[Cross Media Case 2017] Ingrid Walschots over Vleesverlangen
20-03-2017 13:46:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3031 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. NTR stuurt Vleesverlangen in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ingrid Walschots, project manager / creative concept bij NTR Internet & Innovation.

Kun je NTR introduceren?

De NTR maakt speciale programma's voor alle doelgroepen. Van Het Klokhuis tot College Tour, van Het Uur van de Wolf tot Nieuwsuur.

De NTR is een omroep zonder leden en is daardoor onafhankelijk en ongebonden. In onze missie staat dat we inspirerende programma’s willen maken, die een bijdrage leveren aan de persoonlijke groei van mensen. We kiezen daarbij voor een divers aanbod met oog voor specifieke thema’s en doelgroepen, die anders onderbelicht blijven. Dat maakt de NTR ‘speciaal voor iedereen’.

Hoe kijken jullie vanuit NTR naar Cross Media?

De NTR wil groot inzetten op het cross-mediaal inzetten van de programma's. Hiervoor is een jaar geleden een integraal eindredacteur internet & Innovatie aangesteld: Willem van Zeeland.

Willem van Zeeland: “De mediawereld is in verandering. Het vertrouwde avondje tv kijken is onderdeel geworden van een mediamix waarin verschillende platforms een rol spelen: websites, radio, apps, blogs, social media, YouTube. Maar wat doe je wanneer en via welke kanalen? Dat vraagt soms om maatwerk, soms om nieuwe automatismen. De NTR moet daar de komende jaren steeds weer de juiste keuzes in maken. Ik kijk er naar uit daar aan bij te dragen.”

Kun je de case omschrijven?
Vleesverlangen Cross-Mediaal:

Onderdelen:
– Documentaire
– LIVE Aftertalk online
– Vleesverlangen Challenge online
– Social media

Documentaire
In de documentaire Vleesverlangen zien we hoe regisseur Marijn Frank heen en weer wordt geslingerd tussen haar lust voor vlees en het verlangen een beter en verstandiger mens te zijn. In deze documentaire gaat zij op zoek naar schokkende en grappige argumenten om van haar verslaving af te komen. Zal het haar lukken of legt ze zich neer bij haar lot als vleeseter?
Uitzending: 19 mei 2016 21:00 uur op NPO3, 3DOC

LIVE Aftertalk
In aansluiting op de uitzending was er een LIVE Aftertalk. Tijdens de LIVE Aftertalk kreeg het online publiek de gelegenheid live vragen te stellen aan de gasten in de studio: regisseur Marijn Frank en de drie deelnemende vloggers van de Vleesverlangen Challenge. De Aftertalk werd gepresenteerd door Nienke de La Rive Box.
Doel van de LIVE Aftertalk: de dialoog met de kijker aangaan, impact creëren.
De LIVE Aftertalk was ook direct de aftrap voor de 14-daagse online Vleesverlangen Challenge.

Vleesverlangen Challenge
Bij de Vleesverlangen Challenge werd het online publiek uitgedaagd 14 dagen bewuster en minder vlees te eten. Hiervoor was door de NTR en NPO3 een speciale website ontwikkeld: www.npo3.nl/vleesverlangen
Ambassadeurs van de Vleesverlangen Challenge waren drie bekende vloggers: 3FM DJ Michiel Veenstra (heavy vleesjunk), food-blogger Leonie ter Veld (medium vleesjunk) en rapper/acteur Akwasi (light vleesjunk). Net als het online publiek kregen zij dagelijks, 14 dagen lang een ingesproken video-opdracht van Marijn Frank. De opdrachten liepen uiteen van het bereiden van een vega-maaltijd voor vrienden tot aan het uitbenen van een koe tot aan het koken met restvlees of wandelen met een varken.
De ambassadeurs postte dagelijks een vlog over hun ervaringen en bevindingen. Het online publiek kon op de site een test doen om te zien of ze een light, medium of heavy vleesjunk waren. En vervolgens ook dagelijks de bijbehorende opdrachten doen en vlogs volgen.
Iedere dag werden naast de vlogs ook speciale recepten en eye-openers gedeeld op het gebied van vleesconsumptie.

Doel: dialoog met de kijker aangaan, impact creëren, denken over eigen vleesconsumptie in gang zetten om onder meer vermindering CO2- uitstoot teweeg te brengen. De Vleesverlangen Challenge liep van 20 mei tot en met 2 juni 2016.

Social Media
De deelnemers werd gevraagd om foto’s te delen op social media vvan de uitgevoerde opdrachten. De redactie selecteerde dagelijks de leukste berichten en plaatste deze op de site. De winnaar ontving een diner-bon voor 2 bij een vega-restaurant. www.facebook.com/vleesverlangen.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

NTR en NPO3.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Televisie-uitzending
Vlogs-deelnemers
Video's – recepten
Video's – opdrachten
Info-graphics
Artikelen
Social media foto's, berichten en videoberichten
Live-Aftertalk stream

Om een zo groot mogelijke impact binnen de gewenste doelgroep te bereiken hebben we ervoor gekozen om bekende vloggers met een grote schare fans en followers te betrekken bij de Vleesverlangen Challenge.
Het zijn zeer diverse vloggers (man, vrouw, autochtoon, allochtoon, light, medium en heavy user vleeseters) en staan midden in de doelgroep.
De info-graphics waren belangrijk om complexe informatie op een leuke en aansprekende manier vorm te geven voor jongeren.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De kijkcijfers voor de documentaire Vleesverlangen waren ongekend hoog voor een 3DOC film:
Kijkcijfers televisie uitzending Vleesverlangen op 19 mei: 479.000
Kijkcijfers Herhaling televisie uitzending op 24 mei: 196.000
Totaal aantal kijkers televisie uitzending: 675.000

De LIVE Aftertalk is door 2.000 mensen online bekeken. Er zijn ruim 500 serieuze vragen binnengekomen in de LIVE-chat. Op Twitter was Vleesverlangen tijdens de LIVE Aftertalk Trending Topic, op nummer 1.

Vleesverlangen Challenge:
Unieke bezoekers Vleesverlangen Challenge website: 58.000 (periode 19 mei tot enb met 28 juni)
Bezoeken Vleesverlangen Challenge website: 70.000

Facebook:
Followers Facebook: 2.151
Best bekeken FB-post (organisch bereik) : de finale vlog van Leonie ter Veld waarin ze een varken recht in de ogen kijkt en vervolgens gaat huilen.
FB-post: 21.000 keer bekeken

Er is veel cross-promotie geweest:
met onder meer FunX-food (gedeelde recepten) NPO Groen (gedeelde opdrachten), met Milieu Centraal (gedeelde CO2 calculator) en meer.

De impact van Vleesverlangen cross-mediaal was al met al zeer groot:
Aaf Brand Corstius schreef een stuk in Volkskrant naar aanleiding van Vleesverlangen: “Ik ben door een NPO3 programma vegetariër geworden”.
Giel Beelen deed één van de opdrachten uit de Vleesverlangen Challenge en deed daarvan verslag in zijn programma.
Tientallen bloggers en blogs hebben geschreven over Vleesverlangen: van de groene aardkloot, tot aan de dierenbescherming, tot aan de wereldvoormorgen, tot aan Linda, tot aan metronieuws.

Wat is het laatste nieuws?

De wens is om meerdere Challenges te gaan initieren. Bijvoorbeeld een jaarlijkse Vleesverlangen Challenge. Maar ook andere Challenges: denk aan de suiker-challenge en de mobiele telefoon- challenge.

www.npo.nl/vleesverlangen       
www.npo.nl/3doc
   

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie