[Cross Media Awards] Persgroep Cross Media Exploitant van het Jaar 2015
09-04-2015 15:07:00 Door: | Hits: 6091 | Tags:

Persgroep is Cross Media Exploitant van het Jaar 2015De prijs werd uitgereikt aan Willem-Albert Bol en Irene ten Dam tijdens de Cross Media Awards op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

De Jury: "De jury is zeer onder de indruk van de Persgroep. In 2014 is er een enorme afstand afgelegd. Het servicen van de keten maar ook de creatieve energie vanuit het Lab en missionariswerk rondom de buisinesscommunicatie springen er uit. Meer dan genoeg reden voor een Cross Media Award."

Aan het woord is Willem-Albert Bol, Manager Advertising bij de Persgroep Advertising.

Kun jij de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is een toonaangevende en ambitieuze uitgever op het gebied van nieuws, opinie, cultuur, inspiratie, werk en ontspanning, met passie voor media. En bovenal passie voor onze lezers en website bezoekers. AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool vormen de sterke nieuwsmerken van De Persgroep Nederland en bepalen mede het maatschappelijke en politieke debat.

De krant is al lang niet meer van papier. Het zijn multimediale nieuwsmerken die met hun kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop dagelijks 6 miljoen contacten realiseren bij 3,8 miljoen mensen.

Hoe onderscheidt de Persgroep zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

De nieuwsmerken van de Persgroep bereiken niet alleen 3,8 miljoen mensen, deze lezers hebben bovendien een band met hun nieuwsmerk. Ze kiezen (en betalen) bewust voor een nieuwsmerk en consumeren dit aandachtig. Dagelijks gemiddeld zo’n 18 minuten. En zonder aandacht heb je niks aan bereik. De Persgroep blinkt uit in de factor aandacht. Zeker vergeleken met TV, waar reclame vaak het uitgelezen moment is om iets anders te gaan doen.

Naast de nieuwsmerken is de Persgroep Nederland tevens uitgever van unieke websites op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, te weten NationaleVacaturebank.nl en Intermediair.nl. Ook de websites Tweakers.net, Carsom.nl en niet te vergeten dé autosite van Nederland, Autotrack.nl, vallen onder het portfolio van De Persgroep. Met Q-music is de Persgroep ook actief op de radio. De Persgroep Nederland biedt dus een cross mediale mix van bovenstaande merken én hoe ze de consument bereiken via PC, mobiel, tablet, krant, magazine en radio.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

H
et gaat erom dat je iets nieuws doet op een doelgerichte manier: een concept dat door de inzet van verschillende platformen versterkt wordt. Dat is steeds meer nodig om écht impact te maken bij de consument. Een cross mediale aanpak is dé insteek om de vluchtige consument te bereiken. De krant verdiept, radio jaagt aan en beiden verwijzen naar online waar de consument tot actie kan overgaan.

Een ontwikkeling die wij zien is dat Branded Content daarin een steeds grotere rol speelt. De cross mediale inzet van Branded Content, op maat gemaakt voor het lezerspubliek van onze nieuwsmerken én het mediakanaal, maakt de boodschap van de adverteerder veel relevanter. Vanwege deze ontwikkeling heeft De Persgroep zelfs een aparte afdeling opgericht; het MediaLab.

Op welke cross media case van jouw bedrijf ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

De Efteling, al ruim 60 jaar hét attractiepark van Nederland zocht in 2014 exclusieve mediapartners om de kennis van het actuele aanbod te verhogen en te laten zien wat een Efteling bezoek te bieden heeft. De Efteling koos voor een samenwerking met het AD, AD.nl en Q-music, een ideaal cross mediaal platform om het merk ‘de Efteling’ te laden bij de doelgroep. AD-lezers zijn gezinsmensen die graag uitstapjes maken met familie.

Q-music-luisteraars zijn jonge mensen die er graag op uit gaan. Het AD besteedde in de krant, online en op mobiel aandacht aan de Efteling. Met een Efteling sprookjesbijlage van 8 pagina’s en een dossier op AD.nl, opvallend aangekondigd in de krant en online. Met een lezersaanbieding van AD kreeg de doelgroep speciaal uitgegeven Gouden Boekjes met Eftelingsprookjes aangeboden. Een campagne op TV, radio, abri’s, in magazines en kranten gaven de boekjes landelijke bekendheid. Q-music gaf de Efteling aandacht op radio, online en social media, met branded content, events en commercials.

Ochtend DJ’s Mattie en Wietze vierden samen met luisteraars een weekend lang de verjaardag van hun show in de Efteling. Live te volgen op radio en terug te zien op Facebook en YouTube. Speciale edities van Q-music The Party in de Efteling maakten de campagne compleet. Om de kaartverkoop te stimuleren kregen AD-lezers en Q-music-luisteraars korting op hun Eftelingtickets. De bijlage en de advertenties in het AD zorgden voor 3,7 miljoen contacten met de Eftelingdoelgroep De kortingsactie heeft 27.500 AD-lezers geactiveerd om een Eftelingkaartje te kopen.

Er zijn inmiddels al 330.000 Eftelingboekjes besteld. Mattie en Wietze en de druk bezochte edities van Q-music The Party, bereikten ruim 2,5 miljoen mensen in de doelgroep, en nog eens 1 miljoen door een verslag in RTL Boulevard. Door de succesvolle campagne heeft de Efteling ook voor 2015 weer gekozen voor de Persgroep als mediapartner.



Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Er worden goede stappen gezet, maar adverteerders zijn nog voorzichtig. De marketing-investering is vrij hoog en bedrijven zijn voorzichtig om nieuwe advertentiemogelijkheden als eerste te proberen, zonder bewezen korte termijn effect. Aan de andere kant zien adverteerders ook wel in dat er nieuwe vormen en buiten de gebaande paden treden nodig is om de consument nog te raken.

Op maat gemaakte cross mediale samenwerkingen zijn hiervoor een passende oplossing. Een betrouwbare omgeving voor zowel print als online is key om een geloofwaardige boodschap over te brengen. Een kwalitatief hoogstaand en redactioneel umfeld versterkt de betrouwbaarheid van de commerciële boodschap. Adverteerders kunnen daar nog effectiever gebruik van maken.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Nieuwsconsumptie verandert: de consument wil overal en altijd nieuws tot zich nemen via het gewenste device. Contentervaring en de inhoudelijke kwaliteit worden steeds essentiëler. De succesfactor voor merken en media is het écht leren kennen van de consument, zodat de content hem raakt, zowel in vorm als qua inhoud.

Dit vraagt om de juiste kennis van hoe aandacht werkt, hoe je het kan krijgen én vasthouden. De aandacht van de consument kan alleen geclaimd worden als de content aansluit bij zijn interesses. Én als deze bestaat uit ijzersterke en betrouwbare journalistieke content. De Kwaliteit van mediakeuzes gaat een grotere rol spelen. Adverteerders gaan vaker samenwerken met mediabedrijven die ingericht zijn om 24/7 content te produceren en cross mediaal in te zetten.

Het opbouwen van een stevige relatie met de consument wordt bepaald door de wijze waarop het merk de consument bereikt en hem weet te boeien met relevante content. De cross mediale inzet zorgt voor een effectiever bereik met verschillende boodschappen op het juiste moment. De Persgroep hecht veel waarde aan innovatie en ontwikkeling van producten daarom zijn we volop aan het investeren in digitale platformen die voldoen aan de kwaliteitsuitstraling van onze nieuwsmerken en de behoefte van de consument.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Het non-stop, 24/7 interessant blijven via meerdere kanalen is kostbaar en vergt specifieke communicatieve kwaliteiten. Indien mediabedrijven in staat zijn adverteerders te voorzien in deze behoefte, zal dit een win-win-situatie opleveren. De adverteerder zal hulp moeten krijgen in het managen van alle content. Adverteerders worden overspoeld met oneindig veel (vooral online) marketingmogelijkheden en hebben daarom vaak een sterke behoefte aan een ’how-to-do-it’ aanpak.

Denk hierbij aan het geïntegreerd inzetten van de eigen site, social media, SEO, SEA en branded content. Data-, performance (o.a. SEO/SEA)- en branded contentspecialisten krijgen een meer centrale rol binnen marketing. De impact van een verhaal of campagne kan bijvoorbeeld worden vergroot wanneer journalisten en creatieven samenwerken met UX-designers (video, infographics en sociale interactiviteit).

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De media-exploitant zal steeds vaker een inhoudelijke gesprekspartner van de adverteerder moeten worden. Kennis over het maken van content en deze passend uitserveren is de kracht van de exploitant waar de adverteerder veel aan heeft in het maken van een cross mediale campagne. Samenwerkingen met media-exploitanten met andere typen media zal groeien om een nog vollediger portfolio aan te bieden aan de adverteerder.

De Persgroep Nederland loopt op dit vlak voor met de combinatie van PC, mobiel, tablet, krant, magazine én radio (en in België ook nog TV). Reclame- en Mediabureaus zullen een spilfunctie krijgen tussen adverteerder en exploitant op zoek naar de meest inhoudelijke match met de doelgroep.

Wat is het laatste nieuws?

De Persgroep en Wegener Media gaan samen onder één vlag verder. Met een journalistennetwerk van maar liefst 1.400 man wordt passende content gemaakt die dagelijks 5,1 miljoen consumenten gaat bereiken. In Nederland betekent dit een nog groter bereik en aandacht: nationaal, regionaal en ook lokaal met huis-aan-huis bladen.

www.depersgroep.nl
www.depersgroepadvertising.nl
www.crossmediaawards.nl

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: