Cityhoppen met LINDA. en de NS Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2018
12-03-2018 14:15:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3368 | Tags:

Op 25 april werden de Cross Media Awards uitgereikt. Cityhoppen met LINDA. en de NS, ingestuurd door Mood for Magazines, is Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2018.

De jury: "In deze bij uitstek crossmediale case, versterken alle media elkaar. De social activiteiten leveren input voor nieuwe content, met een knap resultaat tot gevolg. De koppeling van NS met LINDA. is slim. Knap dat je zulke veranderingen en resultaten weet te realiseren."

Hier het winnende case-interview met Caren Wassink, directeur B2B bij Mood for Magazines.

Kun je LINDA. introduceren?

LINDA. is het 360-gradenmediamerk met de meeste aandacht voor de leukste vrouwen van Nederland. Met lef, liefde en humor en zonder taboes. Dankzij de ijzersterke formule, duidelijke vormgeving en eigenwijze, tegendraadse tone of voice is LINDA. een blijvend succes. Naast de social media en interactieve kanalen LINDA.tv en LINDAnieuws.nl zijn er printtitels LINDA., LINDA.meiden en alle specials (LINDA.mode, LINDA.wonen, LINDA.man en L’HOMO.), maar ook een eigen event: LINDA.festival. Eind 2013 startten LINDA. en Linda de Mol de LINDA.foundation, het goede doel dat gezinnen met kinderen in Nederland steunt die het financieel zwaar hebben. LINDA.het bureau werd ook in 2013 in het leven geroepen, het bureau ontwikkelt creatieve en effectieve campagnes voor adverteerders.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Onder crossmedia verstaan wij bij LINDA. dat dezelfde journalistieke kracht en stevige herkenbare vormgeving terugkomt op alle plekken waar onze lezer en gebruiker aanwezig is. Spraakmakende reportages, interviews, tv-formats, online en print, altijd relevant en verrassend op alle schermen en momenten. Crossmedialiteit is daarbij geen punt van discussie, maar een basis. Alle concepten, ook met een commerciële inslag, zorgen voor een duidelijk verband en verhaal. Op die manier creëren we binding en bonding met onze gebruikers en lezeressen. Door hier data aan toe voegen worden we met de dag slimmer en kunnen we onze ideeën en bereik onderbouwen en verbeteren door middel van feiten.

Kun je Cityhoppen met LINDA. en NS omschrijven?

Frequente treinreizigers kennen de voordelen van het reizen met de trein, maar er zijn nog altijd mensen die de trein niet in hun overweging meenemen. Daarom hebben NS en Initiative Tomorrow, samen met LINDA., een crossmediale campagne en mediastrategie ontwikkeld om (vooral) vrouwen te inspireren om een dagje erop uit te gaan met de trein. LINDA. en NS weten waar je moet zijn en hoe je er komt. In een speciaal voor de NS ontwikkeld LINDA.tv-videoformat, inspirerende advertorials op LINDAnieuws.nl en LINDA.tv en middels (betaalde) social inzet en via printuitingen, tipten de allerleukste locals de pareltjes in hun stad. In alle uitingen waren NS en LINDA. samen zichtbaar als partners.

De campagne Cityhoppen had als doel vrouwen te inspireren om vaker de trein te nemen als ze er samen met vriendinnen op uit gaan. NS wil mensen inspireren en daarvoor is het digitale inspiratieplatform #nsfavourites opgericht. De campagne Cityhoppen van NS met LINDA. sloot naadloos aan bij dit platform.

Het uitgangspunt van Cityhoppen was dat locals, samen met de leukste bloggers van Nederland, hun beste adressen deelden om te eten, te winkelen en te slapen en exposities en voorstellingen te bezoeken. Zij weten als geen ander waar je moet zijn als je een dag op pad gaat met vriendinnen, moeder, zus of verkering. De leukste hotspots van een stad en de voordelen van het reizen met de trein werden op een natuurlijke manier verwerkt.

De samenwerking voor deze campagne is een vervolg op een eerdere samenwerking, waarbij het concept is aangescherpt om de brandfit met NS nog beter te maken en de content te verrijken.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

LINDA. het bureau en Initiative Tomorrow.

Welke media - en mediumtypes - zijn ingezet?

Op de door NS gesponsorde actiepagina Cityhoppen op LINDAnieuws.nl stonden alle afleveringen van Cityhoppen met LINDA.tv. De redactie van LINDAnieuws vulde deze video’s aan met artikelen met daarin nog meer niet te missen adresjes in deze steden, die werden getipt via de socialkanalen waar de afleveringen ook te bekijken waren. Ook werd de lezer voor meer inspiratie doorverwezen naar het inspiratieplatform #nsfavourites. De campagne werd ondersteund middels banners.

Op LINDA.tv en LINDAnieuws behaalde de afleveringen samen meer dan 880.000 videoweergaven. De Cityhoppen-content werd op de LINDAnieuws Facebook- en Instagrampagina veelvuldig gedeeld. In totaal waren er op Instagram meer dan 35.000 weergaven. Vriendinnen tagden elkaar in de berichten voor een dagje uit of weekend weg. Ook werden er reacties achtergelaten met meer hotspots in de betreffende stad. Branded promos werden ook ingezet op deze social kanalen (350.000 weergaven). In totaal kwamen er op Facebook (LINDAnieuws.nl/LINDA.tv) meer dan 2.600.000 mensen in aanraking met Cityhoppen.

In LINDA. werd aandacht besteed aan de campagne met 1/1 pagina’s. De daarin naar voren gebrachte Cityhoppen tips bereikte per uiting meer dan 1.200.000 personen.

In totaal zijn er 4.2 mil+ impressies gerealiseerd voor alle inspirerende advertorials op LINDA.tv & LINDAnieuws.nl gedurende de campagneperiode. De branded content van de Cityhoppencampagne was volledig in lijn met, en geïntegreerd in het inspiratieplatform #nsfavourites.

Wat waren de resultaten?

De campagne overtrof de doelstelling op Kennis Houding en Gedrag, gemeten door Metrixlab. Cityhoppen met LINDA. en NS heeft geresulteerd in goede effecten op zowel kennis, inspiratie en overweging om een uitje te gaan maken met de trein. De campagne heeft bijna alle doelstellingen overtroffen en tot een substantiële toename in overweging geleid. Dit is opmerkelijk omdat de startwaarde al behoorlijk hoog was (boven de 50%) en het daardoor in campagnes over het algemeen moeilijker is om groei te realiseren. En toch is dat meer dan gelukt!

Doelstelling vs resultaat:

KENNIS
– Bekendheid #NSFavourites.nl vergroten van 6 naar 12 procent. Resultaat: 12 procent.

HOUDING
– NS inspireert mij om erop uit te gaan vergroten van 40 naar 42 procent. Resultaat: 43 procent.
– Inspiratie uit #NSfavourites.nl vergroten van 56 naar 66 procent. Resultaat: 75 procent.

IMAGO
– Met NS kan ik gaan en staan waar ik wil vergroten van 43 naar 46 procent. Resultaat: 49 procent.

HOUDING & GEDRAG
– Ik overweeg een uitje te maken met de trein vergroten van 59 naar 62 procent. Resultaat: 71 procent.

Bron: campagne evaluatie Metrixlab

Wat is het laatste nieuws?

2018 gaat een vol jaar worden: we starten met LINDA.nl, de plek waar we LINDAnieuws en LINDA.tv samenbrengen, we vieren het 10-jarig bestaan van L’HOMO. en hebben een wel heel speciaal jubileum: LINDA. bestaat dit jaar 15 jaar. We gaan zoals iedereen van ons gewend is groot uitpakken met als klap op de vuurpijl het verjaardagsfeestje tijdens LINDA. festival in september. Daarnaast komen we ook met een nieuwe lancering. Wat? Dat houden we nog even geheim.

www.lindanieuws.nl
www.lindanieuws.nl/cityhoppen

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie