[Cross Media Case 2018] Debby Gerritsen over de campagne tegen seksueel geweld #IkOok
09-03-2018 11:40:38 Door: Marianna Beets | Hits: 1197 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. VIVA stuurt de campagne tegen seksueel geweld #IkOok in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Debby Gerritsen, hoofdredacteur VIVA bij Sanoma.

Kun je VIVA introduceren?

VIVA behoeft nauwelijks introductie. De titel is onbetwist hét mediamerk voor hedendaagse jonge vrouwen en zorgt geregeld voor rumour around the brand. VIVA laat zich het best omschrijven als dat leuke, soms luidruchtige bijdehandje binnen een vriendinnengroep. Met een online bereik van 3 miljoen bezoekers en 20,5 miljoen maandelijkse paginaweergaven is VIVA tevens Nederlands grootste magazinemerk voor jonge vrouwen*. Pijlers zijn fashion, reizen & uitgaan, seks & liefde en werk & carrière. Ook beauty, relaties en persoonlijke verhalen zijn vaste onderwerpen. Bovendien is de VIVA400 ‘s lands grootste netwerk-event voor jonge vrouwen. VIVA is ‘stoer, sprankelend, sexy!’.
*Bron: NOM/NOBO

Hoe kijken jullie naar cross media?

We durven met een gerust hart te stellen dat de diversiteit aan crossmedia inmiddels een stevig en onontbeerlijk fundament vormt onder het merk VIVA. De VIVA-vrouw tref je overal aan – en waar zij is, kan men ons vanzelfsprekend ook aantreffen. Een en ander komt tot uiting in de diverse kanalen die rondom en naast het magazine zijn gepositioneerd, zoals: onze drukbezochte website, het roemruchte VIVA-forum, de populaire social media-accounts, buitenblad-special VIVA Mama en netwerk(event) VIVA400.

De case?

VIVA en Fonds Slachtofferhulp voeren actie tegen seksueel geweld met een special in het magazine en de online hashtag #IkOok.

Kun je de case omschrijven?

In samenwerking met Fonds Slachtofferhulp en het Centrum Seksueel Geweld vroeg VIVA aandacht voor een campagne tegen seksueel geweld. Speerpunt van deze goed gecoördineerde kruisbestuiving was ons themanummer, waarin VIVA op de barricaden klom om dit ernstige probleem aan de kaak te stellen. Ondanks de schrikbarend hoge cijfers blijkt het namelijk nog steeds heel lastig te zijn om snel hulp te zoeken of erover te praten. Terwijl deskundige bijstand – het liefst binnen een week verleend – de kans op medische en psychische problemen aanzienlijk verkleint en de pakkans van de dader juist vergroot. Daarom is het nodig om aandacht te blijven vragen voor deze kwestie. Evenals onze actiepartners vond VIVA het essentieel om meer bewustzijn te creëren aangaande seksueel geweld en het bespreken van dergelijke ervaringen uit de taboesfeer te halen. Hoe meer vrouwen hierover durven te praten, des te meer vrouwen zich gesterkt zullen voelen hulp te zoeken of zelfs aangifte te doen. Aansluitend lanceerden we de hashtag #IkOok. Hierbij ging het ons niet zozeer om het delen van ervaringen, maar was het vooral belangrijk om aan te geven dat het jou ook is overkomen. Met ‘samen staan we sterker’ als beoogd doel. Aangezien VIVA als eerste Nederlandse mediamerk met deze actie begon – nog voordat #IkOok en #metoo (dat door de Weinstein-affaire die toevallig exact een week na onze actie wereldnieuws werd) veelvuldig zouden worden gebruikt – konden we een positieve bijdrage leveren aan de bewustwording rond seksueel geweld.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Sanoma & Fonds Slachtofferhulp.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

We hebben ons weekblad centraal gesteld in de campagne, omdat het volgens ons de meest uitgelezen plek is voor het verschaffen van achtergrondinformatie. Dat gebeurde onder meer door een uitgebreid dossier over seksueel geweld (inclusief schokkende cijfers), een aangrijpend slachtofferportret en interviews met Iva Bicanic van het Centrum Seksueel Geweld en Ineke Sybesma van Fonds Slachtofferhulp. Ook werd presentatrice Geraldine Kemper, presentatrice van het programma Verkracht of niet, geïnterviewd én gefotografeerd voor de bijbehorende cover. Al deze content kreeg een online doorvertaling, onder meer via social media en de kanalen van de inzet van een aantal betrokken bloggers en vloggers, en een passend persbericht, waardoor VIVA in de landelijke media werd opgevoerd als de logische gesprekspartner inzake seksueel geweld. Hoofdredacteur Debby Gerritsen werd daarop uitgenodigd haar mening te geven in onder meer RTL Late Night, het NOS Journaal en NPO Radio 1 en 2.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Het bereik van de bewuste Viva-editie bedroeg 378.100. Het online artikel zorgde voor 14.000 views (ten opzichte van de benchmark van 2.500 views)
Een aantal highlights uit de pr-fase:

RTL Late Night
– NOS Journaal
NPO Radio 1

Wat is het laatste nieuws?

VIVA wil in 2018, net als vorig jaar met het #IkOok-nummer, opnieuw een aantal belangrijke maatschappelijke vrouwenthema’s aan de kaak stellen. Maar dan wel bekeken door de VIVA-bril, dus kritisch maar nooit zuur. Zo brachten wij onlangs een ‘genderneutraal issue’, zijn we bezig met een themanummer over huiselijk geweld en onderzoeken we het loonverschil tussen mannen en vrouwen. Ook zal VIVA dit jaar weer een aantal belangrijke onderzoeken laten verrichten, zoals recent is gebeurd ten behoeve van ons ‘Poezennummer’ (waarbij we een onderzoek lieten uitvoeren naar vaginale klachten) en naar seksuele intimidatie op de werkvloer.

www.viva.nl 
www.fondsslachtofferhulp.nl 
www.centrumseksueelgeweld.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. Zelf insturen kan uiteraard ook!

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie