[Cross Media Case 2016] Larissa Clemens over Coen en Sander Pizzalab
28-03-2016 09:36:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3253 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Domino’s Pizza en 538Groep sturen Coen en Sander Pizzalab in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Larissa Clemens, Account Manager Brand Partnerships 538Groep.

Kun jij jouw bedrijf/organisatie introduceren?

Domino’s Pizza is het grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf ter wereld. De expertise en passie voor het maken en bezorgen van verse hete pizza’s heeft het bedrijf al talrijke prijzen opgeleverd én de loyaliteit van miljoenen pizza-liefhebbers over de hele wereld. In Nederland is Domino’s Pizza marktleider met 170 vestigingen, een servicekantoor en een eigen distributiecentrum.

538Groep heeft 2 FM-radiostations - Radio 538 en SLAM!, 12 digitale radiostations, 2 muziek tv-zenders en diverse websites en apps. Wekelijks bereikt de 538Groep meer dan 4 miljoen Nederlanders met pop- en dance muziek en entertainment. 538Concepts ontwikkelt en produceert op maat gemaakte concepten.

Hoe kijken jullie naar Cross Media?

Domino’s Pizza zet, in overleg met mediabureau PHD, alle mediamiddelen strategisch in om zo effectief mogelijk de engagement met de doelgroep te vergroten.

Voor de 538Groep is cross mediaal denken een tweede natuur. Met een portfolio waarbij radiostations, TV zenders, online en mobiele platforms en live-entertainment / events de basis vormen van de bedrijfsvoering is het uitvoeren van een crossmedia campagne een vanzelfsprekendheid. De 538Groep is een zogeheten ‘one-stop-shop’.

Kun je de case omschrijven?

Van 14 september t/m 22 oktober 2015 was heel Nederland in de ban van Het Coen en Sander Pizzalab, een Domino’s branded content campagne in samenwerking met Radio 538. Het populaire radio-duo ging samen met Domino’s op zoek naar de meest originele, verrassende en lekkerste nieuwe pizza.

Met behulp van een crossmediale campagne werd heel Nederland aangemoedigd om een nieuwe pizza te bedenken en in te sturen via 538.nl/pizzalab.

Coen en Sander selecteerden vier weken lang, iedere donderdag drie originele, verrassende en lekkere ingezonden pizza’s die ze wilden proeven en kozen daaruit een weekwinnaar. Iedere weekwinnaar won een jaar lang gratis pizza en maakte kans op de hoofdprijs van 10.000 euro. Op basis van de meeste stemmen online, werd een vijfde nominatie gegeven.

Op donderdag 22 oktober werd de winnaar live in de De Coen en Sander show bekend gemaakt. De winnende pizza – de Nacho Speciaal – stond twee dagen later al op het menu van Domino’s.

Wie waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Het Coen en Sander PizzaLab is een project van Domino’s PizzaRadio 538 en PHD.

538Concepts is verantwoordelijk voor het creatieve concept, de strategie en de executie.

PHD is verantwoordelijk voor de data-analyses, strategie, tactiek en inkoop.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

538graden benadering (=360graden crossmedia benadering)

Vanuit een ATL branded content campagne en de inzet van online en social is de campagne onder de aandacht gebracht bij de doelgroep. Een bewuste keuze was om tijdens ‘hungry hour’ on air te zijn met de radio campagne in combinatie met de In-Program activatie om de doelgroep maximaal te bereiken met een relevante boodschap.

Digital: co-branded platform (538.nl/pizzalab), banners en advertorials
– Platform was de hub van de gehele campagne waar alle mediamiddelen naar toe leiden, banners werden ingezet voor directe traffic , advertorials om gevoel aan merk Domino’s te geven dmv relevante content over pizza’s.

Radio: Cromo campagne, audioboards, in-program momenten
– Voor aanjagen aanmeldingen Coen en Sander Pizzalab en awareness Domino’s.

Mobiel: 538 app
– Aanjagen aanmeldingen

Social media: 538Facebook, 538Twitter, Coen en Sander Facebook, Coen en Sander Twitter, Domino’s Facebook
– Om een hoge engagement te creëren werd de doelgroep aangemoedigd hun pizza te delen via social media en op deze manier, middels social tagging, zo veel mogelijk stemmen te vergaren. Daarnaast moest het hun social vrienden inspireren een eigen pizza te bedenken en in te sturen. Tevens is social ingezet om online video content te verspreiden verspreiding dmv inspirerende/grappige video’s van 538DJ’s die ook meededen.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Campagnebereik radio (20-49): 4.148.000

Bereik social posts (organisch):
– Facebook: 872.451
– Twitter: 258.615

Inzendingen & viraliteit:
– 9.210 gevalideerde inzendingen
– 228.981 bezoekers op url

Aantal shared pizza’s via Facebook en Twitter obv gevalideerde inzendingen: 30%

Merkimpact:
● Verhoging direct verkeer dominos.nl (maat van merksterkte): 31,3%**
● Verhoging positief sentiment Domino’s (social). Sentiment gemeten omtrent ‘Domino’s’, ‘Domino’s Pizza’ en ‘Domino’s (pizza) lekker.

Sentiment:
– We zien een stijging van het positieve sentiment van 85% naar 89% (index 105) en deze stijgt door naar 93% (index 105 t.o.v tijdens de activatie).
– Het sentiment 93% na de campagne versus 85% voor de campagne heeft een index van 109.

Sales in-store en online:
• +/- 30% meer sales omzet tov zelfde periode in 2014

Gegenereerde PR mediawaarde: 55.788 euro.

www.538groep.nl
www.radio538.nl
www.dominos.nl


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `