[Cross Media Case 2018] Carola Maassen van den Brink over Maak het met Marit
14-03-2018 17:41:00 Door: Max Vlugt | Hits: 4199 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Libelle/Sanoma sturen Maak het met Marit in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Carola Maassen van den Brink, Marketing Manager bij Libelle.  

Kun jij Libelle introduceren?

Libelle is het grootste en het oudste vrouwenmediamerk van Nederland. Ons bereik onder vrouwen is ongeëvenaard. Libelle weet al ruim 83 jaar wat vrouwen in Nederland boeit en bezighoudt. Libelle inspireert, informeert, verrast en enthousiasmeert jaar in jaar uit, via alle mogelijke kanalen. Met behoud van de échte Libelle-waarden ziet het merk kans om keer op keer nieuwe wegen in te slaan en op die manier zowel de huidige doelgroep als nieuwe doelgroepen aan zich te binden. Terwijl de signatuur van Libelle altijd duidelijk herkenbaar is, biedt Libelle steeds wat nieuws aan zowel de lezeres als de adverteerder. De lezersbinding van Libelle is ongekend.

Bij een crossmediaal merk zijn alle kanalen complementair; de verschillende Libelle-platformen vertellen samen een verhaal en worden zo ook continu geoptimaliseerd. Zo sluiten de video's van Libelle TV aan op Libelle-magazine en vice versa, elk vanuit hun medium-specifieke invalshoek. Waar veel andere vrouwenmerken zich richten op jongeren, bedient Libelle de 45+-doelgroep. Tegelijkertijd heeft Libelle.nl online een groot bereik onder jonge(re) vrouwen.

Hoe kijken jullie vanuit Libelle naar Cross Media?

Cross Media is één van de belangrijkste speerpunten binnen Libelle en is altijd onderdeel bij het ontwikkelen van de nieuwe strategie. Niet voor niets is Libelle het grootste multimedia vrouwenmerk van Nederland. Libelle bereikt in Nederland ruim 4,3 miljoen vrouwen per maand. Libelle staat 24/7 via alle mogelijke mediakanalen in contact met haar lezeressen en biedt adverteerders 360° samenwerkingsmogelijkheden. Dankzij dit brede platform en decennialange ervaring kan Libelle altijd de juiste context bieden voor de lezeressen én adverteerders.

Wat is de naam van de case?

Maak het met Marit. De campagne met Kwantum heeft geleid tot een serie DIY-video's die Libelle's woonstylist Marit heeft gemaakt voor Libelle TV: Maak het met Marit. De video's dienen ter ondersteuning van de tweemaandelijkse spread in weekblad Libelle.

Kun je de case omschrijven?

Samen met Kwantum hebben we een year around crossmediaal plan ontwikkeld, waarbij we op een inspirerende manier woon-items van Kwantum in beeld brengen. In Maak het met Marit inspireert Libelle's woonstylist Marit Saladini lezeressen en kijkers met haar creatieve ideeën. Uiteraard is alles zelf thuis te maken met producten van Kwantum. Zo worden lezeressen en kijkers niet alleen geattendeerd op het brede assortiment van Kwantum, maar ook op meerdere ideeën gebracht de woon-items te gebruiken. Bij deze volledige 360° crossmediale campagne zijn alle kanalen van Libelle ingezet: weekblad Libelle, Libelle.nl, Libelle TV en de Libelle Zomerweek, met als doel om meer traffic naar Kwantum te genereren.



Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Maak het met Marit is door Libelle gemaakt in samenwerking met Kwantum. De campagne is volledig uitgevoerd door Libelle en Kwantum.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Voor de campagne van Kwantum hebben wij alle kanalen van Libelle ingezet. Libelle weekblad, Libelle.nl, Libelle TV, nieuwsbrieven en alle social platforms. Door deze optelsom wordt optimaal gebruikgemaakt van het gigantische bereik van Libelle: 4,3 miljoen vrouwen per maand. De video's Maak het met Marit worden uitgebracht op het gehele online platform van Libelle. Een nieuwe video verschijnt eerst op Libelle TV. De video wordt opgenomen in de Libelle TV-app, de Libelle TV nieuwsbrief en wordt uitgezet via de social platforms van Libelle TV. Een week later wordt de video geplaatst op Libelle.nl, de nieuwsbrief van Libelle.nl en uitgezet via de diverse social platforms van Libelle.

Elke twee weken verschijnt Maak het met Marit, een spread in weekblad Libelle. Net als in de video wordt in deze rubriek een bepaalde klus stap voor stap uitgelegd en wordt de lezer direct geïnspireerd door Marit's DIY's met de trendy woon-items van Kwantum. Op de Libelle Zomerweek (2018) is Kwantum hoofdsponsor van het grootste outdoor-event voor vrouwen. De exacte invulling houden we nog even voor onszelf.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De year around crossmediale campagne met Kwantum loopt op dit moment nog steeds. De resultaten hebben alle verwachtingen overtroffen. De video's hebben de dubbele benchmark gehaald. Ook de reacties die worden achtergelaten op de social kanalen van Kwantum zijn overweldigend. Het aantal klanten op de winkelvloer is aanzienlijk gestegen t.o.v. 2016.

Wat is het laatste nieuws?

Libelle heeft verschillende crossmediale campagnes op stapel staan. Zo hebben we in februari de nieuwe Libelle Schoon uitgebracht i.s.m. Albert Heijn. Een special waarin het onderwerp schoon de boventoon voert en op de meest gevarieerde manieren aan bod komt. Van modereportages tot schoonmaaktips, van shoppings tot interviews met deskundigen. Libelle Schoon is in de actieweek bij Albert Heijn gratis verkrijgbaar bij aankoop van twee schoonmaakproducten.
Daarnaast staan hebben we in februari in samenwerking met Van der Valk het Libelle Pop-up Restaurant geopend in de Apeldoornse bossen. Momenteel staan er crossmediale campagnes op de planning met o.a. Maaslander, Mitsubishi, Edding en Corendon.

www.sanoma.nl
www.libelle.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie