[Cross Media Bureau] Wouter van der Pauw over Brand New Telly
09-04-2015 17:54:00 Door: Ton Boom | Hits: 5761 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Brand New Telly dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Wouter van der Pauw, Head of Creative & Managing Partner van Brand New Telly

Kun jij Brand New Telly introduceren?

Brand New Telly is een reclamebureau dat denkt vanuit wat mensen willen zien, lezen of horen - én waarmee een marketeer zijn merk wil laden. Nu content een steeds belangrijker onderdeel van het reclamevak begint te worden, is dat voorwaarde voor succesvolle campagnes. Het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en op het juiste moment, dat is de standaard van BNTI. Het idee is om te inspireren met onze communicatie. Campagnes die niet alleen zenden, maar juist faciliteren in gespreksstof. Campagnes die goed genoeg zijn om te bekijken en te delen. Dit kan alleen als crossmediaal denken verankerd is in de dagelijkse praktijk. Het is dan ook niet gek dat BNTI is opgericht door een mediastrateeg , een reclamemaker en een tv-regisseur. Want bij elke campagne die maken is media (of distributie) net zo belangrijk als de content die we maken.

Hoe onderscheidt Brand New Telly zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

BNTI denkt vanuit kijkers, lezers en luisteraars. Dit doen we altijd al, maar om nog beter te borgen dat de merkboodschap overeind blijft, werken wij sinds 1 januari met campagneredacteuren; ons antwoord op een snel veranderend crossmediaal landschap. De campagneredacteuren zijn onder aanvoering van de campagnehoofdredacteur verantwoordelijk voor alle klanten van BNTI. Daarnaast is BNTI afgelopen jaar begonnen met de content-scan. Een nieuwe dienst die zich richt op de stap vóór het creëeren van content. Met de Content Scan geven we inzicht in de mate waarin de bestaande content van een merk aansluit bij de merkwaarden en marketingdoelstellingen, betrekken we consumenten en geven we concrete aanbevelingen en handvatten voor effectievere crossmediale contentmarketing. Daarnaast is BNTI een van de weinige reclamebureau’s in Nederland die live crossmediale campagne’s kan maken. Onlangs hebben we voor de introductie van het tv-programma #PopSter op SBS een succesvolle real-time campagne gemaakt die over verschillende platformen van SBS is gedistribueerd. We waren 15 jaar geleden het eerste bureau van Nederland dat aan de slag ging met crossmediale contentcampagne’s en zijn vastbesloten om die voorsprong uit te bouwen met innovatieve dienstverlening.


Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Hoeveel consumenten zijn er die slechts een medium gebruiken? Je staat op met WNL Vandaag, scant tijdens het ontbijt Nu.nl, luistert onderweg naar kantoor Edwin Evers, je duikt nog wat dieper in de cijfers met het FD en zet tot 17.00 uur Sky Radio op. Dat is de realiteit van consumenten en ook precies hoe wij verhalen vertellen. Crossmediaal, consumentvolgend. Crossmedialiteit is ons middel om van advertising content te maken. Want advertising wordt content op het moment dat de context van het medium matcht met de boodschap van de adverteerder. Die trend gaat zich de komende jaren doorzetten en met de content-scan proberen wij tot een meer data gedreven aanpak van crossmediale campagne’s te komen. Want we moeten meer data gaan gebruiken om campagne’s naar een hoger nivea te tillen.

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

In het afgelopen jaar heeft Brand New Telly meerdere cases gemaakt waar ik trots op ben. Van een internationale korte film voor Hoya tot een serie documentaires met topchef Robbert Kranenborg die crossmediaal meer dan 4,3 miljoen keer bekeken zijn. Maar ook ons werk voor Milka, Auping & ING heeft echt impact op het merk en daar doen we het uiteindelijk voor. Voor het resultaat voor onze klanten.


Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Het kan altijd beter. Merken hebben een groeiende behoefte aan content. Toch wordt die content vaak mono-mediaal geproduceerd. Dus een leuk filmpje voor YouTube, een redactioneel stuk op een blog of een advertorial in een dagblad, maar ik zie zelden campagne’s waarbij de content over alle mediumtypen optelt. Dat is ook lastig. Mijn advies zou zijn om naast de huisstijlbijbel een redactiestatuut te maken. Dit borgt dat het verhaal van een merk en in elk medium goed naar voren komt. Zo krijg je een maximaal crossmediaal effect.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Social en mobiel veranderen alles en er verandert niets. Praadoxaal maar waar. Want de kracht van een goede campagne blijft een verhaal. Dat verhaal moet nu alleen over meerdere schijven overeind blijven. Het begint voor mij met de inschatting van de waarde van een medium. Ik denk dat je met Social goed aan je merk kunt bouwen en dat we mobiel meer voor het ontdekken en verkopen van producten en diensten kunnen inschakelen. Allebei waardevol en de impact hiervan zal de komende jaren alleen maar toenemen.



Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Het bureau van de toekomst is zich nu aan het vormen. Het gaat om de samenkomst van data, creativiteit en distributie. Er is nog geen bureau dat dat allemaal op Champions League niveau in huis heeft. Het eerste bureau dat dat op orde heeft kan maximale meerwaarde leveren voor klanten en dat is wat adverteerders zoeken. Bij Brand New Telly zijn we daar hard mee bezig.

Wat is het laatste nieuws?

Naast nationale en internationale erkenning voor ons recente werk ben ik blij dat de nieuwe structuur met een campagne-hoofdredacteur werkt. We hebben er een grote nieuwe klant bij die echt vanwege die unieke meerwaarde voor ons heeft gekozen. Daar krijg ik energie van, iets nieuws proberen en dan zien dat het werkt. Dat is wat het komend jaar bij BNTI voorop staat: innoveren in een prachtig crossmediaal media landschap.

www.brandnewtelly.com

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: