[Cross Media Case 2018] Marcel Beekes en Jos van den Bergh over Blijf Erin en Win
19-03-2018 17:54:00 Door: Arjen Westra | Hits: 4084 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt.

Blijf Erin en Win, ingestuurd door Talpa Media Solutions, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het jaar.

Aan het woord zijn Jos van den Bergh, marketing manager Communication Renault en Dacia en Marcel Beekes, Creative bij Talpa Media Solutions.

Kun jij Talpa Media Solutions introduceren?

MB: "Talpa Media Solutions is een Nederlands mediabedrijf bestaande uit een sterke combinatie van bekende mediamerken, technologische kennis en effectief bereik. Op radiovlak is Talpa marktleider met de zenders als 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Op TV gebied bereiken we met de zenders SBS6, Veronica, Net 5 en SBS9 eveneens een miljoenenpubliek. Door Juke, Social Influencers en Emesa zijn wij ook sterk vertegenwoordigd in het digitale domein."

Talpa Media Solutions biedt onder één dak full service creatie, executie, analyses en evaluaties voor Spot, Non-spot, Data- & e-commerce campagnes.

Hoe kijken jullie vanuit Talpa Media Solutions naar crossmedia?

MB: "Cross media is het verbinden van merken met hun doelgroep(en) door het juiste verhaal op het juiste kanaal te vertellen. Voor de campagne Blijf Erin en Win hebben we zowel radio als de digitale kanalen van 538 benut, waarbij ze elkaar aanvullen en versterken."

JvdB: "Zodra wij met Dacia op radio zijn, zien we alle digitale kpi's zoals visitors, clicks en data fors toenemen. Hoewel digital een steeds groter aandeel neemt in onze mediamix, zijn traditionele massamedia nog altijd in staat digitaal te pushen."

Kun je de case omschrijven?

JvdB: "Dacia Nederland was op zoek naar impact rond de introductie van de nieuwe Dacia Duster. Het model werd geïntroduceerd met de pay-off 'Meer Dacia Duster dan ooit'. We wilden een activatie die reuring creëerde onder de doelgroep (34-49 jaar) in dezelfde periode als de showroomintroductie van de Dacia Duster."

MB: "Hoe creëer je reuring rondom de introductie van een nieuwe auto, wetende dat in 2017 alleen al 250+ automodellen werden geïntroduceerd? Wij stelden voor om in plaats van de nieuwe Dacia Duster op dat overvolle toneel te zetten, juist van de auto het toneel te maken: Blijf Erin en Win. Een cross mediale campagne met radio als bereiksmedium en een digitaal hart."

"Het idee was simpel: vier deelnemers, vier dagen, opgesloten in één Dacia Duster. Degene die het langst bleef zitten won de auto. De deelnemers moesten slapen, eten en leven in de Dacia Duster. Het enige dat ze op zak hadden waren een aantal plaskaarten waarmee ze naar het toilet konden. De Dacia Duster stond bij 538 en was volledig uitgerust met camera's en microfoons zodat de 538-studio elk moment van de dag kon schakelen met de deelnemers in de auto. Via 538.nl kon je 24/7 live meekijken, want mensen kijken nou eenmaal graag naar 'vreemden' die iets niet-alledaags doen."

"Daarbij maakten we het de deelnemers extra moeilijk door verschillende challenges die we door de dag heen op ze afvuurde. Deze waren erop gericht de deelnemers uit de auto te krijgen en elke show had hierin zijn eigen specifieke rol.
Evers Staat Op bood elke ochtend een cryptisch uitstapaanbod aan de deelnemers, Frank Dane had elke dag een audio-challenge, Coen & Sander hadden dagelijks een verrassing, Ivo van Breukelen serveerde elke avond een eetproef en de dj's in de nacht hadden ook nog wat in petto voor de deelnemers. Met succes, want 2 kandidaten stapten vroegtijdig uit waardoor er 2 deelnemers overbleven voor een bloedstollende finale. De leukste radio- en livestreamfragmenten werden platform agnostic gedistribueerd via 538 social- en digitale kanalen voor additioneel bereik."

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de campagne?

Blijf Erin en Win is ontwikkeld door de creatieve afdeling binnen Talpa Media Solutions. Ook het design en de technische realisatie zijn in huis gedaan. Andere belangrijke partijen binnen de samenwerking waren mediabureau OMD, reclamebureau Publicis en socialmediabureau Dorst&Lesser.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

MB: "Via de livestream op 538.nl kon je de deelnemers 24/7 volgen. Met artikelen en compilatievideo's op 538.nl en Facebook, dagelijks live verslag op Insta Stories zorgden we dat je niet constant de livestream hoefde te kijken om toch op de hoogte te zijn van wat er in en om de auto gebeurde. Door de diverse shows op 538 een eigen rol te geven konden we in korte tijd een groot bereik opbouwen. Daarnaast gaven we de luisteraars en online fans van zowel 538 als Dacia inspraak op wat er in de auto gebeurde. Zo kon er, via polls op 538.nl, Instagram en Twitter, bij Frank Dane dagelijks gekozen worden wat er een uur gedraaid werd in de Dacia Duster (bijvoorbeeld blaffende honden of huilende baby's). Via Facebook konden fans van Dacia bepalen wat er geserveerd werd tijdens de eetproef bij Ivo van Breukelen. En bij Evers Staat Op konden luisteraars het uitstapaanbod winnen als de deelnemers er niet op in gingen. Zo had elk kanaal zijn eigen rol in het verhaal met als toneel de nieuwe Dacia Duster."

Wat waren de resultaten van de campagne?

MB: "Blijf Erin en Win had twee winnaars: Lieke Anna, die er na 83 uur met een nieuwe Dacia Duster vandoor ging, en natuurlijk Dacia zelf."

JvdB: "Uit onderzoek blijkt dat de spontane bekendheid van Dacia onder 538-luisteraars is gestegen met 12,4 procent (in vergelijking met 2,4 procent onder niet-538-luisteraars). De geholpen bekendheid van Dacia Duster steeg onder luisteraars van 65 procent naar 77 procent (deze stijging is het dubbele van de stijging onder niet luisteraars van 538). Ook niet geheel onbelangrijk, Blijf Erin en Win heeft er mede voor gezorgd dat we in de introductieperiode een sales doelstelling 125 procent hebben bereikt."

MB: "Voor 538 was het ook een meer dan geslaagde activatie. De Blijf Erin en Win content op 538.nl leverde in de actieweek bijna een half miljoen views op. De livestream had 160.000 unieke kijkers en in de actieweek steeg de time on site naar 4,6 minuten (84 procent stijging t.o.v. het gemiddelde). Ook was er een gerichte persaanpak op zowel landelijk als regionaal niveau. Deze aanpak resulteerde in 47 artikelen met een mediawaarde van 301.000 euro."

Wat is het laatste nieuws?

MB: "Alles ging beter dan we hadden durven dromen. Toch zijn we nu al aan het kijken hoe we de volgende editie nog spannender kunnen maken. Hopelijk introduceert Dacia volgend jaar geen klein sportautootje, want dan is een week opeens heel erg lang..."

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 


www.talparadio.nl
www.renault.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie