert Bol, Manager Advertising bij de Persgroep Advertising.

Kun jij De Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is een toonaangevende en ambitieuze uitgever van de nieuwsmerken AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Merken die het maatschappelijke en politieke debat in Nederland mede bepalen. De nieuwsmedia van de Persgroep bereiken de bewegende consument allang niet meer alleen via de papieren krant. Een crossmediaal portfolio met papier, mobiel, tablet en desktop en magazines bereikt dagelijks 6 miljoen bij 3,8 miljoen mensen. Vanwege deze ontwikkeling heeft De Persgroep zelfs een aparte afdeling opgericht. Het Persgroep MediaLab helpt om de boodschap van de adverteerder op maat te maken voor het lezerspubliek én het juiste mediakanaal.

Hoe kijkt De Persgroep naar Cross Media?

Het gaat erom dat je iets nieuws doet op een doelgerichte manier: je hebt een idee dat over verschillende platformen elkaar versterkt. Dat is steeds meer nodig om écht impact te maken bij de consument. Deze cross mediale aanpak is nodig om de vluchtige consument te bereiken. De krant verdiept, radio jaagt aan en beiden verwijzen naar online waar de consument tot actie kan overgaan.

Kun je de case omschrijven?

Senseo is sinds 2001 een begrip in koffiedrinkend Nederland. Met een campagne wilde Senseo de productkwaliteit onderstrepen en aantonen dat goede koffie niet duur hoeft te zijn. Daarbij heeft de campagne als doel de verkoop van koffiepads- en apparaten te stimuleren. Senseo koos voor een multimediale samenwerking met de Persgroep, met als basis de jaarlijkse AD Koffietest: een begrip voor koffieliefhebbers en horecabedrijven. 95% van de AD-lezers is koffiedrinker en 61% hiervan heeft een single serve koffiemachine. Hiermee is het AD hét platform om de kwaliteit van Senseo aan te tonen bij de doelgroep: ‘koffiedrinkend Nederland’. Daarbij is de combinatie van ‘’koffie & krant’’ natuurlijk een klassieke match. AD heeft dit jaar speciaal voor Douwe Egberts Senseo een onafhankelijke blindtest uitgevoerd, los van de jaarlijkse AD koffietest. ‘’Senseo Intense Black Nr. 8’’ werd vergeleken met vier andere intense koffies uit één-kops-zetsystemen. Senseo werd uitgeroepen tot ‘Beste Koop’ verkrijgbaar in de supermarkt. De uitkomst van het AD Koffieonderzoek 2014 werd in de zeer populaire bijlage ‘AD Koffietest’ gepubliceerd.


Met drie redactionele pagina’s over de blindtest, waarin uitgebreid aandacht werd besteed aan Senseo. Advertenties op de voor- en achterkant van de AD Koffietest-bijlage en op AD.nl communiceerden de goede uitkomst. Een TV-commercial droeg de boodschap van ‘Beste Koop’ nog breder uit. De kranten van de Persgroep zijn door hun kwalitatieve imago ideaal om bij te dragen aan de kwaliteitsperceptie van Senseo. Daarom ontvingen Senseo-drinkers een cadeau dat inspeelt op het klassieke ‘’Koffie & Krant’’ moment: bij aankoop van een pak Senseo kreeg men een twee weken durend krantenabonnement naar keuze. Op drie miljoen verpakkingen van Senseo werd een Krant-Cadeau sticker geplaatst met ‘Winnaar AD Koffietest’. Bij aankoop van Senseo koffie ontving men twee weken een abonnement op een Persgroep titel (AD, de Volkskrant, Trouw of Het Parool) naar keuze. Hierdoor werd het ‘Koffie en Krant’ moment versterkt. Bijna 50 duizend gratis abonnementen zijn aangevraagd. De AD koffietest en de advertenties in de krant en online bereikten ruim 2,2 miljoen Nederlanders. Daarnaast is de merkperceptie van Senseo versterkt: een op de zes lezers denkt na de campagne positiever over Senseo. De geslaagde samenwerking met de Persgroep vormt een mooie start om Senseo als positief en sterk merk te positioneren.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

MediaLab, de specialist van de Persgroep in verrassende crossmediale communicatie-ideeën.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Het AD (de AD Koffietest), AD.nl en ná (en naar aanleiding van) deze inzet ook een tv-commercial. Onder de lezers van het AD is een speciaal koffieonderzoek uitgevoerd. Dit ook in het kader van de jaarlijkse AD Koffietest, de jaarlijks terugkerende test die verschijnt bij het AD, als aparte bijlage bij de krant. Hierin wordt naar het beste kopje koffie van Nederland gezocht, geschonken in de horeca. De bijlage bevat de uitslagen en reacties hierop, en redactionele artikelen over koffie. De AD-lezers zijn echte koffiedrinkers, die graag zelf een kopje thuis zetten. Hiermee zijn zij de ideale (potentiële) doelgroep voor Senseo: zowel om de perceptie te verbeteren als de Sales van Senseo apparaten en Senseo-pads te stimuleren.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Met de redactionele aandacht in de AD Koffietest en de advertenties in de krant en online zijn ruim 2,2 miljoen Nederlanders 13+ bereikt. 90% van de AD-lezers heeft de AD Koffietest gezien, waarvan driekwart deze heeft gelezen. Bij ruim 1 op de 6 lezers van het artikel over de blindtest van Senseo is de perceptie ten aanzien van Senseo in positieve zin veranderd. Met de inzet van de redactie, advertising én de krantenaanbieding voor Senseo-drinkers zijn de perceptie en de verkoop van DE Senseo verbeterd.

Wat is het laatste nieuws?

Advies op maat werkt. Door het succes van deze case gaan DE en Persgroep MediaLab ook in 2015 weer kijken naar een samenwerking. Ook andere klanten koppelen zich graag aan het Persgroep Medialab voor een cross mediale campagne. De omzet van MediaLab is inmiddels 4x zoveel is als vorig jaar. And counting...

www.persgroep.nl/advertising

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: