[Cross Media Case 2018] Leontine van den Bos over #ikgeefomje
14-03-2018 18:19:00 Door: Max Vlugt | Hits: 2252 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. #ikgeefomje, ingestuurd door Margriet/Sanoma, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Leontine van den Bos, Chief Editor bij Margriet. 

Kun jij Margriet introduceren?

Margriet is hét Nederlandse vrouwenmerk met een bereik van 2,5 miljoen per maand. Margriet is op een positieve manier maatschappelijk betrokken en maakt de meest uiteenlopende onderwerpen bespreekbaar. Margriet is als een vriendin, die met persoonlijke herkenbare verhalen, veelzijdige informatie en praktische ideeën de Nederlandse vrouw extra energie geeft voor een gezond en gelukkig leven. Margriet is een vertrouwd 360° merk dat de doelgroep op alle manieren en op elk moment van de dag bereikt.

Hoe kijken jullie vanuit Margriet naar crossmedia?

Als krachtig 360 graden merk kan Margriet als geen ander een boodschap cross mediaal uitzetten. Dus een campagne als bijvoorbeeld #IKGEEFOMJE brengen wij via al onze verschillende kanalen en middelen onder de aandacht bij onze doelgroep. Op deze manier wordt de boodschap versterkt en ontstaat er een totale campagnebeleving. Hierdoor zijn wij in staat de maatschappelijke betrokkenheid te vergroten en heel veel vrouwen in actie te laten komen. Tevens zorgt dit natuurlijk voor een extra groot bereik.

Wat is de naam van de case?

#IKGEEFOMJE

Kun je de case omschrijven?

#IKGEEFOMJE was een campagne van Margriet die iedereen opriep om, op wat voor manier dan ook, in actie te komen voor een ander. Dit om samen het leven in Nederland (nog) warmer en vriendelijker te maken en hiermee een tegengeluid te bieden in een tijd waarin de maatschappij steeds meer lijkt te verharden.

Overal in Nederland gaven mensen hun eigen invulling aan de actie, en deelden die ervaring online met #IKGEEFOMJE. Zo werden er, onverwacht bosjes bloemen cadeau gedaan, buren uitgenodigd voor een maaltijd, stickers geplakt op broodtrommels van schoolkinderen en besteedden mensen extra tijd aan anderen die wel wat aandacht konden gebruiken.

De actie #IKGEEFOMJE bestond onder andere uit:

– De avond voorafgaande aan de start van de campagne was Margriet-columniste Anita Witzier te gast bij PAUW, waar zij de actie uitgebreid toelichtte
– Anita Witzier en hoofdredacteur Leontine van den Bos gaven het startsein van de actie in het Rijksmuseum, waar twee lezeressen werden verrast met een speciale rondleiding. De kick off werd live gestreamd via Instagram en Facebook.
– Op Margriet.nl waren inspiratievideo's te zien, waarmee we iedereen opriepen om foto's en video's van #IKGEEFOMJE- momenten te delen
– Zelfs Premier Mark Rutte deed mee: samen met hoofdredacteur Leontine van den Bos ging hij op bezoek in een verzorgingstehuis en schonk daar koffie
– Margriet 52 had als bijlage een vel met verschillende #IKGEEFOMJE-stickers die gebruikt konden worden om mensen mee te verrassen
– Op Margriet.nl werden dagelijks mooie cadeaus weggegeven (in de vorm van een soort advent kalender). Bezoekers van de site konden aangeven wie deze cadeaus in hun ogen verdiende.
– Verspreid door heel Nederland hingen posters met het herkenbare #IKGEEFOMJE-logo.
– Ook de redactie kwam in actie. Lezeressen konden opgeven wie zij graag verrast wilden zien en hoe. Zo toverden we, op verzoek van zijn familie, het huis van een ernstig zieke man om in kerstsfeer, we organiseerden een mini Margriet Winter Fair in een verzorgingstehuis, hielpen kinderen op een basisschool die hun vrijwilligers wilden bedanken bij het bereiden van een lunch, en we gaven de dagopvang van ouderen een metamorfose.
– Op Margriet.nl kon je gratis een #IKGEEFOMJE kaartje versturen per post.
– In Margriet 52 waren de verhalen te lezen van mensen die, na een eerdere oproep in Margriet, verrast werden door een dierbaar iemand.
– Door alle werknemers van Sanoma werd voedsel ingezameld voor de Voedselbank (zes auto's vol).

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

MassMovement heeft de online campagne voor ons uitgezet. Verder is alles binnenshuis ontwikkeld door het marketing team en de redactie van Margriet.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Margriet heeft zelf een heel groot print en online bereik. In de keuze voor inzet van andere media hebben we juist gekozen voor andere mediumtypes zoals outdoor en social media. We hebben ook juist gekozen voor een grote social media campagne omdat in de actie het accent lag op ervaringen delen en anderen inspireren.

Concreet hebben we de volgende media ingezet:

– Margriet magazine
– Margriet.nl, onze nieuwsbrieven en eigen social media kanalen (Facebook en Istagram)
– Online (video)campagne op Facebook en Instagram
– Outdoor reclame via Centercom en Wildplakkers
– Printcampagne in Libelle en Veronica

Wat waren de resultaten van de campagne?

Door heel Nederland was de campagne zichtbaar: posters, stickers, filmpjes en foto's op social media, er was een item in Shownieuws en het onderwerp was trending op twitter.

Via social media hebben we 3,4 miljoen mensen bereikt, we waren op 12.000 plekken zichtbaar met posters en met Margriet magazine bereiken we wekelijks 1 miljoen mensen. 13.000 mensen hebben meegedaan met de cadeau(advent)kalender, we hebben ruim 600.000 mensen bereikt via Margriet.nl en er zijn binnen een week meer dan 1.000 #IKGEEFOMJE-kaartjes verstuurd.

Door deze campagne zijn heel veel mensen in actie gekomen voor een ander. Zo brachten sommige mensen spullen naar de thuislozenopvang, lieten anderen opa's en oma's en andere familieleden weten hoeveel ze om hen geven en verrasten buren elkaar met een lekkere maaltijd.

Wat is het laatste nieuws?

Deze campagne is helemaal Margriet én sluit naadloos aan bij de merkwaarden betrokken, optimistisch en hartverwarmend. Wij hebben heel veel leuke en positieve reacties ontvangen en zijn zeer tevreden over de resultaten van de campagne. Er komt zeker een vervolg op #IKGEEFOMJE!

www.sanoma.nl
www.margriet.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie