[Cross Media Bureau 2016] Dolly van den Akker over MPG.
28-03-2016 16:12:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4311 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. MPG. dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, Business Unit Director bij MPG.

Kun jij MPG. introduceren?

MPG. is al 40 jaar specialist in contentmarketing. Wij ontwikkelen de contentstrategie voor merken en produceren en verzorgen de content. Digitaal, print of live. Crossmediaal als dat de doelstelling ondersteunt en met een omnichannel perspectief als het kan. Zo inspireren en informeren we consumenten, op een moment dat zij zelf bepalen, met verhalen die er voor hen toe doen. Het uiteindelijke doel? 1-op-1 contact faciliteren tussen merken en hun publiek. Op basis van ijzersterke en slimme content. Bij MPG. werken we met ca. 80 mensen. Van strategen, conceptdenkers, art directors en content directors tot producers, editors, cameramensen en fotografen. Wij geloven sterk in de kracht van visuele communicatie. Daarom hebben we onze eigen foto- en filmstudio’s in huis, de Today Studio’s. Vanuit de Today Studio’s ontwikkelen we jaarlijks meer dan 3.000 foto- en videoproducties.

Hoe onderscheidt MPG. zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

MPG. heeft haar roots in het vertellen en verspreiden van authentieke en relevante verhalen en het ontwikkelen van content waarbij het medium ondergeschikt is. Daar ligt het belangrijkste onderscheid ten opzichte van vele andere bureau’s aangezien veel bureaus werken vanuit een expertise die aan middelen of platforms gebonden is. Wij werken juist altijd vanuit een contentstrategie afgestemd op het gedrag en de interesses van het publiek van onze opdrachtgevers steeds onderbouwd door data. Die verhalen vinden hun eigen vorm in contentformats die geoptimaliseerd worden per middel. Dat betekent dat we per verhaal kijken hoe het crossmediaal verspreid kan worden en wat de vorm moet zijn zodat de klantervaring naadloos gepersonaliseerd en consistent is over alle kanalen, ongeacht het touchpoint dat een klant kiest. Een omnichannel aanpak dus. Het medium is daarom altijd een middel voor ons. Nooit een doel. Dat laten we bijvoorbeeld zien met de 360graden aanpak van Allerhande, de crossmedia inzet voor UWV Perspectief (online, print, video) maar ook de contentstrategie voor Intersport (magazine, pos-materiaal in winkel, videostrategie). Allemaal projecten waarbij een voor het publiek relevant verhaal centraal staat.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Omnichannel is nu meer en meer het toverwoord. Met de huidige technieken en devices kan een merk zich ook beter richten op de touchpoints van het publiek en hen zo veel mogelijk servicen naar persoonlijke wensen. Je weet alleen nooit precies waar, wanneer en hoe je publiek dit contact aangaat. Merken moeten dus meerdere media in blijven zetten om de kans op contact zo groot mogelijk te maken en zich richten op het (contact)moment. Niet op het device. Moments first dus. En dan zit de oplossing ‘m in slimme en eerlijke content die er toe doet voor de doelgroep. Consumenten willen geen zendgedrag meer. Goede crossmedia zit ‘m niet meer in de inzet van middelen maar in het optimaal doorvertalen van de juiste content voor en naar de juiste momenten. En die distributie van content zal optimaal zijn bij de juiste inzet en juiste analyse van data. Content wordt dus meer king dan ooit. Maar de distributie bepaalt het succes ervan!

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Ik ben trots op de crossmedia aanpak voor Allerhande in december. Kerst is de belangrijkste periode voor Albert Heijn en Allerhande. Allerhande heeft in december 2015, naast de vertrouwde middelen, geïnnoveerd met het Allerhande Kerstfestival én een unieke WhatsApp-service waarmee thuiskoks live werden geholpen tijdens het bereiden van het kerstdiner. Met deze middelenmix kon Allerhande perfect inspelen op de complete customer journey, van het oriëntatieproces tot aan directe ondersteuning in de keuken.

MPG. ontwikkelde de algehele crossmedia contentstrategie en produceerde en distribueerde de content voor alle middelen. Onze culinair specialisten stonden consumenten te woord tijdens het kerstfestival en tijdens de WhatsApp Kersthulp service.

Kerst begint bij oriëntatie en inspiratie. Daarvoor zette Albert Heijn het Allerhande magazine en de magazine app in, de Allerhande website (ah.nl/allerhande), het Allerhande Kerstfestival en de Allerhande Kerstbox. In de speciale kersteditie van het magazine zijn lezers geïnspireerd met lekkere en bijzondere kerstrecepten. Voor de website en social media (Facebook, Instagram, YouTube) is speciale (video)content ontwikkeld voor de feestdagen. Prachtige foodvideo’s waarbij consumenten verlekkerd en verrast werden.

Op het nieuwe Allerhande Kerstfestival beantwoordden onze culinaire specialisten vragen over receptuur, kooktechnieken en menuadvies maar ook over wijn, kruiden en zelfs tafelstyling en -indeling.

Naast inspireren wilde Allerhande kokend Nederland ondersteunen met kookhulp tijdens de feestdagen (4 op de 10 Nederlanders ervaart stress tijdens de voorbereiding van het kerstdiner). Die hulp werd geboden via een unieke service: de Allerhande WhatsApp-kersthulp. Onze culinair specialisten stonden op 24, 25 en 26 december via WhatsApp klaar voor acute kookvragen.

Andere middelen waarmee tijdens kerst thuiskoks hulp kregen:

• Allerhande Koken-app: stap-voor-stap kerstrecepten meekoken met fotografie en video;
• Unieke videocontent met meer dan 150 instructievideo’s, van meringue maken tot flamberen.

Hét icoon van de crossmediale aanpak was de chocobombe. Deze stond pontificaal op de cover van het Allerhande magazine, was levensgroot aanwezig op het kerstfestival, werd daar ook als mini uitgedeeld én speelde de hoofdrol in verschillende videoformats. Via de social-kanalen van Allerhande (Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest) is opgeroepen om zelf de chocobombe te maken en het resultaat met ons te delen. Meer dan 500 enthousiaste fans hebben dit gedaan!

Het magazine bereikte 4 miljoen lezers (oplage 2,3 miljoen), de website had 3,7 miljoen unieke bezoekers en via social media zijn 2,9 miljoen mensen bereikt. Voor het Allerhande Kerstfestival zijn 40.000 kaarten verkocht.

Via de WhatsApp-service zijn ruim 3.000 klanten geholpen. Zij gaven gemiddeld een 9. Met de promovideo over de WhatsApp-service zijn 1 miljoen Nederlanders bereikt.



Meer informatie over deze case staat hier

Meer foto's en video's over deze case staan hier

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Dat doen ze zeker. Ze hebben ook door dat het niet meer om singlechannel gaat. Ook niet meer om multichannel. Waar ze echter nog wel een slag moeten maken is dat ze moeten starten vanuit data-insights. Als je die helder hebt kun je je boodschap beter en logischer doorvertaling naar de verschillende middelen. Dan kom je weer terug bij content. Content, en dus ook contentmarketing, zijn de DE dragers voor succesvolle crossmediacampagnes. Mijn advies is, zoek eerst naar wat je publiek wil horen en kijk dan of je, vanuit het hart van je merk, verhalen aan kunt bieden waarmee je een gesprek met hen aan kunt gaan. Kijk dan pas naar de middelen en de invulling daarvan. En heb geduld want goede contentmarketing heeft een incubatietijd nodig. Waar veel adverteerders tegenaan zullen lopen, is dat iemand in de organisatie eigenaar moet worden van die verhalen en de regie behoudt over de distributie ervan. Dit is een ontzettend belangrijk persoon. Hij zou in de directie moeten zitten als CCDO. Chief Content Direction Officer. Overigens wil dit niet zeggen dat merken niet commercieel moeten blijven communiceren. Het gaat samen. Sterker nog, het kan elkaar versterken en aanvullen.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

De belangrijkste verandering is natuurlijk vooral de verschuiving van massacommunicatie naar 1 op 1 communicatie. Dat resulteert dus in echt contact. Dat is in gang gezet zodra de consument zich besefte dat hij in de driverseat zit. Met náme ook dankzij mobile en social. Consumenten worden handiger en mondiger en willen 24/7direct antwoord hun vragen. Zij weten de weg te vinden naar het juiste contact binnen merken en laten zich niet meer ‘afschepen’ door een callcentre. Dan gaan ze liever de discussie aan via social media, openbaar dus. Dat betekent voor adverteerders ook dat marketing en communicatie binnen het bedrijf veel breder gedragen moet worden. Bedrijven die crossmediaal communiceren, moeten zich realiseren dat elke werknemer in staat moet zijn om met klanten in gesprek te gaan, via elk middel. En dat gesprek moet dus ook consistent gevoerd worden via al die middelen. Crossmedia zal eerder regel dan uitzondering zijn in alle communicatie in de toekomst. Merken die echt het gesprek aan durven gaan, zullen winnen.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Bureaus worden de verhalenvertellers van adverteerders. Ze zullen zich nog beter in moeten leven in het merk. Voor bureaus betekent het ook dat ze goede consumentenstrategen en redacteuren of misschien zelfs journalisten in dienst moeten nemen. De echte goede verhalen uit merken oppikken is niet zo maar gedaan. Het werk van mediabureaus wordt makkelijker: data vertellen namelijk precies waar je als adverteerder moet zijn. Dat maakt het voor mediabureaus ook steeds moeilijker omdat adverteerders die data ook zelf kunnen analyseren en zo de juiste media inzetten. Het zou mij dan ook niet verbazen als er mediabureaus gaan sneuvelen en dat adverteerders hun werk weer meer en meer zelf gaan doen. En waarschijnlijk doen ze dat in nauwe samenwerking met hun reclame-, communicatie- en/of contentmarketingbureau‘s.

Wat is het laatste nieuws?

In 2015 is ons kantoor, MPG.Concepts in New York geopend waar we voor vier supermarktmerken Savory maken, het Amerikaanse zusje van Allerhande. Savory is net als Allerhande een contentplatform waar online, print en de kookapp crossmediaal consumenten inspiratie en hulp in de keuken biedt. We onderzoeken nu met welke relevante middelen we het platform uit kunnen breiden om de Amerikaanse consument nog beter te bedienen. Daarnaast oriënteren we ons hoe en waar we met MPG. internationaal verder uit gaan breiden. De winst in contentmarketing ligt ook in het doorvertalen van content naar het buitenland. Zeker met alle voordelen van schaalbare content.

www.mpg.today


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `