[Cross Media Bureau 2018] Klaas Weima over Energize
20-03-2018 07:46:00 Door: Arjen Westra | Hits: 4970 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Energize is genomineerd voor de titel Cross Media Bureau van het jaar. Aan het woord is Klaas Weima, oprichter en Managing Director van Energize. 

Kun jij Energize introduceren?

Energize is het reclamebureau voor verdiende aandacht. We creëren slimme crossmediacampagnes, digitale activaties en creatieve content voor ambitieuze merken.

We geloven dat aandacht de nieuwe valuta is. Met de toenemende digitalisering en fragmentatie van media is deze valuta schaarser dan ooit. Mensen geven hun aandacht alleen nog uit aan relevante merken die hun leven verrijken.

We helpen onder meer BLG Wonen, Cetabever, Mauritshuis, PLUS Supermarkten, Nationale Vacaturebank en Unicef met het verdienen van kostbare aandacht.

Hoe onderscheidt jouw bureau zich op cross media gebied van andere bureaus?

In een tijd waarin iedereen schreeuwt om aandacht is het voor consumenten lastig kiezen. Mensen worden blootgesteld aan 10.000 boodschappen per dag. Veel van deze communicatieboodschappen zijn downward crap en zonde van het geld. Maar hoe verdien je als merk dan wél aandacht?

Onze missie is om dat te doen door merken menselijker te maken. Want alleen dan kun je als merk ook met mensen communiceren en verdiende aandacht creëren. We geloven niet in het vertellen van herhalende en ongeïnspireerde boodschappen, maar in gedurfde uitspraken en relevante verhalen met een onderscheidend vermogen.

Vanuit onze verdiende aandacht filosofie creëren we toegevoegde waarde voor merken en hun klanten. Of het nu gaat om een merk- of een salesdoelstelling; het startpunt voor alle campagnes is een scherp inzicht in de doelgroep, alvorens we een creatief concept ontwikkelen en dit doorvertalen naar relevante media. Niet het medium noch de adverteerder, maar de behoeften van de eindgebruikers staan bij Energize centraal.

Over het fenomeen aandacht schreven we in 2012 al het boek Verdiende aandacht, waarvoor we ook een Book App met links naar 60 podcasts ontwikkelden. Crossmedia zit sinds onze oprichting in onze genen.

Welke stappen heeft jouw bureau in 2017 gezet op cross media gebied?

De consument is sterk in beweging. Mensen zijn niet meer te vangen op één enkel medium en al helemaal niet ontvankelijk voor een 'old school' reclameboodschap. Wij begrijpen dit als geen ander, want in de huidige markt kun je alleen nog aandacht van mensen krijgen door vanuit het juiste inzicht, relevantie én met kennis van het (digitale) medialandschap.

Door continue aan de juiste mix van mensen en kennis te werken hebben wij de

expertise in huis waarmee we alle touchpoints tussen adverteerder en consument benutten. Alleen zo zijn we als bureau in staat de eindgebruiker te bereiken en te activeren onafhankelijk van het mediumtype. Of het nu gaat om een 'klassieke' above-the-line campagne, een digitale activatie of 1-op-1 aanpak.

Naast het werk voor onze klanten geven we ook trainingen en workshops op het gebied van crossmedia- en contentmarketing. Zo zijn we Education Partner van het NIMA en Business Universiteit Nyenrode, waarin we onze tools en kennis met deelnemers delen. Via onze eigen marketingpodcast CMOtalk inspireren we maandelijks vakgenoten met spraakmakende interviews van Nederlandse CMO's. Dit initiatief bouwden we afgelopen jaar uit tot een crossmediaal platform.

Op welke cross media case van jouw bureau ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

In 2017 ontwikkelden we voor Nationale Vacaturebank (De Persgroep) een volledige re-branding en crossmediale campagne waarmee het merk op een verfrissende en uitdagende manier opnieuw in de Nederlandse markt werd gezet. We maakten in deze geïntegreerde campagne duidelijk dat Nationale Vacaturebank dé dienstverlener is in de zoektocht naar jouw baan. Zij zetten net dat stapje extra, vandaar dat de pay-off luidt: Alles op alles voor jouw baan.

We zetten de werkzoekende op een persoonlijk en menselijke manier centraal. Door hen praktische tools en services te bieden etaleren we de kracht van Nationale Vacaturebank. We kiezen voor directe en relevante triggers die aanzetten tot actie op nationalevacaturebank.nl. Denk aan het snel vinden van een baan bij jou in de buurt, persoonlijk advies van een Carrière Mentor tot aan een snelle salarischeck.

De campagne trapten we af met een TV-commercial, gevolgd door OOH, radio en online advertising. Hierbij speelden we op relevante plekken in op de behoefte van werkzoekenden. Zo koppelden we op NS-stations uitingen aan een baan in de buurt. Tevens ontwikkelden we content die aansloot op het betreffende kanaal. In de online video kozen we daarom bewust voor een andere aanpak. In plaats van een 1-op-1 doorvertaling van de TVC, ontwikkelden we een visueel sterke uiting, die ook zonder geluid de boodschap overbracht en activeerde.

In alle uitingen werd keer op keer bevestigd dat Nationale Vacaturebank meer is dan enkel een vacaturesite; Nationale Vacaturebank zet alles op alles voor jouw baan. Deze nieuwe merkbelofte bewijst dat zij de faciliterende autoriteit is in de zoektocht naar een baan.

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Het crossmediaal denken is niet nieuw en adverteerders weten doorgaans maar al te goed dat verschillende media ingezet moeten worden voor maximaal effect. De mogelijkheden op het gebied van crossmedia blijven natuurlijk wel aan verandering onderhevig. Hoewel sommige adverteerders erg vooruitstrevend bezig zijn, zijn er nog genoeg adverteerders waar kansen liggen voor innovatie. Denk hierbij aan de volgende crossmediale uitdagingen:

1. Het bieden van een aantrekkelijke (gepersonaliseerde) boodschap op het juiste moment, passend bij de fase in de journey van die specifieke klant. Het vergaren van – maar vooral effectief gebruiken van data spelen hierin een cruciale rol.

2. Te vaak worden middelen nog los van elkaar ingezet. Er kan aan impact gewonnen worden door ieder kanaal in te zetten vanuit eigen kracht en rol. Geen kopie van de ene boodschap op alle kanalen, maar een complementaire inhoudelijke rol van ieder kanaal, nauw aansluitend op het gedrag en de behoeften van mensen op dat kanaal.

3. Tot slot kunnen systemen vaak beter ingericht worden om de impact en vooral de bijdrage van verschillende middelen, online en offline, goed door te meten en zo de inzet te optimaliseren.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van digital, social en mobile? 

In de basis verandert er niet heel veel. Het begint nog steeds met een goed inzicht en een sterk idee, dat uitgerold kan worden via verschillende middelen. Maar in de verspreiding van het creatieve idee kunnen we digital, social en mobile natuurlijk niet negeren en spelen deze media – terecht – een belangrijke rol in de middelenmix.

Wel zien we als mens dat mede door digital, social en mobile meer boodschappen te zien krijgen dan ooit tevoren. Dat zorgt ervoor dat onze aandacht nog schaarser is en dat we selectiever zijn en zelf kiezen waar we onze kostbare tijd aan willen besteden. Het is voor merken daarom nog belangrijker dat we mensen goed kennen, herkennen en echt begrijpen hoe wij hun leven op een specifieke moment beter kunnen maken: of dat nu leuker, makkelijker of gezonder is.

Het mooie van de technologische ontwikkelingen is dat juist deze kanalen ontzettend veel kansen bieden. Doordat we weten wat mensen interessant vinden, wat zij gezien hebben en waar zij zich bevinden. Met de juiste kennis van mensen en hun interesses kunnen we die specifieke touchpoints perfect benutten met opvallende, interessante en effectieve boodschappen waar mensen wél op zitten te wachten.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Het bureaulandschap is diffuus. Mediabureaus gaan met eigen creatieve afdelingen vaker op de stoel van het reclamebureau zitten en reclamebureaus bemoeien zich meer met passende media vanuit de creatieve concepten. Tegelijkertijd pakken merken bijvoorbeeld content vaker in-house op. In plaats van de concurrentie aan te gaan om dezelfde marketingeuro, geloven we dat het veel slimmer is om samen te werken op basis van ieders expertise. Hierin is een centrale rol voor de adverteerder weggelegd, die in het proces meer doet dan alleen de regie voeren maar ook echt meewerkt. Het gefragmenteerde gedrag van de kritische, selectieve consument vraagt dus om een actievere samenwerking.

Wat is het laatste nieuws?

Winning! Donderdag 15 maart wonnen we de Fresh Air Challenge 2018.

Een digital out of home competitie met als doel creativiteit en innovatie binnen het medium te stimuleren. Met ons winnende DOOH idee, dat daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden, laten we zien hoeveel banen er verstopt zitten achter de producten en diensten die we dagelijks gebruiken. De abri scant alle logo's die voorbijkomen en laat direct zien welke vacatures deze bedrijven open hebben staan. De ambitie is dit idee door te vertalen naar een app met scan functie vanuit het vacatureaanbod van Nationale Vacaturebank.

www.energize.nl
www.cmotalk.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.  

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie