[Cross Media Case 2016] Elsa Gorter over Penoza
28-03-2016 13:29:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4797 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. KRO-NCRV stuurt Penoza in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Elsa Gorter, Head Digital & Innovation bij KRO-NCRV .

Kun jij KRO-NCRV introduceren?

De publieke omroep KRO-NCRV is per 1 januari 2014 ontstaan bij de fusie van de omroepbedrijven van de Vereniging KRO en de Vereniging NCRV.

De KRO-NCRV wil bruggenbouwers In onze samenleving zijn, altijd op zoek naar verbinding. Want verhalen vormen mensen. Verhalen verbinden de samenleving. programma’s zijn herkenbaar aan kwaliteit, respect, betrokkenheid en authenticiteit. De programma’s hebben het lef om taboes te doorbreken om zo het publiek te boeien en te binden.

Hoe kijken jullie vanuit KRO-NCRV naar crossmedia?

Het publieke bestel heeft door de traditionele platforms waarop zij actief is - met name radio en TV - knellende beperkingen en met name onder jongeren een dalend bereik. De KRO-NCRV zoekt daarom naar nieuwe wegen om een publiek te bouwen en te experimenteren met nieuwe vertelvormen. Online media helpen de KRO-NCRV om bijvoorbeeld liefhebbers van een serie als Penoza te te binden en in nieuwe online vertelvormen te boeien. Het doel is om het krachtige verhaal van de TV-serie uit te breiden. KRO-NCRV wil niet alleen mensen bereiken, maar ook nadrukkelijk betrekken. Bijvoorbeeld bij dramaseries, maar ook bij jeugdprogramma’s (SpangaS, ZAPPlive) of journalistieke programma’s (Brandpuntplus-app, De Monitor).

Kun je de case omschrijven?

Penoza is een succesvolle misdaadserie op NPO3, waarin hoofdrolspeelster Carmen van Walraven zich opwerkt in een harde, door mannen gedomineerde onderwereld. Na 3 succesvolle seizoenen startte najaar 2015 seizoen 4. Penoza hield dit keer niet op bij 10 x 45 minuten televisiedrama, want fans konden zich met een app aansluiten bij Penoza Het Netwerk. In deze app konden ze opdrachten maken en content vrijspelen om de online extra verhaallijnen te volgen, dagelijks nieuwe content in audio, video en tekst.

App was beschikbaar voor iOs en Android. Daarnaast had Penoza IV ook een responsive website waar extra en exclusief materiaal werd aangeboden in audio, video en afbeeldingen. De website is beeldend, had een wisselende slow video op de homepage en de sfeer van de onderwereld. De app is minimalistisch en eenvoudig gehouden. In jouw eigen dossier zag je precies welke opdrachten je al had gemaakt en wat je score was. Als je alle opdrachten goed had volbracht, kon je de aflevering eerder bekijken. De opdrachten waren op verschillende manieren te vinden: via afbeeldingen op Facebook,en advertenties in print-media.

De doelgroep van de applicatie richt zich op alle kijkers van Penoza, specifiek op een jong kijkerspubliek tussen de 25-34 jaar oud.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Elastique (technische realisatie)

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Promotie on-air op NPO3 direct na elke aflevering (als tag-on) en posts op Facebook en Twitter. Penoza trekt wekelijks 1 miljoen kijkers en heeft een grote fanbase. Penoza heeft op Facebook een community met ruim 260.000 page-likes en een hoge engagement. Daarnaast zijn aanwijzingen/opdrachten voor de app geplaatst in printmedia.

Wat waren de resultaten van de campagne?

500.000 unieke bezoekers op de website. 125.000 downloads van de app. 90 procent terugkerende bezoekers onder fans in de app1,5 miljoen mensen bereikt op Facebook met online condeleance-register.

Wat is het laatste nieuws?

De Penoza-app is een van de genomineerden voor een Spin Award, in de categorie Next TV & Film. In september 2017 wordt Penoza V uitgezonden op NPO3 waar we uiteraard weer een transmediaal verhaal gaan vertellen en de app opnieuw zullen inzetten.

www.penoza.nl
www.kro-ncrv.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie