[Cross Media Case 2018] Ingrid Walschots over Hollands Hoop
27-02-2018 14:27:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5613 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De NTR stuurt Hollands Hoop in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ingrid Walschots, conceptontwikkelaar en projectmanager bij de NTR.

Kun je de NTR introduceren?

De NTR maakt speciale programma's op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. Missie van NTR: inspirerende programma’s maken, die een bijdrage leveren aan de persoonlijke groei van mensen.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

De NTR zet waar mogelijk crossmediaal in om programma' s te verrijken, te verdiepen, duurzamer te maken, een bredere doelgroep aan te spreken en om beter gevonden te worden in het overweldigende media-aanbod.

Kun je de case omschrijven?

Bij de 8-delige dramaserie Hollands Hoop zijn een interactieve site inclusief game ontwikkeld, exclusieves achter de schermen-content voor social media en een 360-gradencampagne met promo’s op tv, pre-rolls op NPO Start, mobile ads en social advertising.
Om de fans nauwer bij de prijswinnende dramaserie Hollands Hoop te betrekken, is bij seizoen 2 de interactieve site hollandshoop.nl ontwikkeld. Fans en bezoekers krijgen op deze manier toegang tot de leefwereld van de hoofdpersonen in de serie, en zo het gevoel onderdeel te zijn van de serie zelf. Ze kunnen ronddwalen in de boerderij en omgeving, middels een 360-gradenervaring verschillende kamers in het huis bekijken en via die weg herinneringen ophalen en geheimen ontdekken. De van de serie afgeleide audio en muziek zorgen voor een extra intense ervaring.
In de interactive is een game geïntegreerd. Door dit zoekspel te spelen, worden alle onderdelen in de interactive doorlopen en toegang verkregen tot een geheim luik. Voor de échte fans waren er via deze weg Hollands Hoop collectorsitems te winnen.

Een andere manier om de fans nauwer bij de serie te betrekken, is via de speciaal ontwikkelde achter-de-schermencontent op de socialmediakanalen van Hollands Hoop. Cast en crew geven via deze weg een kijkje op de set en geven fans zo inzage in een wereld die ze voor hun tv-scherm nooit te zien krijgen. In de uitzendingen werd regelmatig verwezen naar deze socialkanalen (Facebook, Instagram).

De elementen zijn samengebracht in een 360-gradencampagne, met speciaal ontwikkelde promovideo’s op NPO 2, NPO Start, mobile en social media waarin verwijzingen zijn opgenomen naar het bezoeken van de interactive en spelen van de game.

Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De campagne is in huis bedacht en ontwikkeld door de NTR en BNNVARA.

– De interactieve website is ontwikkeld onder leiding van de NTR, in samenwerking met Q42 (techniek) en Skeye B.V. (360-gradenfoto’s).
– De achter-de-schermen socialcontent is ontwikkeld door BNNVARA.
– De 360-gradencampagne en het bijbehorende campagnemateriaal is ontwikkeld door de NTR. De pre-rolls op NPO Start en de video-ads zijn ingezet via mediabureau Initiative.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Voor Hollands Hoop seizoen 1 is een campagne opgezet gericht op een zo groot mogelijk bereik naar een brede doelgroep, om awareness te creëren, de serie te positioneren en een fanbase op te bouwen. De resultaten en learnings van deze campagne zijn als basis gebruikt voor het opzetten van een crossmediale campagne voor seizoen 2.
Deze campagne was sterk gericht op (her)activatie van de reeds opgebouwde fanbase en doelgroepen waarvan we wisten (naar aanleiding van het kijkersprofiel seizoen 1) dat ze geïnteresseerd zouden zijn in de serie (25-64 jaar, liefhebbers van drama, bewoners provincie). De interactieve site en exclusieve achter-de-schermencontent op Facebook (gemiddeld 83 % van de doelgroep gebruikt dit medium) en Instagram zijn dan ook ontwikkeld om de deze doelgroepen de ervaring te geven onderdeel te zijn van de serie en het maakproces.

Alle elementen zijn samengebracht in een 360-gradencampagne, waarin de doelgroep wordt meegezogen in de wereld van Hollands Hoop. Hiervoor zijn verschillende promovideo’s gemaakt, die zijn ingezet op NPO 2 (onder andere na uitzending van Hollands Hoop), als pre-roll op NTR Start (onder andere getarget op mensen die de serie hebben teruggekeken), mobile video-ads op diverse websites en social ads op Facebook en Instagram.

Wat waren de resultaten?

De interactieve site is lovend ontvangen. Via mail en op social media kregen we enthousiaste berichten binnen als “genoten van de site”, “superleuk speurspel” en “prachtig!”. Tijdens de looptijd van de campagne trok de site meer dan 80K unieke bezoekers (and still counting), waarvan meer dan een kwart herhaaldelijk terugkeerde. Duizenden bezoekers speelden het spel en ruim 600 fans stuurden een oplossing in. Gemiddeld bleven bezoekers ruim een half uur op de site.
Meer dan 20K van de bezoekers van de site zijn gegenereerd via inzet van de bovengenoemde video’s op NPO Start, mobile ads en Facebook. Ook zagen we na uitzending van de serie op NPO2, wanneer een van de campagnevideo’s werd getoond, sterke pieken in bezoekersaantallen. Op Facebook zagen we tijdens de campagne een sterke stijging in likes (naar meer dan 25K, een stijging van meer dan 7K) en engagement. Gemiddeld bereikten we op dit platform 17K unieke gebruikers per week.

Wat is het laatste nieuws?

Op dit moment wordt het script geschreven van Hollands Hoop III. Wegens het succes van de Hollands Hoop interactive en de campagne, gaan we de site doorontwikkelen. Hierbij willen we met name storytelling en game-play uitbreiden, om bezoekers een nóg inclusievere ervaring te bieden. Ook zijn we van plan de virtuele wereld zelf uit te breiden met nieuwe locaties en nieuwe opnametechnieken (denk aan droneopnames).

www.ntr.nl
www.hollandshoop.ntr.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. Zelf insturen kan uiteraard ook!

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie