[Cross Media Bureau 2019] Isabelle Dacz over Wavemaker
28-03-2019 11:42:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2080 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Wavemaker dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker.

Kun jij Wavemaker introduceren?

Wavemaker is een next generation marketing services agency. Sinds onze lancering – nog geen 14 maanden geleden – zijn we gestart om het mediabureau opnieuw uit te vinden. Als Wavemaker (uit de fusie van MEC en Maxus Helder in oktober 2017) hebben we altijd veranderingen omarmd en nieuwe diensten en services ontwikkeld. Echter, in het laatste decennium is een veel grotere uitdaging ontstaan: wat is de waarde van mediabureaus in de waardeketen van adverteerders nu en in de toekomst?

Daarom is ons doel: Wij helpen onze klanten groeien. Hierbij sturen wij op commercieel merksucces en merkwaardering. Op het snijvlak van media, content & technologie met de consumer purchase journey als centraal raamwerk. We doen dit door middel van een unieke aanpak gebaseerd op onderzoek en real time data. Een crossmediale aanpak is daarbij een vanzelfsprekend gevolg. De samenstelling van ons bureau is daarbij sterk veranderend. Inmiddels is ruim twee derde van ons werk digital, waarbij 80 procent volledig programmatic wordt ingezet. Data-analisten werken nauw samen onze customer journey planners en contentspecialisten om echte connecties te maken via media, content en technologie.

2018 – ons eerste volledige jaar onder onze nieuwe naam en propositie Wavemaker – was direct ons succesvolste jaar ooit. In omzet, klantengroei, klanttevredenheid, new business wins (#1 in Recma en Comscore) en werknemertevredenheid. En dat is niet zomaar tot stand gekomen. Met inmiddels 322 fte en teams in Amsterdam, Eindhoven en Sittard zijn we de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste, succesvolste en vooruitstrevendste bureaus van Nederland.

Hoe onderscheidt Wavemaker zich op crossmediagebied van andere bureaus?

Zoals hiervoor al aangestipt, willen we echt vooruitstrevend zijn op het gebied van media, content en technologie gedreven door data. Met als een helder doel onze klanten helpen groeien. We zijn in staat om met innovatietools, eigen (en GroupM) technologie en samenwerking met WPP’s Kantar data, klanten echt te helpen om de vragen van de toekomst te beantwoorden.

Concreet voorbeeld is dat we in 2018 de gehele digitale strategie, buying en implementatie voor FrieslandCampina weer te hebben verwelkomd (gewonnen van Pervorm). Voor ons de mogelijkheid om over alle assen van merk tot sales werkzaam te zijn.

Ook onze klantwaardering onderschrijft dit. Want goed partnership betekent goed luisteren en aanpassen aan de veranderende vraag. Dit staat aan de basis van de samenwerkingen met onze top 25 klanten (omzet) waarvan de relatie gemiddeld 7,8 jaar bedraagt. Met een klanttevredenheidsscore van 9 op C-level niveau (Vantage oktober/november 2018).

Een ander bewijs daarvan is dat na uitgebreide reviews in 2018 we onze bestaande relaties met Hunkemöller, Huawei, Talpa, Trivago, Henkel en Savencia hebben verlengd (en uitgebreid) in 2018, de laatstgenoemden zijn relaties van 18 en 22 jaar. Ook een relatie van 21 jaar met de ANWB laat zien dat wij met elkaar meegroeien en meerwaarde blijven leveren.

Ons onderscheid zit hem dus in de duurzaamheid van onze klantrelaties en onze oplossingen op het snijvlak van media, content en technologie gedreven door data.

Welke stappen heeft Wavemaker in 2018 gezet op crossmediagebied?

Voor veel van onze klanten is het belang van de juiste investeringen in merk- én salesgerelateerde activiteiten fors toegenomen. Wij combineren branding en performance, omdat we geloven dat wanneer je dat onder één geïntegreerde aanpak doet, je de beste resultaten krijgt. Geïntegreerde crossmediale campagnes, gebaseerd op de customer journey data is daarbij cruciaal geworden.

Wij hebben een Consumer Journey Health index ontwikkeld waarin wij aangeven hoe sterk de mentale en fysieke beschikbaarheid is van het merk vergeleken met concurrenten in de categorie. Hierin zien wij opvallend vaak dat er diverse dead-ends in de journey zitten die met content en technologie kunnen worden opgelost. Deze toegepaste content (Wavemaker heeft een eigen contentafdeling met 30 fte in contentcreatie, -productie en influencermarketing) helpt onze klanten beter in te spelen op consumentenbehoeften binnen de categorie.

Op welke crossmedia-case van Wavemaker ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Zoveel klanten; zoveel vraagstukken. Centraal staat hierbij altijd het echt begrijpen en doorgronden van de customer journey om daarna zorg te dragen voor de juiste content/touchpoints/timing op basis van data en technologie. Hieronder een aantal voorbeelden.

Een pitchbelofte voor Toyota (Louwman Group) was om meer kwalitatievere leads te leveren door onder meer relevantere content in de verschillende stappen van de consumer journey. We hebben eigen ontwikkelde DCO-technologie LemonPi ingezet voor Toyota met als resultaat lagere paid media-investeringen (2HY2018).

Voor Scotch & Soda hebben wij een groeistrategie gedefinieerd in een aantal landen waar de bekendheid laag is. Hierbinnen vallen een marketplace- & influencerstrategie die (samen met hun retailstrategie) het fundament gaan zijn waar het merk verder op kan gaan bouwen.

FrieslandCampina kwam met een vraagstuk dat ze eerder bij Accenture hadden neergelegd maar niet uitkwamen: “Wat is de relatie van consumenten met de kaas categorie, welke rol spelen merken binnen de beslisvorming en welke touchpoints spelen welke rol?” De inzet van consumer journey mapping in zes landen vormde de start voor businessstrategievorming waarin onder meer beslissingen zijn genomen om een markt wel/niet te betreden, maar ook investeringen in merk/retail.

Huawei kwam met de vraag om versneld naamsbekendheid en merkvoorkeur te creëren met de introductie van het nieuwste model: Mate20Pro. Het doel van de campagne was om Samsung- en Apple-gebruikers over te laten stappen naar Huawei en oud-modelgebruikers van Huawei te upsellen. Op gebied van media hanteerden we een drietrapstrategie waarbij national-premium, media-first en word-of-mouth centraal stonden. Elk kanaal moet in zijn optimum worden ingezet om de concurrentie voor te zijn en de boodschap impactvol over te brengen. Tevens wordt het ecosysteem van paid, owned en earned kanalen aan elkaar verbonden aan de hand van data en optimalisaties, zodat we van elke geïnvesteerde euro slimmer en scherper werden. Met een geweldig resultaat als gevolg.

De hierboven genoemde voorbeelden laten zien hoe wij een grote verscheidenheid aan vraagstukken oplossen voor onze klanten. En juist daar zijn we trots op. Die vragen zijn de laatste jaren enorm veranderd en als bureau moet je versneld mee veranderen om dit op te kunnen lossen. Crossmediale oplossingen zijn daarbij gemeengoed geworden en dat vereist een agile organisatie met specialisten van het hoogste niveau om aan deze klantvraagstukken een antwoord te bieden.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

De strijd om de aandacht van de consument kan alleen maar gewonnen worden door een samenspel van creatie, media en technologie. En daar speelt creatie een net zo belangrijke rol in als data. Wij geloven in de magie van creatie. Maar wel op een consumer friendly wijze. Dus de consumer journey en contactpunten in kaart via data en technologie, om daarna met relevante – liefst persoonlijk –impactvolle concepten te komen en dit door al deze contactpunten te vertellen. Crossmediaal, persoonlijk, relevant en impactvol.

Hoe helpt Wavemaker klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Wavemaker is gespecialiseerd in het in kaart brengen van de customer journey. Ons unieke Momentum-onderzoek is inmiddels uitgegroeid tot de grootste database van customer journeys in de wereld. Meer dan 400.000 journeys in 72 categorieën in 35 landen zijn kaart gebracht en geven ons niet alleen krachtige insights maar ook de mogelijkheid om deze data te connecten met touchpoints via ons eigen GroupM-platform technologie. Hier koppelen we bijvoorbeeld onderzoeksdata, klantdata en exploitantendata aan elkaar om de juiste connecties te maken.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Dat is wel een million dollar question. De toekomst zal het leren. Maar wij geloven in het centraal zetten van de klant. En het echt begrijpen en inspelen op de klantbehoeften. Om klanten te helpen groeien. Inzet van media, content & technologie met de consumer purchase journey als centraal raamwerk is daarbij dus cruciaal. Adverteerders en reclame- en mediabureaus zullen steeds nauwer samenwerken rondom het echt begrijpen van de customer journey en gezamenlijk met oplossingen komen.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is toch wel onze verhuizing naar het nieuwe pand aan de Amsteldijk: de WPP Campus. Dit gaat de samenwerking tussen alle WPP-bedrijven enorm stimuleren en wij verwachten dan ook veel kruisbestuivingen om de veranderde vragen van onze gezamenlijke klanten op te lossen.

www.wavemaker.nl

  

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie