[Cross Media Case 2016] Jeroen Koopman over #FIRST
05-04-2016 07:28:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 2813 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. NewBeTV stuurt #FIRST in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jeroen Koopman, Creative Producer bij NewBeTV.

Kun jij NewBeTV introduceren? 

NewBeTV verenigt de wereld van traditionele en online media met grensoverschrijdende en vernieuwende formats en producties. Samen met de markt voor online video en crossmediale formats is NewBeTV explosief gegroeid en heeft daarin zijn voortrekkersrol weten uit te bouwen. Van een eigen live TV-zender, volledig gerund door YouTubers, een dagelijks RTL5-programma volledig bestaand uit online content, de eerste Nederlandse viral in VR, tot aan de eerste Amerikaanse o.t.t.-serie gemaakt met Nederlands YouTube talent. Maar ook achter de schermen, als enige Europese partij in de Raad van Advies van de grootste internationale marktplaats voor online video.

Hoe kijken jullie vanuit NewBeTV naar Cross Media?

De betekenis die wij toekennen aan Cross Media is veranderlijk. Cross Media gaat voor ons namelijk over het continu inhoudelijk aanpassen en optimaliseren van content aan de constant veranderende verwachting van de kijker bij een platform.

In de groeifase van een nieuw platform gaat Cross Media voor ons over het bieden van nieuwe ervaringen, maar groeit dat in verloop van tijd naar optimaal inspelen op een verwachtingspatroon, elk platform op z’n eigen manier. Als bedrijf hopen wij de initiator te zijn die ‘nieuw’ om weten te zetten in ‘vertrouwd’.

Kun je de case omschrijven?

#FIRST is TV voor jongeren die geen TV meer kijken, door jongeren die geen TV meer kijken. Waar andere broadcasters de weggelopen TV kijker proberen te bereiken door on-demand en online content aan te bieden, deed #FIRST exact het tegenovergestelde.

#FIRST is dagelijks, lineair, 100% live televisie, nergens anders terug te kijken. De eerste TV-zender volledig bedacht, gerund en gepresenteerd door een groep populaire Nederlandse YouTubers. In hun stijl, design en tone-of-voice, en alles in interactie met de kijker.

#FIRST zendt 5 dagen per week van 15.30 tot 17.00 uur live uit op kanaal 13, exclusief voor alle 4,2 miljoen Ziggo-klanten. #FIRST doet vrijwel alles in interactie met de kijkers thuis. De speciaal voor #FIRST ontwikkelde interactieve overlay maakt het mogelijk dat kijkers via Twitter, Skype, Instagram en Telegram actief mee kunnen doen met de uitzending, maar ook met elkaar kunnen napraten, 24/7 tijdens en na de uitzending. #FIRST is nergens integraal terug te kijken en heeft geen herhalingen. Om #FIRST mee te maken moet je er dus bij zijn. Het Snapchat-gevoel op TV.

#FIRST is ontstaan vanuit de overtuiging dat jonge kijkers wel degelijk bereid zijn op vaste tijdstippen klaar te zitten voor content. Op YouTube zitten ze immers massaal op vaste tijdstippen klaar om met z’n allen tegelijkertijd naar on-demand content te kijken, ook al is deze later terug te zien. Tegelijkertijd groeien initiatieven als Twitch en Snapchat exponentieel in populariteit. De exclusieve ervaring van ‘nu of nooit’ trekt jonge kijkers aan. En dat terwijl ‘live’ nog steeds wordt gezien als de belangrijkste USP van ouderwetse TV. Vanuit die overtuiging besloten we daarom precies het tegenoverstelde te doen van wat de rest van de markt doet. Met succes.

#FIRST bundelt de de kracht van live-TV met de populariteit en veelzijdigheid van YouTube, om zo jonge kijkers naar TV te trekken. Dat doen we door #FIRST enerzijds te benaderen als een YouTube-kanaal en alle creatieve vrijheid bij de makers te laten. Anderzijds zetten we bij #FIRST de kracht van live-TV optimaal in: het is nergens integraal terug te kijken, heeft geen herhalingen en alles wordt gemaakt in interactie met de kijkers. Om #FIRST mee te maken moet je er dus bij zijn. Snapchat meets YouTube, meets live TV: op kanaal 13.

Welke partijen waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Concept en productie: NewBeTV

Klant: Ziggo

Techniek: Media Choice, 1080Dots

Redactie en productie o.a.: Thomas Smagge (Theaumes en De Hulptroepen), Veras Fawaz (Fijne Vrienden), Youssef Koukouh (Youstoub), Darcy Lazar, Defano Holwijn, Dylan Peys, Ronald & Timo (HetGamePortaal), Thijs de Bondt (Weetjewatlaatmaar), aangevuld door nieuw presentatietalent zoals Hila Noorzai en Miss Nederland 2015 Jessie Jazz.
Bij elkaar is het presentatietalent goed voor meer dan 1,5 miljoen abonnees op YouTube en andere social-mediakanalen.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

-TV

Uit het kijkersgedrag op YouTube en Twitch analyseerden we dat jonge kijkers steeds meer behoeftig zijn aan live content en directe communicatie met hun sterren. Maar als je ergens live content verwacht, dan is dat niet online, maar ouderwets op TV! Daarom zagen we TV als onze voornaamste drager, ondanks dat de doelgroep daar niet meer zat.

-YouTube

YouTube is ons promotiekanaal. De populaire YouTubers betrokken bij #FIRST zijn samen goed voor 1,5 miljoen abonnees. Via hun veelbekeken eigen video’s op hun eigen kanalen promoten ze de uitzending. Niet omdat ze dat moeten, maar omdat ze trots zijn op wat voor content ze maken op TV. Belangrijk daarbij is dat wat ze op TV bieden totaal anders is dan op YouTube. Alles is immers, anders dan op hun eigen kanalen, helemaal live.

-Telegram

Telegram is ons primaire communicatiemiddel met de kijker tijdens de uitzending. Via een speciaal ontwikkelde interactieve overlay gekoppeld aan Telegram kan de kijker via de bestaande app meechatten met de uitzending. Geselecteerde berichtjes, foto’s en filmpjes zijn continu in de uitzending terug te zien. We kozen Telegram boven een eigen app, vanwege de bewezen gebruikersvriendelijkheid en boven WhatsApp vanwege het technisch open karakter.

-Instagram, Twitter en Skype

Via Instragram, Twitter en Skype kan de kijker meedoen met de uitzending. Zowel door het sturen van berichtjes, als het insturen van foto’s en video’s. Vaak in opdracht van de presentatoren.

-Eigen gaming server

#FIRST speelt wekelijks samen met de kijker live games in de uitzending. Via een IP-adres dat wordt bekendgemaakt in de uitzending kan de kijker live inloggen op onze gameserver, om zo samen met de hosts in de studio mee te spelen. Met honderden kijkers tegelijk, live op TV in Minecraft een achtbaan bouwen: dat is geen unicum meer, maar een wekelijkse aangelegenheid.

Wat waren de resultaten van de campagne?

- In het tijdvak 15:00-18:00 scoort #FIRST meer dan 200.000 kijkers per week*.

Dat is ruim 2x zoveel als de jongerenzender van BNN (101 TV). Daarmee is #FIRST bijna een top 10 digitale zender ondanks dat het slechts voor de helft van Nederland te ontvangen is (andere top-10 kanalen zijn bij alle kabelaars terug te vinden, #FIRST exclusief bij Ziggo).

- Per uitzenddag ontvangt #FIRST gemiddeld tussen de 2000 – 4000 berichtjes van kijkers, die via die weg interactief meedoen met de uitzending.**

- Jongeren in de doelgroep geven aan speciaal en alleen tv te kijken voor #FIRST.

- Wekelijks trending topic op #ditisfirst***

*Bron: SKO wk 7, 2016.

**Bron: 1080Dots

***Bron: Twimmer.com

En dat alles nog geen vier maanden na lancering.

Wat is het laatste nieuws?

#FIRST is uitgebreid in zendtijd (verdubbeling sinds de lancering)

www.newbetv.com


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `