[Cross Media Merk] Willem-Albert Bol over het AD
15-04-2015 09:38:00 Door: | Hits: 3485 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep stuurde het AD in voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Willem-Albert Bol, manager advertising bij De Persgroep Advertising.

Kun jij het AD introduceren?

Het AD is het grootste en snelst groeiende nieuwsmerk van de Persgroep. Het grootste nieuwsmerk in de Randstad met 4 miljoen lezers in print en online. Een landelijke en 7 regionale titels, verdeeld over 18 lokale edities, brengen tot de verste uithoeken van de Randstad voor ieder relevant nieuws. Helder, begrijpelijk, eerlijk én leuk nieuws.

Winnaar in sport en als beste in testen. Het AD maakt sterk door 24/7 nieuws te bieden voor een krachtiger leven met een betrokken en optimistisch karakter. Een nieuwsmerk voor het hele gezin met een sterk nieuwskatern, landelijk én regionaal, een dagelijks goedgevulde sportkrant en een show & entertainment bijlage.


Hoe onderscheidt het AD zich van andere mediamerken?

Het AD onderscheidt zich van andere nieuwsmerken door de combinatie van sterk en betrouwbaar landelijk nieuws en de aandacht voor de regio, sport en gezin. AD maakt Sterk. Het AD is het enige nieuwsmerk in Nederland met, naast de landelijke editie, 78 regionale en 18 lokale edities, in print en digitaal. Ook de website AD.nl, de AD-app en de nieuwsbrief brengen het laatste nieuws. En met de social-media kanalen via Facebook, Twitter, Whatsapp en ook Instagram is AD volledig up-to-date voor de huidige nieuwsconsument.

Het hart van AD ligt bij het brengen van het laatste nieuws. Daarnaast activeert AD zijn lezers met krachtige specials en landelijke testen, zoals de Haringtest, de Koffietest en de Oliebollentest, mooie partnerships zoals ING en emoties met likes via Facebook.

Wat waren de successen en hoogtepunten van het AD in 2014?

In 2014 streefde AD.nl concurrent telegraaf.nl voorbij in online bereik. Qua print bereik blijft het AD stabiel, terwijl concurrenten een daling laten zien. Bij het AD is de grootste stijging zichtbaar bij mobile met 1.746.000 contacten per dag. Naast de stijging bij mobile, zit de digitale krant ook in de lift en laat een stijging zien ten opzichte van 2013.

Qua campagnes is 2014 ook zeer succesvol geweest: met de WK-ontbijtbox, de WK-wekker app en de Gouden Boekjes in samenwerking met de Efteling wist het AD de (potentiële) lezer goed te bereiken. Tevens werd in augustus het AD Grote Buurtonderzoek gehouden, een campagne waarbij bewoners uit verschillende regio’s wat ze belangrijk vonden als nieuws uit de buurt. Met de slogan ‘dat mag wel in de krant’ deden ruim 150.000 mensen mee aan het onderzoek.



Welke stappen heeft het AD in 2014 gezet op gebied van cross media?

AD maakt sterk door 24/7 nieuws te bieden voor een krachtiger leven. Waar dagelijks ruim 2 miljoen lezers mee in aanraking komen via verschillende touchpoints: op papier, online en via de app. Ofwel, maar liefst 4x een volle Kuip. De huidige nieuwsconsument informeert zich de hele dag door via de (digitale) krant, AD.nl, de AD-app, Facebook, Twitter, Whatsapp en Instagram. Whatsapp en Instagram zijn nieuwe sociale kanalen om de lezer te bereiken: via Whatsapp krijgt men na aanmelding elke ochtend een bericht met daarin de hoogtepunten van de dag en een doorverwijzing naar de website. Via Instagram wordt nieuwswaardig beeldmateriaal verspreid.

De combinatie van deze kanalen zorgt voor een grote stijging van gebruik en interactie: ten opzicht van 2013 kent het AD een stijging van 30% op digitaal gebruik van de AD nieuwscontent. Facebook wordt door het AD ingezet als een zeer succesvol medium om content te verspreiden en interactie met de lezer aan te gaan.

Het AD is ook sterk voor adverteerders. Verschillende kanalen kunnen cross-mediaal ingezet worden door adverteerders. In de digitale omgeving van het AD zijn een tal van mogelijkheden. De adverteerder kan de nieuwsconsument via meerdere kanalen van AD bereiken en met elkaar linken. Een passend voorbeeld uit 2014 is de ING WK-pool button die is toegevoegd in de AD-app. Deze button verwees door naar de campagne van ING omtrent het WK. Tevens werd de WK-pool vermeld op AD.nl en in de krant.

Naast de WK-pool in samenwerking met ING heeft het AD tijdens het toernooi de Ontbijtbox gelanceerd, waarbij 5 weken lang het AD werd aangeboden in zowel print als online. Deze actie leidde tot 23.000 extra verkochte abonnementen.

Tegelijk met de Ontbijtbox werd de AD WK Wekker gelanceerd. Deze app bracht, naast de functie van een wekker, elke ochtend een overzicht van al het WK-nieuws. In 2014 heeft het AD nog meer gedaan om zijn lezers op maat te bedienen met de introductie van het loyaliteitsplatform. AD Voordeel is een programma exclusief voor AD abonnees. Maandelijks selecteert het AD kaartjes voor theater, musical, evenementen, etc. met interessante kortingen en winacties. Het programma wordt uitgebreid belicht in de krant met verwijzingen naar het online platform, waar de lezer zijn voordeel kan halen.



Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

Het consumeren van nieuws is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Waar men vroeger in de ochtend de krant las en in de avond het journaal keek, consumeert men tegenwoordig 24/7 het nieuws via websites, mobiele app’s, etc. Dit heeft grote consequenties voor de nieuwsmerken: waar de redacteur voorheen eenmaal per dag artikelen selecteerde en publiceerde, moet hij of zij nu zorgen voor een 24/7 stroom aan nieuwswaardige content.

Vooral sociale media, waar het effect en bereik van een bericht goed gemonitord kan worden, is een nieuwe manier van het verspreiden van nieuws. Hierin speelt de redacteur een volledig nieuwe rol: de redacteur wordt tevens marketeer. De redactie houdt het gedrag omtrent een bericht op social media nauwlettend in de gaten en wijzigt wanneer nodig de aanhef of plaatsing van het bericht. Net zoals een marketeer, wil de redacteur het optimale resultaat van een bericht.

Daarnaast is het doorverwijzen naar andere media een veelgebruikt middel bij nieuwsmerken. Voorbeelden bij het AD zijn de dagelijkse nieuwsupdate via Whatsapp, de non-stop berichtenstroom via Twitter of Facebook, die allen doorverwijzen naar AD.nl.

Op welke cross media case waarbij het AD was betrokken, ben je trots?

Het AD kent veel geslaagde cross-mediale samenwerking met adverteerders. Een voorbeeld is de samenwerking tussen het AD en Douwe Egberts om de merkperceptie van Senseo te versterken. Een ander mooi voorbeeld is de combinatie van AD en ING met de grootste WK-pool van Nederland.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Voor de samenwerking met Douwe Egberts zijn de volgende mediumtypen ingezet: AD, AD.nl en de Koffie-special bijlage. Een uitgebreide omschrijving van de samenwerking tussen het AD en Douwe Egberts is te lezen in de case-inzending van cross media case.


Het thema ‘wat gaat het worden?’ werd een geïntegreerd onderdeel van het AD: de pool van ING werd volledig opgenomen in het digitale AD platform, in de krant en met een button in de AD-app. Hiermee werd de pool van ING hét gesprek van de dag. AD-verslaggevers en columnisten creëerden content met het thema ‘Wat gaat het worden?’, door middel van een dagelijkse herkenbare spread, interviews en voorspellingen door BN’ers, experts en verslaggevers.

Verder stonden er wekelijks advertenties in de krant, op de nieuwssite en de AD-app, voorafgaand en tijdens het WK. Ook de andere nieuwsmerken van de Persgroep; de Volkskrant, Trouw en Het Parool, zijn ingezet om de campagne te versterken.

In totaal zijn met de campagne ruim 4,5 miljoen unieke Nederlanders van 13 jaar en ouder bereikt. Ruim 750.000 AD-lezers lazen de dagelijkse spread met ING-content regelmatig. De ING associatie met de WK-pool is bij AD-lezers 54% hoger dan bij niet-AD-lezers. En met meer dan 140.000 deelnemers werd ‘Wat gaat het worden?’ de grootste WK-pool van Nederland!

Hoe ondersteunt het AD adverteerders?

Het AD biedt de adverteerder via alle mogelijke (digitale) kanalen ruimte om de consument te bereiken in een betrouwbaar en redactioneel umfeld. Naast het plaatsen van advertenties in de krant (papier/ digitaal), kan de adverteerder verschillende posities kiezen op AD.nl, in de AD-app of de nieuwsbrief. Het AD biedt met het MediaLab van de Persgroep ook op maat gemaakte campagnes aan. Vanuit het MediaLab worden doelgerichte en creatieve campagnes opgezet om de gewenste doelgroep zo overtuigend mogelijk te bereiken.

Een voordeel van het adverteren binnen de omgeving van het AD is het grote bereik van een koopkrachtige consument. De gemiddelde AD-lezer maakt deel uit van een gezin, verdient boven modaal, is middelbaar of hoger opgeleid en is actief bezig met werk, gezin en omgeving. Om het bereik nog meer te vergroten kan worden gekozen om de overige merken van de Persgroep in te zetten, met AD als start en middelpunt van de campagne. Een voorbeeld hiervan is de inzet van Q-music bij de grootschalige campagne in samenwerking met de Efteling.

Wat is het laatste nieuws?

Met trots is het AD in 2015 exclusief mediapartner van de Tour de France / Grand Départ. Het AD, sportkrant nummer 1 van Nederland hoort als geen ander thuis bij dit sportevenement. Het AD gaat veel aandacht geven aan en alles rondom de Tour de France en de Grand Départ in Utrecht en Nederland. Met landelijke en regionale bijlagen, een dossier op AD.nl en een eigen tour-button in de AD-app is AD ook tijdens de tour dé bron voor iedereen.

www.persgroep.nl
www.persgroep.nl/onze-merken/ad
www.persgroepadvertising.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: