[Cross Media Innovatie 2018] Marjolein Verdam over VIVA400 Visionista's
09-03-2018 15:41:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3178 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma stuurt VIVA400 Visionista's in als Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Marjolein Verdam, marketingmanager van VIVA.

VIVA behoeft nauwelijks introductie. De titel is onbetwist hét mediamerk voor hedendaagse jonge vrouwen en zorgt geregeld voor rumour around the brand. VIVA laat zich het best omschrijven als dat leuke, soms luidruchtige bijdehandje binnen een vriendinnengroep. Met een online bereik van drie miljoen bezoekers en 20,5 miljoen maandelijkse paginaweergaven is VIVA Nederlands grootste magazinemerk voor jonge vrouwen.* Pijlers zijn fashion, reizen & uitgaan, seks & liefde en werk & carrière. Ook beauty, relaties en persoonlijke verhalen zijn vaste onderwerpen. Bovendien is de VIVA400 's lands grootste netwerk-event voor jonge vrouwen. 
*Bron: NOM/NOBO

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie?

Deze merkinnovatie werd in 2017 ontwikkeld ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van VIVA400, dat inmiddels is uitgegroeid tot een vermaard crossmediaal instituut voor én door ambitieuze, inspirerende, ondernemende vrouwen. Hieraan is een nieuw, afzonderlijk element toegevoegd, genaamd VIVA400 Visionista's: dé springplank voor aanstormend talent.

In het kader van VIVA400 worden jaarlijks 400 vrouwen genomineerd die, verdeeld over verschillende categorieën, een baanbrekende prestatie leverden, een gat in de markt ontdekten of een succesvolle eigen business startten. Talloze genomineerden en awardwinnaars hebben daardoor een mooi en passend podium ter beschikking gekregen. De bijzondere wijze waarop zij zich wisten te onderscheiden of het verschil maakten, vormde weer een originele bron van inspiratie voor een volgende lichting: de actieve, iets jongere vrouwen die het succes van anderen ervaren als inspiratie en aansporing voor hun eigen (ondernemings)plannen en ambities. Een nieuwe, niet eerder aangesproken doelgroep die verrassende kansen en mogelijkheden met zich meebrengt.

Kun je de innovatie omschrijven?

VIVA400 Visionista's is in het leven geroepen voor jonge, ambitieuze vrouwen die aan het startpunt van hun carrière staan. Zij volgen een traject dat in 2017 bestond uit drie rondes, gehouden op drie verschillende locaties, met uiteindelijk drie finalisten die om de winst streden. VIVA400 Visionista's fungeert als een springplank voor aanstormend talent en biedt de geselecteerde vrouwen onder meer masterclasses en persoonlijke coaching aan om hun doelstellingen nóg sneller te verwezenlijken.
Deze innovatie is zeer succesvol gebleken: met 250 aanmeldingen werd bewezen dat onder de jongere, aankomende 'VIVA-vrouwen' veel inspiratie en ambitie aanwezig is en zij ook bereid zijn om daarmee voluit aan de slag te gaan.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

Uit de vele aanmeldingen selecteerde het VIVA400-team dertig deelneemsters voor een avontuurlijk roadtrip vol masterclasses in Amsterdam én Parijs, pitches en personal coaching van topvrouwen. Tijdens deze roadtrip ontdekten de Visionista's onvermoede kanten van zichzelf, leerden ze om nog grotere uitdagingen aan te gaan en voor hun uiteindelijke doel te strijden. De winnares kreeg op de avond van de feestelijke VIVA400-awardshow in november de titel Visionista en een prijzenpakket van ruim 10.000 euro.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeggebracht?

Maar liefst 250 jonge vrouwen hebben zich aangemeld om mee te dingen naar de hoofdprijs. Gedurende het relatief lange traject dat voorafging aan de finale in november is onzettend veel extra pr gegenereerd, mede door het toevoegen van Visionista's aan de onderkant van de al bekende VIVA400-campagne. En ook de social buzz rond Visionista's zelf heeft, stevig aangedreven door een select groepje bekende influencers, behoorlijk bijgedragen aan het digitale bereik van in totaal 28 miljoen personen. Hetgeen een pr-waarde van 732.546 euro vertegenwoordigde.



Omdat dit platform een jongere, niet eerder aangesproken doelgroep wist te bereiken, profileert Viva zich nadrukkelijker als autoriteit op het gebied van werk en carrière. Ook werd zo een fonkelnieuw netwerk van actieve vrouwen gecreëerd, wat resulteerde in een uitbreiding van het structurele partnership met Renault maar ook de (daardoor) aangewakkerde interesse van andere inhoudelijke merken. Zo verwierf VIVA400 zowel het budget als de mogelijkheid om Visionista's op een krachtige, duurzame manier vorm te geven.
Maar dat is nog niet alles. Dankzij de externe aandacht van een drietal topinfluencers: Cynthia Schultz van Cynthia.nl, Yara Michels van Chapterfriday.com en onze ambassadeur Sanny Verhoeven van Sannyzoektgeluk.nl, wist VIVA extra zichtbaarheid te verkrijgen onder hedendaagse en additionele doelgroepen. Daarnaast stonden de drie finalisten volop in de picture in het Net5-programma Hoe doet ze het? (van VIVA in samenwerking met Renault) waarvoor de leukste girl bosses van Nederland werden bezocht.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2017?

VIVA400 Visionista's komt in aanmerking voor een Crossmedia Award in de categorie Lancering van het jaar omdat het ten eerste een natuurlijke aanvulling is op het vertrouwde en gevestigde merk VIVA400, daarnaast heel goed aansluit bij alle verschillende mediatypen, waardoor een vrijwel volledige 360 graden-ervaring wordt gerealiseerd en tenslotte voldoende elementen in zich draagt om continuïteit en dus een bestaansrecht voor de langere termijn te kunnen garanderen.
Met de Visionista's voorziet VIVA bovendien in de duidelijk aanwezige behoefte aan inspiratie bij een verfrissend nieuwe doelgroep van jongere vrouwen die niets liever willen dan hun persoonlijke ambities realiseren. En tenslotte is de exposure van het merk VIVA400, zoals eerder gemeld, naar een nog hoger niveau getild. Er was sprake van 3166 aandachtmomenten, met een bereik van 28 miljoen, en een pr-waarde die het respectabele bedrag van 732.546,- euro vertegenwoordigde.

 

 

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

VIVA400 Visionista's is vooral uniek vanwege het inzetten van een reeds bestaande, trouwe doelgroep om zo een nieuwe doegroep aan te boren, te enthousiasmeren en tot actie te laten overgaan.

Wat is jouw visie op crossmedia en hoe past de innovatie in deze visie?

Bij de Visionista's zijn vrijwel alle mediatypen op zeer succesvolle wijze ingezet. We hebben een volledig nieuwe doelgroep enthousiast kunnen maken voor VIVA en de VIVA400. Door gebruik van al deze mediatypen kon je met geen mogelijkheid om de VIVA400 Visionista's heen en moest je als jonge vrouw in deze doelgroep wel enthousiast en geïnspireerd raken.

Wat is het laatste nieuws?

VIVA400 en VIVA400 Visionista's worden ook in 2018 gecontinueerd. Daarnaast zal er nog een nieuwe crossmediale extensie aan de VIVA400 worden toegevoegd. VIVA zal in 2018, net als in 2017, met het #IkOok-nummer, opnieuw een aantal belangrijke maatschappelijke vrouwenthema's aan de kaak stellen. Maar dan wel bekeken door de VIVA-bril, dus kritisch maar nooit zuur. Zo brachten wij onlangs een genderneutraal issue, zijn we bovendien bezig met een themanummer over huiselijk geweld en onderzoeken we het loonverschil tussen mannen en vrouwen. Ook zal VIVA ook dit jaar weer een aantal belangrijke onderzoeken laten uitvoeren, zoals we onlangs hebben gedaan ten behoeve van ons Poezennummer, waarvoor we een onderzoek naar vaginale klachten lieten uitvoeren, en naar seksuele intimidatie op de werkvloer.

www.viva.nl
www.sanoma.nl 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie