[Cross Media Bureau 2017] Dolly van den Akker over MPG.
22-03-2017 09:55:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5090 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. MPG. is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, Business Directeur Nederland MPG.

Kun je MPG. introduceren?

MPG. is een van de oudste en grootste bureau’s van Nederland. Met een specialisme in crossmedia communicatie- en contentmarketingstrategiën ondersteunen wij al meer dan 45 jaar merken in het complete communicatietraject: van het ontwikkelen van de positionerings- en communicatiestrategie tot concept en creatie, uitvoering en het meetmoment van het eindresultaat. Wij zijn ervan overtuigd dat een optimale samenwerking met opdrachtgevers ontstaat op basis van lange en intensieve partnerships. Alleen dan lukt het om de klantvraag blijvend te doorgronden. De lange contracten die grote A-merken als bijvoorbeeld Albert Heijn, UWV en Rabobank met ons hebben zijn daar het bewijs van. Er werken circa 80 mensen bij MPG. Met elkaar kunnen we elke communicatievraag aan en dekken we de gehele communicatieketen; van strategie tot en met creatie en productie. We geloven sterk in de kracht van visuele communicatie. Daarom hechten we veel waarde aan ons designteam en hebben we onze eigen foto- en videostudio ‘De Today Studios’ in huis. Elke medewerker bij MPG. denkt standaard vanuit een crossmedia-aanpak. We denken dan ook altijd middelenvrij, vanuit de communicatiestrategie. Als het verhaal staat, beginnen we pas aan de content- en distributiestrategie waarbinnen de middelen bepaald worden.

Hoe onderscheidt jouw bureau zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

Onze roots liggen in content en niet in middelen. Van oorsprong zoeken, vertellen en verspreiden wij verhalen die er toe doen voor de klanten van onze opdrachtgevers. We zorgen er altijd voor dat consumenten op het juiste moment de juiste content vinden. Zo zijn we ooit begonnen met Allerhande om de Nederlandse thuiskok in de keuken te helpen en te inspireren. Maar ook het eerste inflight magazine, Holland herald, van KLM kwam van onze hand omdat we zagen dat er behoefte ontstond voor inflight entertainment. Wij denken middelenvrij en zoeken de beste middelenmix voor de verhalen die we ontwikkelen. We verspreiden die verhalen online, via apps, print, events of 1 op 1. Alles. Als het maar afgestemd is op de customer journey. We doorgronden consumenten gemakkelijk omdat we altijd op hun stoel gaan zitten. Wat beweegt hen, waar zijn ze en waar hebben zij behoefte aan? Persona’s en customer journeys vormen de basis voor elke communicatie- en contentstrategie die we ontwikkelen. We begrijpen de vraag achter de vraag erg goed.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Een crossmedia aanpak van communicatie-oplossingen in het algemeen en contentmarketing specifiek is tegenwoordig de norm. Het is echt niet voor te stellen dat merken in deze tijd nog kiezen voor een singlemedia aanpak. Er is altijd minimaal een spin-off naar een site of social media. De consument van nu wil aandacht. Aangezien hij zelf bepaalt waar, hoe en wanneer hij jouw als merk interessant vindt, moet je dus wel overal zijn om die aandacht ook te geven. Dat kan ook makkelijker tegenwoordig aangezien beschikbare data de customer journeys zo veel duidelijker maken. Het mooie echter is dat techniek het mogelijk begint te maken om crossmedia een nieuwe dimensie te geven. WeChat en Messenger zijn namelijk druk bezig om alle kanalen weer terug te brengen in 1 app. In China is dit al bijna niet meer weg te denken. En hier, bij ons, zal dit ook heel snel gaan. Alle kanalen samen in 1 device. Een niet onwaarschijnlijke spinoff hiervan is dat juist print hiervan zal kunnen profiteren. Magazines en kranten gaan een andere en nieuwe rol spelen.

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots?

Allerhande is natuurlijk hét voorbeeld van een succesvolle 360-graden contentbenadering. Het Allerhande-platform, met onder meer 15.000+ recepten, 1.400 video’s, evenementen en 95.000+ Facebook-volgers bereikt maandelijks meer dan 5 miljoen mensen. Met kerst stond er zelfs meer dan 6 miljoen keer een Allerhanderecept op tafel, ingrediënten van het covergerecht waren uitverkocht. Binnen het platform versterken de middelen elkaar door content logisch door te plaatsen, te optimaliseren en aan te vullen per middel. Door samen met Albert Heijn continu te experimenteren en te innoveren blijft Allerhande koploper in Nederland op het gebied van inspiratie en hulp bij koken, eten en drinken.

In 2016 hebben we de middelenmix uitgebreid met een dagelijkse Whatsapp kookhulp service, is het Kerstfestival nog grootser aangepakt, hebben we 100den nieuwe recept- en inspiratievideo’s geproduceerd, is de Allerhande Box verder gepersonaliseerd en is het Magazine gerestyled. De Nederlandse thuiskok kan werkelijk op elk moment van de dag via elk middel informatie en inspiratie vinden voor in de keuken. Van magazine, website en de verschillende apps tot de WhatsApp kersthulpservice, de Allerhandebox en het kerstfestival in Utrecht. Receptvideo’s, tips, uitgebreide uitleg van kooktechnieken, 1 op 1 contact met culinair specialisten en een continue kijk op trends houden de thuiskok altijd scherp in de keuken. En daarnaast natuurlijk alle content die we voor Allerhande verspreiden op de social media kanalen van Allerhande. En niet alleen al die culinaire kennis en uitleg komt voor het grootste deel bij MPG. vandaan. Ook de strategische, conceptuele en creatieve aanpak en invulling wordt door ons verzorgd. We denken voor en met Allerhande altijd vanuit wat de thuiskok zoekt. Tips, inspiratie, hulp, bevestiging. Daarna kijken we pas op welke wijze het recept via de verschillende middelen, crossmediaal dus, gebracht wordt. Van de taart op de Allerhande kerstcover zijn vier verschillende video’s gemaakt. Een korte van 15 sec voor Instagram, een lange inspiratievideo voor Youtube, een uitgebreide stap voor stap video voor AH.nl en een 30 seconden versie voor Facebook.

Aan het brede scala van Allerhande video’s is afgelopen jaar een nieuwe toevoeging gedaan; een unieke Social videoserie, speciaal ontwikkeld voor de social-mediakanalen Facebook en Instagram van Allerhande. Deze hoogdynamische content wordt in de eigen foto- en filmstudio. De Today Studios, van MPG. opgenomen en kan daardoor binnen zeer korte tijd online staan.

De social videoserie is onderdeel van de social-media strategie van Allerhande. De belangrijkste doelstelling van deze strategie was om binnen 1 jaar de top 5 van social foodaccounts in Nederland te bereiken. De social videoserie heeft tevens als doel een specifieke doelgroep aan te spreken; foodlovers van 18-35, ook wel bekend als de Millennials. Deze doelgroep was al onderdeel van de brede doelgroep van Allerhande, maar op social media wordt de content specifiek op hen afgestemd.

Bereikcijfers best scorende social video’s (Facebook):
1) Kidsproof sushi bonbons: 3,1 miljoen betaald bereik, 405K organisch bereik
2) Appelflaptosti: 2,7 miljoen betaald bereik, 560K organisch bereik
3) Sushi cupcakes: 2,6 miljoen betaald bereik, 955K organisch bereik
4) Zoete-aardappeltoast: 560K betaald bereik (Instagram), 450K organisch bereik

Allerhande heeft daarmee in zeer korte tijd ook een zeer zichtbare, succesvolle en geliefde presence opgebouwd binnen het zeer concurrerende, social video foodlandschap. Bovendien is de engagement met de belangrijke doelgroep Millennials leeftijd 18-35 sterk toegenomen; binnen 1 jaar engagement rate van 3-5 procent gerealiseerd.

Zie ook: www.mpg.today/allerhande-360graden

Zetten adverteerders optimaal in op cross media?

Ja, adverteerders zetten zeker goed in op crossmedia. Niet elke crossmedia-aanpak vind ik even sterk. Maar crossmedia zit wel degelijk goed tussen de oren van adverteerders. Ik denk echter wel dat adverteerders zich moeten gaan realiseren wat een enorm bereik ze hebben en kunnen generen met hun eigen mediaplatforms, met hun owned media. Ik adviseer hen om goed te onderzoeken of en hoe zij met rake content via owned media hetzelfde effect kunnen bereiken als adverteren binnen paid media. Dat raakt ook direct de rol van media-exploitanten. Als merken meer gaan communiceren en converseren via hun owned media, gaan de exploitanten het zwaar krijgen. Media bureaus ook dus.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Ten opzicht van 10 jaar terug uiteraard heel veel. Dat heeft geen uitleg nodig. Maar ten opzicht van een jaar terug verandert er al weer minder. Ik ga er vanuit dat meer merken ne echt gaan werken met en op basis van data. Het draait voor merken om aandacht geven en aandacht krijgen. Aandacht is nu echt ‘the new currency’. En die aandacht zal steeds persoonlijker en individueler worden. Zeker als, zoals ik al eerder zei, bijvoorbeeld Messenger inderdaad doorzet. Dan verandert er ontzettend veel. Ik denk dat we nu totaal niet in kunnen schatten wat dit gaat betekenen voor merken en voor de rol die ze in kunnen nemen voor hun klanten.

Wat is de toekomst van het bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Ik denk dat adverteerders een grote rol gaan spelen via hun owned media kanalen. Dat betekent dat mediabureaus het zwaar gaan krijgen. Adverteerders zullen steeds vaker zelf contentmanagers aan gaan nemen. Ik denk dat communicatie- en contentmarketingbureaus gaan excelleren op strategie en creatie om van daaruit wel de hele communicatieketen aan te kunnen bieden. Zoals MPG. dus bijvoorbeeld.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws in ons vakgebied? Dat is toch het fenomeen ‘aandacht’ zoals ik hierboven al zei. Aandacht is ‘the new currency’. Adverteerders die echt aandacht geven en krijgen, worden de koplopers.

www.mpg.today

Ook genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar 2017:

 

www.crossmediaawards.nl


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie