[Cross Media Case 2018] Alexandra van Nieuwenhuijzen over de Schoon water voor iedereen-campagne
14-03-2018 16:45:00 Door: Max Vlugt | Hits: 2612 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Schoon water voor iedereen-campagne, ingestuurd door Cordaid en RTL, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Alexandra van NieuwenhuijzenManager Marketing en Fondsenwerving bij Cordaid. 

Kun jij Cordaid introduceren?

Wereldwijd leven 1,2 miljard mensen onder de armoedegrens. Cordaid streeft naar een menswaardig bestaan voor iedereen. De ontwikkelingsorganisatie verbindt acute noodhulp aan structurele ontwikkeling door te werken aan een leefbare toekomst voor mensen in de meest moeilijke gebieden. Gezondheidszorg, onderwijs, werk en inkomen, zijn daarbij onmisbaar.

Hoe kijken jullie vanuit Cordaid naar Cross Media?

Cordaid gelooft in de inzet van meerdere communicatiemiddelen om een campagne succesvol te maken en te versterken.

Wat is de naam van de case?

Schoon water voor iedereen. 150.000 mensen een jaar lang schoon drinkwater dankzij de campagne van Cordaid en RTL.

Kun je de case omschrijven?

Cordaid zet zich wereldwijd in voor een menswaardig bestaan voor iedereen. Hiervoor zijn donaties nodig. Om dit te bereiken zochten we voor de vierde keer de samenwerking met RTL.

In 2017 kozen we voor het thema Schoon water voor iedereen. Het doel was om 100.000 mensen in droogtegebieden een jaar lang te kunnen voorzien van schoon water. Om dit te realiseren, waren 100.000 sms'jes à 3 euro nodig. We trapten af met een online waterpetitie en media-aandacht in RTL Late Night. Verslaggeefster Marieke Elsinga reisde voor deze actie naar Ethiopië en zag met eigen ogen wat het betekent om te leven met maar 3 liter water per dag, het minimum waar veel mensen in Ethiopië het mee moeten doen. Het verslag daarvan in RTL Boulevard was een centraal onderdeel van de campagne.

Een 360-graden campagne zorgde voor een breed bereik en grote betrokkenheid in Nederland. Consumenten kwamen massaal in actie. Met als resultaat dat de doelstelling ruimschoots werd behaald.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

RTL Concepts en RTL Branded Content waren verantwoordelijk voor het concept. De uitvoering van de actieweek in RTL Boulevard lag in handen van Blue Cirle. En online bureaus Maxlead, Jalt en Moxie hielpen ook mee aan de totstandkoming van de campagne.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Op basis van ervaring van de voorgaande jaren hebben we voor deze campagne de volgende middelen ingezet:

- Voorafgaand aan de actieweek van 20 tot en met 24 november 2017, vond in RTL Late Night een aftrap plaats waarin de problematiek werd besproken en de SMS-actie werd aangekondigd.
- In de actieweek zond RTL Boulevard dagelijks een item van verslaggeefster Marieke Elsinga in Ethiopië uit.
- Er werd een drie-liter-waterchallenge gehouden, waarbij vier BN'ers werden uitgedaagd door Elsinga om de dag door te komen met drie liter water. Ook RTL Boulevard-presentatoren Ruben Nicolai en Luuk Ikkink deden mee aan de challenge. Zo werden naast de kijkers van RTL Boulevard, ook de achterban van de bekende Nederlanders geactiveerd.
- Er werd een speciale actiepagina gelanceerd met banners om te kunnen sms'en.
- We ondernamen zelf de volgende acties: doorplaatsing van de challenge, een actiepagina en we organiseerden een petitie om aan de Tweede Kamer aan te bieden op Wereldwaterdag.
- De campagne werd aangejaagd via in program momenten, billboards, een brand promotion en de social media kanalen van Cordaid en RTL.
- Weervrouw Amara nam deel aan de drie liter water challenge en bracht het probleem ter sprake bij Buienradar.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De Schoon Water campagne overtrof alle verwachtingen! Zowel qua aantal sms-jes, qua naamsbekendheid als op het op gebied van PR en indringende content.

We hebben erg veel mensen bereikt en geraakt met deze campagne.

- We ontvingen 147.000 keer sms'jes, hierdoor kunnen we 147.000 mensen een jaar lang van schoon water kan voorzien. Dit is bijna 1,5 keer zoveel als de doelstelling.
- Het genereren van zoveel sms'jes is alleen in 2012 overtroffen door Unicef. Verder is het nog nooit gelukt om binnen een week tijd zo'n resultaat te behalen.
- De doelstelling werd hoog ingezet op basis van de resultaten van voorgaande jaren en alsnog werd die overtroffen.
- De naamsbekendheid is gestegen met 9 procent naar aanleiding van deze campagne
- Propositiebekendheid is gestegen met 16 procent
- Bereik uitzendingen: 5.000.000
- Bereik billboards: 4.000.000
- Bereik brand promotion: 10.000.000
- Bereik Buienradar: 400.000
- Bereik social media van BN'ers die deelnamen aan de challenge: 5.000.000

Bron: Stichting Kijkonderzoek, Comscore & YouTube periode 1 november 2017 tot en met 31 december 2017. Aangevuld met onderzoek van Cordaid.

Wat is het laatste nieuws?

Alle mensen die hadden gesms't, werden na de campagneweek teruggebeld. Het aantal dat een half jaar lang donateur wilde worden, lag 3 procent hoger dan de jaren daarvoor. Op Wereldwaterdag (22 maart) geven we in RTL Boulevard een terugkoppeling wat er met de opbrengst van de actie is gedaan. Door het succes van deze actieweek en schoon water voor zoveel inwoners, zet Cordaid de waterpetitie door om nog meer mensen te kunnen voorzien van noodhulp.

www.cordaid.org
www.rtl.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie