[Cross Media Case 2017] Maurice Hols over de MTV Music Week
09-03-2017 14:41:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5377 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Viacom Benelux is genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Maurice Hols, SVP en General Manager van Viacom Benelux.

Kun je Viacom introduceren?

Viacom Benelux is het multimedia-entertainmentbedrijf achter de populaire themazenders Nick Jr, Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Merken met specifieke profilering: kinderentertainment, entertainment voor jongvolwassenen, comedy en uitgesproken en edgy entertainment.

In alles dat we doen staat de fan voorop. We durven keuzes te maken en entertainment te bieden die aansluit bij de interesse van onze fan. Hierdoor hebben we in Nederland sterke fancommunities opgebouwd. Onze merken hebben een dagelijkse rol in het leven van onze fans via tv, digitale platformen, social, mobile apps en live evenementen. Naast internationale shows brengt Viacom Benelux lokaal geproduceerde shows voor televisie en web.

Hoe kijkt Viacom naar crossmedia?

Als Viacom zijn we continu bezig hoe we nieuwe technologieën en trends in kunnen zetten om onze shows te versterken en onze kijkers een verrassende en boeiende ervaring te geven. Dit komt terug in de integratie van online, social en offline rondom onze merken en programma's met als voorbeeld shows als Nick in Trouble, Videolove of het concept #MTVBump. Het is voor ons als mediabedrijf belangrijk om te blijven ontwikkelen en experimenteren en met nieuwe spannende en verrassende shows te komen. Dit doen we enerzijds locaal, anderzijds internationaal in onze innovatielabs in New York en Hollywood.

Kun je de case omschrijven?

De MTV Music Week is de muzikale rode loper van de MTV EMA, de grootste muziekawardshow van Europa. De MTV Music week wordt gehouden in de dagen voorafgaande aan de MTV EMA. Met verschillende muziekstromingen is de MTV Music Week gericht op alle muziekfans.

Uiteraard waren er vier dagen lang muzikale optredens in de grote Rotterdamse poptempels en clubs, maar dat was niet het enige. Er waren ook optredens op locaties waar je het niet direct zou verwachten. MTV Music Week was te vinden in: Annabel, Rotown, V11, Bird, Arminius, Bar, Paradijskerk en Bar3. Met WOOV konden bezoeker real time informatie en updates vinden rondom alle events tijdens de MTV Music Week en zien waar hun vrienden waren.

Dankzij de samenwerking met 3 prominente ambassadeurs konden we onze fans nog dichter bij alle MTV Music Week-activiteiten brengen. Alle drie hebben een sterke relatie met muziek, de stad Rotterdam en het merk MTV: Afrojack, Monica Geuze en Kay Nambiar. Zij waren het gezicht richting media, verzorgden social reports en updates via de MTV Nederland social en via hun eigen socialmediakanalen. Kay Nambiar versloeg het festival voor on air en online.

De line-up bestond uit nationale en internationale artiesten uit verschillende muziekgenres zoals pop, rock en dance. Zo waren er onder meer optredens van onze MTV Music Week ambassadeurs Monica Geuze en Afrojack, maar ook van De Likt, Broederliefde, Douwe Bob, Jett Rebel, Sam Feldt, Ronnie Flex, Julian Jordan, Nielson, DNCE, Skepta, Lianna La Havas en Santigold.

Tijdens de officiële start van de MTV Music Week werd de Best Dutch Act-winnaar bekendgemaakt. Op het rodeloperevent waren tal van Nederlandse bekendheden aanwezig als VIP gast en fans om samen met MTV dit moment te vieren. De award overhandiging werd uitgezonden tijdens RTL Late Night waar het item live door 900.000 kijkers werd gezien.

Daarnaast waren er non-performing highlights zoals de gratis pop-upsessies van MTV Breaks waar Nederlandse jongeren toegang kregen tot de top van de industrie tijdens inspirerende interactieve sessies. De sessies waren onder meer met Jose Woldring (Media Nanny), Jolique Moller, Eleanor Calder, Monica Geuze, Sonya Esman en van de Geordie Shore cast Gaz Beadle en Chloe Ferry. Andere highlight was de MTV & Armada Demo drop op Centraal Station Rotterdam Confess Your Sound waar jonge muziekproducers hun track konden laten horen aan Eelke Kleijn en de A&R managers van het label van Armin van Buuren.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Voor deze campagne is zoveel mogelijk gewerkt met lokale Rotterdamse partijen.

Creatie en concept marketing campagne: Venour | Uriah Arnhem
Pr: Coopr
Productie MTV Music Week: Rock & Roll Highschool | Minke Weeda, Beau Netski | Kevin Bonet
MTV Music Week app: Woov | Sébastien Westerduin & Irfan van Ewijk
MTV Music Week site: Pieter de Jong
Productie LED fietswiel: Monkey Electric | Ilse Blanckenborg
BrandDeli: Sponsoring event i.s.m. Viacom Benelux, Youth & Music Brand team

Welke media zijn ingezet?

Met een 360-gradenmediacampagne met drie dedicated MTV Music Week Ambassadors Afrojack, Monica Geuze en Kay Nambiar, waarbij een zeer breed scala aan media is ingezet, hebben we een campagne gecreëerd waarbij de doelgroep MTV Music Week niet kon missen.

- TV: on air promo’s/ graphics/ aftermovies/ cross promo’s op Comedy Central/ Spike
- Online: Dedicated website met cinemagraphs en wekelijkse nieuwsbrief / MTV Music
- Week Woov app / display banner advertising / pre-rolls
- Social media Covers/ Profile pics / Editorial posts / Promoted posts / Event pagina’s MTV Music Week ambassadors socialmedia-accounts / Rotterdam Festivals socialmedia-accounts
- OOH: Tram / WOW scherm, banieren en event op Centraal Station Rotterdam / Abri’s
- Billboards / Posterframes / Narrowcasting schermen op metrostations
- Rotterdam / Gobo projecties op Music Week locaties in Rotterdam / Fietsen met LED verlichte wielen met logo
- Print: Print advertenties
- Radio: Radio 538 met spot en non-spot campagne / Slam FM / Qmusic / Sky Radio
- Events: Logowalls / Posters / Balkonbanieren

Wat waren de resultaten?

Het event was een groot succes voor zowel MTV als de gemeente Rotterdam. Onderzoek van Rotterdam Festivals wijst uit dat maar liefst 74 procent* van de Rotterdamse jongeren bekend was met MTV Music Week Rotterdam en actief is bezocht: ongeveer 40 procent van de ondervraagde bezoekers is afkomstig uit Rotterdam en maar liefst 80 procent van de ondervraagde bezoekers is jonger dan 30 jaar.

* leeftijd 14-35, n=189 onderzoekspanel

- PR
Mediawaarde: 2.000.000 euro
Bereik: 114.000.000

- Socials / Online
Organisch bereik op social media: 5.375.044
Aantal posts op MTV-platformen: 329
Aantal aanmeldingen events: 8.000+

- Music Week Reports: 690K reach (4+) on air via MTV reguliere televisie & 30K video views op social platforms & already more then 150K reach on FB

- MTV Music Week Ambassadors via hun social media:
Afrojack: 9.099.242 (FB), 3.300.000 (IG), 2.492.350 (TW)
Monica: 11.369 (FB), 407.000 (IG), 23.107 (TW), 275.760 (YT)
Kay: 4.151 (FB), 42.700 (IG), 2.800 (TW)

- 50 + artists & acts // 15+ locations // meer dan10K fans aanwezig tijdens de events.

Dankzij de samenwerking met Rotterdam Festivals, de locaties en medewerking van de artiesten hebben we de toegangsprijs voor alle events heel laag kunnen houden en in sommige gevallen was de toegang zelf gratis.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat MTV Internationaal zo enthousiast was over de inzet van ambassadeurs en de wijze waarop dat ze dit gaan overnemen voor andere (MTV Music Week) events.

www.vimn.nl
www.mtvmusicweek.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2017:

 

 www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `