[Cross Media Case 2018] Berno Schokker over Filemon on Tour
12-03-2018 13:24:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1678 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. ŠKODA stuurt Filemon on Tour in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Berno Schokker, Head of Marketing Communication van ŠKODA.

Kun je ŠKODA introduceren?

ŠKODA laat zich al jaren zien in het wielermilieu. We zijn niet voor niets in 1893 begonnen als fietsenfabrikant. We zijn dan ook al meer dan 10 jaar Official Partner van de Tour de France. Op het hoogste niveau van de wielersport, de UCI WorldTour, zijn er tal van profploegen die kiezen voor een wagenpark met ŠKODA-voertuigen.

In Nederland zien we dat de populariteit van de wielersport enorm toeneemt. Een domein dat wij graag claimen om consumenten te engagen met ons merk.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Elke campagne heeft tegenwoordig een crossmediaal karakter. De klant begeeft zich immers op verschillende kanalen. Daarnaast wil je dat die content afgestemd is op het moment waarop de klant zich begeeft in zijn customer journey. Je gaat daarom steeds meer van een campagnematige aanpak naar een always on-aanpak: crossmedia, cross device én gepersonaliseerd.

Wat is de naam van de case?

ŠKODA raakt wielrenliefhebbers in het hart met nieuw crossmediaal format Filemon on Tour.

Kun je de case omschrijven?

In de zomer van 2017 wilde ŠKODA het wielrendomein opnieuw op een relevante manier claimen. Het automerk debuteerde in 2004 in de wielrensport en is sindsdien niet meer weg te denken. Tijdens de drie grootste Europese wielerrondes van het jaar wilde ŠKODA aanwezig zijn met content die wielrenliefhebbers in het hart raakt, met als doel de positieve houding ten opzichte van het merk nog meer te verbeteren. Om vernieuwend te blijven, ontwikkelde RTL in samenwerking met Southfields en Mediacom het programma Filemon On Tour.

Speciaal voor ŠKODA stapte presentator en wielerfan Filemon Wesselink in zijn ŠKODA Superb Combi Sportline en reisde mee met de Giro D’Italia, Tour de France en La Vuelta. Op eigenzinnige wijze gaf hij dagelijks updates, achtergrondinformatie en een exclusieve blik backstage bij deze drie grote rondes.

Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Mediacom en Southfields hebben het concept begeleid, de inzet beoordeeld en de resultaten gemonitord.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Voor deze campagne is ervoor gekozen om tv, online en social media in te zetten om de doelgroep zo breed en effectief mogelijk te kunnen bereiken op diverse contactmomenten. In de crossmediale campagne stond de content centraal. Er werd dagelijks primetime uitgezonden op RTL 7. De uitzendingen werden online doorgeplaatst op YouTube en ook via diverse Facebookkanalen werd de content verspreid. Per mediumtype ontwikkelden we op maat gemaakte content. Op tv werd een 1,5 minuut durende versie uitgezonden van het item en deze werd ook op Facebook geplaatst. Daarnaast was er een langere versie van elke aflevering te vinden op online videoplatform RTL XL.

Wat waren de resultaten?

We behaalden prachtige resultaten. De tv-afleveringen werden gemiddeld bijna 270.000 keer bekeken. De afleveringen die we doorplaatsen op RTL XL, Facebook en YouTube leverden ruim 3 miljoen views op. Met de crossmediale campagne bereikten we in totaal meer dan 5 miljoen mensen. Een onderzoek van Mediacom bevestigde het succes: ŠKODA was veruit de bovenliggende partij bij de vraag om spontane merkbekendheid. En met de spraakmakende content steeg de positieve houding ten opzichte van het merk ŠKODA en raakten we de wielrenliefhebbers in het hart.

Wat is het laatste nieuws?

WeLoveCycling.com, een contentplatform, werd in 2014 gelanceerd door ŠKODA internationaal. Er is geen autofabrikant met zoveel passie voor fietsen. Sinds deze week is er ook een Nederlandse variant van de website: WeLoveCycling.nl.

www.skoda.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie