[Cross Media Innovatie 2018] Hilmar Mulder over Over Eva
09-03-2018 12:28:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3052 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Over Eva, ingestuurd door Sanoma, is genomineerd voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle.

Kun jij Libelle introduceren?

Libelle is het grootste, oudste en meest invloedrijke vrouwenmediamerk van Nederland. Al meer dan 83 jaar inspireert Libelle maar liefst 4,3 miljoen vrouwen.

Elke week een feestje met het tijdschrift, dagelijks op de nieuws- en lifestylesite Libelle.nl, maandelijks met haar specials, Bookazines en jaarlijks op de Libelle Zomerweek met ruim 80.000 bezoekers. Daarnaast Jan, Jans en de Kinderen; al meer dan 46 jaar een belangrijk onderdeel van Libelle. Ook organiseert Libelle samen met Ebru Umar tweemaal per jaar het Libelle Nieuwscafé, waarbij lezeressen in gesprek kunnen gaan met belangrijke politici.

Libelle heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360-gradenmerk. Hierdoor is Libelle er in geslaagd om on-top te blijven: al ruim 83 jaar is Libelle de plek op een breed aantal platformen voor vrouwen voor herkenning, inspiratie en informatie.

Nieuw is Libelle TV! Dankzij Libelle TV is het nu ook mogelijk om Libelle-video's te kijken. Waar je maar wilt, wanneer je maar wilt. Met Libelle TV is Libelle als mediamerk beter in staat écht crossmediale content te produceren: waarbij de platformen samen een verhaal vertellen. Videocontent vult magazine-content aan en andersom. De video's belichten onderwerpen uit het magazine bij voorkeur vanuit een andere invalshoek.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Met de inzet van deze ontbijtsoap wilde Libelle TV extra returning visitors creëren. Met behulp van een sterrencast, een superspannende verhaallijn en een dagelijkse cliffhangers zorgde Over Eva inderdaad voor een stevige toename van het dagelijks terugkerend bezoek aan Libelle TV. Daarnaast is het verhogen van de appdownloads een andere belangrijke doelstelling en het verhogen van de naamsbekendheid van Libelle TV door het inzetten van kwalitatief hoogwaardige herocontent.
De soap is te bekijken via de website Libelle TV en haar app en is via alle social kanalen van Libelle en Libelle TV aangejaagd middels een onderscheidende catchy visuals en teasers. De soap is ondertiteld zodat deze ook geluidloos in bijvoorbeeld de trein te volgen is.

Kun je de innovatie omschrijven?

Over Eva is een superspannende daily soap in een short format dat in opdracht van Libelle TV ontwikkeld is door IDTV in samenwerking met schrijfster enactrice Elle van Rijn. De opdracht van Libelle TV: een online soap met volop aandacht voor de emoties rondom de empty nestfase van Nederlandse 40+vrouwen. Elle schreef het script en speelt zelf de rol van hoofdpersoon Eva. In deze 40+-soap komen alle levensfases en de merkwaarden van Libelle en de Libelle-vrouw aan bod. Gedramatiseerd natuurlijk, maar zeer herkenbaar: de empty nestfase, puberende kinderen, een ingeslapen huwelijk, een bemoeizuchtige (schoon)moeder en vriendinnen die niet zulke goede vriendinnen blijken te zijn.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

Maandagochtend 9 januari 2017 is Over Eva gelanceerd op Libelle TV. De weken voorafgaand aan de lancering is Libelle een brandingscampagne gestart met een groot interview met Elle van Rijn en een grote modereportage met alle hoofdrolspelers in het blad. Daarnaast was er de inzet van branding adds in zowel print als op online kanalen en een opvallende plakkaart op de cover.
Op de ochtend van de lancering werden op stations Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal ziekhuisbedden rondgereden met aantrekkelijke verpleegkundigen en dokters die ontbijtjes uitdeelden met informatie over de nieuwe ontbijtsoap. Reizigers konden op het ziekenhuisbed de eerste aflevering van Over Eva bekijken.
Om het aantal appdownloads te verhogen, was het mogelijk om exclusief vier afleveringen vooruit te kijken. Daarnaast maakten mensen kans op een Smart TV bij het downloaden van de app en het bekijken van de eerste twee afleveringen.
De combinatie van Elle van Rijn en het claimen van het ontbijtsoapmoment zorgde voor veel pr. Zo is aan Over Eva aandacht besteed in onder andere Shownieuws, Koffietijd, Tijd voor Max, Lindanieuws, Nu.nl en Metro.

 

 

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

We durven te stellen dat de ontbijtsoap Over Eva ervoor heeft gezorgd dat Libelle TV een vaste waarde is geworden in het leven van vele Libelle-vrouwen. Door het slim inzetten van data en targeting hebben wij ook de harten van een nieuwe jongere doelgroep veroverd. Wij hebben ervoor gezorgd dat de Nederlandse vrouw aan het video kijken geslagen is.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2016?

De ontbijtsoap Over Eva is zeer succesvol voor Libelle TV en heeft alle verwachtingen overtroffen. Maar liefst meer dan 1,6 miljoen views, 25.000 extra appdownloads en Sanoma-accounts (een stijging van 100% ten opzichte van voorgaande maanden), een verhoging van 91 procent van de returning visitors, pr-waarde van 320.000 euro en een behaald pr-bereik van ruim 20 miljoen personen.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Libelle TV positioneerde Over Eva als ontbijtsoap. Door het ochtendmoment te claimen; op elke werkdag stond 's ochtends vanaf 07.30 uur tijdens het ontbijt een nieuwe aflevering live, veroverde Libelle TV een plekje in het ochtendritueel van de Libellevrouw. Niet eerder koos een soap voor dit unieke timeslot. Uiteraard was de aflevering de rest van de dag ook te bekijken, maar de social push zat in de ochtend en dat was ook terug te zien in de kijkcijfers.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Jongeren bekijken de hele dag filmpjes op YouTube, terwijl 35+-vrouwen in de tv-gids kijken wat er die avond op de buis te zien is... Libelle TV heeft bewezen dat dit idee compleet achterhaald is. Sinds de lancering in mei 2016 heeft de online videozender miljoenen mensen bereikt, met als grootste doelgroep vrouwen van 35 jaar en ouder. Zorgde Libelle er in de jaren zestig voor dat vrouwen massaal aan de anticonceptiepil gingen, nu heeft het grootste vrouwenmerk van Nederland video met onder andere de ontbijtsoap aan de vrouw gebracht.

Over Eva is de allereerste ontbijtsoap in Nederland. Daarnaast is het een succesvol online shortformat van een zeer hoge kwaliteit die absoluut televisiewaardig is. De soap die exclusief voor Libelle TV is geschreven door Elle van Rijn en gespeeld door een sterrencast speelt volledig in op de kijkbehoefte van de Libellevrouw. Exclusieve online videocontent volledig op maat gemaakt die ze overal en op elk moment van de dag kan bekijken. De doelstellingen zijn ver overtroffen en ook tijdens de zomerherhalingen zijn er wederom sky high-kijkcijfers.

Wat is het laatste nieuws?

Momenteel zijn we druk bezig met Over Eva deel 2 in samenwerking met een branded content partner.

www.libelletv.nl/serie/over-eva-serie/
www.nu.nl/media
www.metronieuws.nl/nieuws

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie