[Cross Media Case 2017] Anke de Jong over Glamour Beautylovers
20-03-2017 13:39:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3257 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. G+J Media stuurt Glamour Beautylovers in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Anke de Jong, hoofdredacteur van Glamour.

Kun je Glamour introduceren?

Glamour is het allerleukste merk voor jonge vrouwen en staat dagelijks met hen in contact, of dat nou via het blad is, een event als National Glamour Day of via Glamour Beauty TV: Glamour is overal waar de lezer is. Dat telt, want Glamour is dé fashion & styleguide van Nederland en altijd on trend. We werken namelijk met alleen de beste modellen, stylisten en fotografen, ook internationaal. Inmiddels is Glamour veel meer dan een magazine. Glamour.nl is on trend met het laatste mode-, beauty- en lifestylenieuws en bereikt hiermee meer vrouwen dan ooit. Onze events zijn merkversterkend. Voor de adverteerder zijn we een goede 360-gradenpartner; voor de lezers een relevant merk waar ze niet zonder kunnen.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Glamour is door de jaren heen een ijzersterk merk geworden. Al onze samenwerkingen zijn gebaseerd op 360-gradenconcepten. Alle campagnes worden ondersteund door het magazine, de website, sociale media, events, tv, radio, outdoor en POS-materiaal in winkels. Onze absolute trots van het afgelopen jaar was het Glamour Beautylovers-project. Ook een 360-gradenconcept, waarbij Glamour en de sponsoren (twee high-end beautymerken) in contact staan met de doelgroep op een manier die voor alle betrokkenen relevant is. Het is een buitenkans voor de lezers en werkt merkversterkend voor alle partijen.

Kun je de case omschrijven?

Glamour Beautylovers is de nieuwste beauty-community in Nederland. Door twee high-end beautymerken, Estée Lauder en Clinique, werd aangegeven dat zij behoefte hadden om op een nieuwe manier reuring rondom de merken te creëren. Hiervoor werd de hulp van Glamour ingeroepen.

Voor Glamour stond voorop dat het een win-win-winsituatie moest opleveren. Begin 2015 riep Glamour daarom lezeressen op die fan van waren van Clinique of Estée Lauder om zich in te schrijven. Uit duizenden aanmeldingen werden vijfhonderd fanatieke beauty addicts geselecteerd op basis van hun bestaande social influence (minimaal 500 volgers). Deze micro-influencers (250 voor elk merk) mogen zich een jaar lang Beautylover noemen. Iedere maand stuurt Clinique of Estée Lauder een (mini-size) product, waarop de Beautylover haar bevindingen deelt via socialmediakanalen. Dat gaat in de vorm van minstens drie posts, waarvan ten minste één op Instagram.

De missie van Glamour is het onbereikbare bereikbaar maken. Voor de geselecteerde Beautylovers doet Glamour dit door een jaar lang iedere maand gratis de nieuwste producten van Clinique/Estée Lauder te laten bezorgen. Voor hen is het bovendien een kans om zich beter te positioneren als influencer op social media. Deelnemers laten weten vereerd te zijn en voelen zich ambassadeurs van zowel de cosmeticamerken als Glamour zelf.

Voor de adverteerder maakt beauty-autoriteit Glamour het onbereikbare bereikbaar door exclusieve content te creëren, in de vorm van twaalf artikelen die Glamour per maand voor Clinique/Estée Lauder schrijft en plaatst op het speciaal voor hen gebouwde kanaal Glamour.nl/beautylovers. Deze exclusieve content ondersteunt de content die de 500 micro-influencers/merkambassadeurs creëren gedurende het gehele jaar. Daarnaast organiseert Glamour voor ieder merk een event. Dat van Clinique vond plaats op zaterdag 27 oktober in Studio De Hallen in Amsterdam. Manuel Broekman was de host van de dag. De dag begon met yoga; influencer Sanne de Rooij legde de Beautylovers in een workshop uit hoe je meer Instagramvolgers krijgt en maakte samen met Van Dam Catering healthy gerechten voor het ontbijt. Ook konden de bezoekers haren laten invlechten en de nieuwste Cliniqueproducten testen. Het event van Estée Lauder vond half februari 2017 plaats in de vorm van een exclusieve make-up masterclass. De best presterende Beautylovers (met de meeste likes en posts) maakten kennis met make-up-experts van Estée Lauder en kregen stap voor stap uitgelegd hoe zij de perfecte beautylook konden creëren. Door middel van deze afsluitende events konden zowel Clinique als Estée Lauder hun Beautylovers ontmoeten en was de cirkel rond.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

Het idee en concept is ontwikkeld door Glamour zelf. Voor de uitvoering nam Glamour een communitymanager aan. Zij onderhoudt het contact met de Beautylovers, schrijft alle Glamour-content en zet grotere influencers in voor extra aandacht rondom de merken. Voor het Clinique-event is een eventmanager aangesteld.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Glamour fungeerde als contentbureau voor Clinique en Estée Lauder en gaf lezeressen de kans zich als influencer en merkambassadeur te positioneren. Door alle media van Glamour in te zetten voor zowel de adverteerder als de Glamour-fanbase, ontstond er voor de adverteerder een ijzersterk 360-gradenconcept. Rumour around the brand creëerden we door de juiste mensen om ons heen te verzamelen en zo veel mogelijk contact te genereren met de lezers.

Gebruikte media en middelen:

Print
– Beide brands hadden één advertorial in het blad.
– Glamour verzond maandelijks nieuwe producten naar de Beautylovers, inclusief begeleidende brief met gedetailleerde uitleg en een productomschrijving.

Digital
– Glamour ontwierp het kanaal Glamour.nl/beautylovers.
– De socialmediakanalen van de 500 Beautylovers (maandelijks 3 posts per persoon).
– Glamour ontwikkelde de hashtags behorende bij de merken: #glamourbeautylover #beautyloverclinique #beautyloveresteelauder.
– Glamour Beauty TV (het nieuwe digitale tv-kanaal over beauty) werd ingezet voor een backstagevideo van het Estée Lauder-event.
– Deze video werd ook via de social media van Estée Lauder verspreid.
– Ieder artikel op glamour.nl/beautylovers werd aangejaagd via de Glamour Facebook-pagina.
– Instagram Glamour.
– Nieuwsbrief Glamour.
– Nieuwsbrief Beautylovers.
– Wekelijks persoonlijk mailcontact met projectmanager.

Events
– Twee events.

Wat waren de resultaten?

– Er is een nieuw, out of the box concept tot leven gebracht waarbij content + bereik voor een splinternieuw verdienmodel zorgen, dat ook nog eens aansluit bij de missie van Glamour: het onbereikbare bereikbaar maken.

– Glamour treedt voor de adverteerder op als autoriteit, produceert content en organiseert events waarop de producten nogmaals aan bod komen. Een all-round crossmediaal concept.

– De lezeressen van Glamour zijn ingezet als influencers, inmiddels zeer trouwe merkambassadeurs voor beide adverteerders.

– Rumour around the brand voor zowel Clinique als Estée Lauder, maar ook voor Glamour, aangezien de Beautylovers Glamour ook noemen op Instagram en uit eigen initiatief bijna allemaal in hun Instagram-profiel hebben aangeven Beautylover te zijn voor Clinque/Estée Lauder en Glamour.

– Estée Lauder gaf in de Volkskrant een interview over hun digitale successen en noemde hierin Beautylovers

500 actieve Beautylovers en merkambassadeurs.
Gemiddelde unieke bezoekers op glamour.nl/beautylovers: 30.268 per maand.
Gemiddeld totaal Facebookbereik met Beautylovers-posts: 306.164 per maand.
De hashtags zijn duizenden keren gebruikt in één jaar tijd: #glamourbeautylover: 4.138
Totale bereik 250 Beautylovers van Clinique op Instagram: 369.549
Totale bereik 250 Beautylovers van Estée Lauder op Instagram: 322.417
Gemiddelde Instagram followers van de Beautylovers: 1.383

Meer informatie hier.

Wat is het laatste nieuws?

Hoewel het eerste jaar Beautylovers voorbehouden was aan Clinique en Estée Lauder, is het concept niet exclusief. Een aantal merken staat al in de rij voor 2017. Daarnaast staan er verschillende grote nieuwe events op de planning. Zo zullen we voor de derde keer de Glamour Health Challenge organiseren, dit keer in de Amsterdam Arena. Ook staan er weer nieuwe beautyrelateerde events op de planning. Uiteraard organiseren we ook in 2017 weer tweemaal het grootste shopping-event van Nederland; National Glamour Day! Ook hier is in 2017 weer extra ruimte voor samenwerkingen met partners.

www.genj.nl
www.glamour.nl/beautylovers

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `