[Cross Media Bureau 2016] Michel van Velde over One Shoe
28-03-2016 17:02:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3037 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. One Shoe dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Michel van Velde, CEO van One Shoe.

Kun jij One Shoe introduceren?

One Shoe is het toonaangevende reclame- en internetbureau uit Utrecht met zowel traditioneel als digitaal DNA. Het bureau heeft 40 specialisten in huis op het gebied van strategie, design, advertising, ux, web en mobile development.

Hoe onderscheidt One Shoe zich op crossmedia gebied van andere bureaus?

De kracht van One Shoe als bureau is dat we digitale disciplines combineren met traditionele reclame. Want een mooie offline campagne die converteert naar een slecht presterende website levert alsnog niet de gewenste resultaten. Voor een daadwerkelijk succesvolle campagne moet traditionele reclame, display reclame en high-end web en mobile development gecombineerd worden. Vandaar dat One Shoe al deze expertises combineert op het hoogste niveau: we hebben zowel strategie, 
creatie, reclame als UX, web en mobile development in huis. Bij ons werken dus ontwikkelaars van een mobiele app samen met strategen, maar ook met traditionele reclamemakers. Zo realiseren we complexe webplatformen en mobiele apps tot en met geïntegreerde on- en offline campagnes voor (inter)nationale opdrachtgevers als DHL, E.ON, Shell LiveWIRE, Universiteit Utrecht, Meda Pharma en vele anderen.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia?

De hele customer journey is geënt op crossmediaal denken: de consument maakt gebruik van vele kanalen en touchpoints door elkaar heen en switcht tussen on- en offline: van mobile, tablets en winkels tot ophaalpunten, abri’s, tv-commercials en social media. Ook merken beginnen steeds meer te erkennen dat de customer journey complex en niet langer lineair is. En dat bij een goede marketingstrategie de verschillende touchpoints in de customer journey op elkaar afgestemd moeten worden. Crossmedia zal daarom niet meer alleen gaan over de ontwikkeling van al die afzonderlijke onderdelen van de customer journey op zich maar veel meer over het afstemmen van de verschillende onderdelen op elkaar. Het is nu zaak om alle crossmedia kanalen centraal te ontwikkelen én in samenhang te optimaliseren. Ondersteun die oriënterende klant bijvoorbeeld door de GPS-coördinaten van een telefoon te benutten. Of toon op zijn minst een landingspagina met beeld dat aansluit op het campagnebeeld dat je via een ander kanaal verspreidt.

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

One Shoe is verantwoordelijk voor de zeer succesvolle campagne rondom Shell LiveWIRE, het start-up programma van Shell in samenwerking met de Kamer van Koophandel. Shell LiveWIRE helpt jonge innovatieve ondernemers met de ontwikkeling van hun bedrijf middels een actief netwerk en een uniek programma vol masterclasses, awards en events.

One Shoe werd gevraagd om de campagne voor de finale te ontwikkelen. Het concept dat we hebben ontwikkeld is uiteindelijk heel breed geworden: we verzorgden de complete mix van strategie en concept naar uitwerking in website, display, flyers en doorvertaling naar het evenement met o.a. aankleding, videoscreens achter de jury, een videowall waarop het concept terugkwam. Maar dat was niet alles: we hebben de crossmediale campagne extra kracht bijgezet met een social media contentstrategie. We creëerden relevante content en deelden deze met de doelgroep jonge innovatieve ondernemers. Door de nieuwe campagne stijl van Shell LiveWIRE in combinatie met deze uitgekiende content strategie zijn de doelstellingen – meer bezoekers en meer aanmeldingen voor het programma – van LiveWIRE ruimschoots gehaald tot grote tevredenheid van Shell en de Kamer van Koophandel!

Lees meer over deze case hier

Zetten adverteerders optimaal in op crossmedia? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Adverteerders realiseren zich de potentie van cross media maar vergeten in de praktijk vaak na te denken over de crossover. Je raakt de klant kwijt wanneer aanbiedingen in de winkel niet terug te vinden zijn op de website. Succesvolle crossovers richt je in op basis van data. Knoop daarom data uit verschillende bronnen aan elkaar: website analytics in combinatie met salesdata en data uit het klantcontactcenter. Door alle klantgegevens te combineren kunnen we gepersonaliseerde customer experiences creëren die volledig toegespitst zijn op de context van de individuele klant. Hiermee wordt datadriven marketing wordt steeds belangrijker. Ik raad daarom adverteerders aan echt op de customer journey gaan zitten en om in 2016 (de eerste) stappen te zetten op het gebied van datadriven marketing.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Vroeger was de rol was van de marketeer om een groot bereik te genereren, nu moet de marketeer de individuele klant aanspreken. Media en marketingcommunicatie verschuiven van campagnegerichte marketing naar gepersonaliseerde 1:1 customer journeys. Mobile (en social) zijn instrumenten die erg effectief zijn bij het creëren van een samenhangende customer journey. Social blijft groeien en ook mobile (apps, tracking, wearables) zal nog meer een onlosmakelijk onderdeel worden van de marketingmix van de moderne marketeer.

Het is voor de marketeer alleen onmogelijk om zelf gepersonaliseerde campagnes uit te voeren dus media en marketingcommunicatie zullen nog verder geautomatiseerd worden middels marketing automation. Hierin zijn mobile en social key elementen. Marketing automation biedt de marketeer de mogelijkheid om geautomatiseerd relevante content aan te bieden en zo uiteindelijk de leadconversie te verhogen. Ik verwacht dat marketing automation niet alleen haalbaar wordt voor Amazon of Bol.com maar bereikbaar wordt voor het MKB. Niet met de implementatie van complexe en allesomvattende systemen maar met de juiste mindset en de eerste functionaliteiten. Begin klein, bijvoorbeeld met het opzetten van een content strategie, en ga vervolgens aan de slag met social media marketing automation of email marketing. Zet kleine stappen om uiteindelijk grote veranderingen te boeken.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Met een beperking van de online advertentiemogelijkheden binnen Google, de beperkte conversie op display en het feit dat RTV nog steeds tot de hoogste conversie leidt, zal de rol van het reclamebureau op korte termijn niet veranderen. Maar om in een goede customer journey te voorzien zullen traditionele reclamebureaus op de langere termijn geïntegreerd moeten gaan werken en begrip moeten krijgen van online domein. Dit geldt deels ook voor adverteerders en mediabureaus: zij zullen in de beginfase al samen om tafel moeten zitten om tot een optimaal renderend concept te komen.

Wat is het laatste nieuws?

One Shoe bestaat 10 jaar! In 2006 startten Floris Derksen en ik het bureau volgens het ‘Don’t get lost’ principe: hoe zorg je ervoor dat je de klant niet kwijtraakt in zijn customer journey? De afgelopen 10 jaar hebben we talloze elementen uit de customer journey ontwikkeld en op elkaar afgestemd: van websites, apps, radio en tv-commercials tot en met abri’s, online en offline bannering. Het mooie is dat we tot het besef zijn gekomen dat het ‘Don’t get lost’ principe waar het voor ons ooit allemaal mee begon ook na 10 jaar nog steeds leidend en actueel is in alles wat we doen.

www.oneshoe.nl


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `