[Cross Media Case 2019] Aaltje Wiersma over VROUW.nl en EasyToys
26-03-2019 12:21:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4755 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt VROUW.nl en EasyToys: VROUW-lezeressen testen sekstoys in als Cross Media Case. We spreken met Aaltje Wiersma, manager crossmedia & projectmanagement bij TMG.

Kun jij TMG introduceren?

TMG is één van de grootste mediabedrijven in Nederland. TMG wil zoveel mogelijk consumenten bedienen met hoogwaardige, gepersonaliseerde en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment. Informerend, duidend, inspirerend en verbindend, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Daarbij zijn wij de mediapartner met impact. Wij helpen de adverteerder efficiënt en effectief bij het realiseren van zijn marketingcommunicatiedoelstellingen.

Hoe kijken jullie vanuit TMG naar crossmedia?

Media en mediumtypes kunnen, door ze op de juiste wijze in te zetten, elkaar versterken waarmee een optimale bijdrage geleverd wordt aan het gewenste reclame-effect. Door het juiste medium, met de daarbij behorende doelgroep, in te zetten in het mediaplan, kan de content aansluiting vinden. 

Kun je de case omschrijven?

Naar aanleiding van een eerdere samenwerking tussen VROUW.nl en EasyToys besloot men in het najaar van 2018 een nieuwe samenwerking aan te gaan voor een tweede crossmediale campagne. De belangrijkste doelstelling van EasyToys was het vergroten van de naamsbekendheid. Daarnaast wilden zij het luxe segment onder de aandacht brengen en het kennisniveau over sekstoys verhogen onder de doelgroep.

Het VROUW-testpanel werd ingezet, waarbij lezeressen diverse producten uit het luxere segment van EasyToys konden testen. De resultaten van die tests werden gepubliceerd in een serie interviews op VROUW.nl. Tijdens een Facebook live-uitzending ging een redactrice van VROUW in gesprek met seksuologe Talitha Rodenhuis van EasyToys om de vooroordelen over sekstoys te bespreken.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Telegraaf Media Groep en EasyToys, de opdrachtgever.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Door de verschillende VROUW-platforms met de daarbij behorende doelgroepen in te zetten in het mediaplan, kon het merk en de content aansluiting vinden. Op basis van verschillende strategische inzichten uit verschillende gepubliceerde onderzoeken maakten we de keuze voor de media-inzet. Want zo blijkt: het kennisniveau over seksspeeltjes is over het algemeen vrij laag. Het aantal keer dat men seks heeft, hangt sterk samen met hoe gezond men is. En er zijn nog voldoende groeimogelijkheden in de markt voor seksspeeltjes.

Via een post op VROUW.nl riepen we onze lezeressen op om zich aan te melden en daarmee kans te maken op het ontvangen van een sekstoy en deze uit te proberen. Uit de maar liefst 1000 (!) aanmeldingen zijn 15 lezeressen gekozen en geïnterviewd. De ervaringen van deze lezeressen werden verwerkt in een serie van vijf branded content-artikelen en gepubliceerd op VROUW.nl. Lezeressen uit alle windstreken, getrouwd, vrijgezel, tussen de 25 en 67 jaar maakten de content betrouwbaar en authentiek. Allerhande onderwerpen kwamen aan bod en met de professionele feedback van EasyToys-seksuoloog Thalita werden lezeressen geïnformeerd en wijzer op het gebied van seks en sekstoys. Na de serie artikelen sloten we het partnership af met een Facebook-uitzending vanuit de Telegraaf Studio. Sabine, redactrice van VROUW, en Thalita Rodenhuis gingen met elkaar in gesprek en gaven lezeressen de mogelijkheid om live hun vragen te stellen over seks en lichaam. Ook na de uitzending mocht men middels PM hun persoonlijke en intieme vragen stellen aan Talitha.

Wat waren de resultaten van de campagne?

TMG’s damesplatform VROUW.nl bereikt maandelijks bijna een half miljoen mensen met een hele sterke selectiviteit in de doelgroep vrouwen 35+-jaar (index 144). Met een totaal bereik van zo’n 250.000 lezeressen zorgde de content voor een enorme impact op de campagne KPI’s: awareness te genereren op het gebied van sekstoys.

Doordat de content voor en door lezeressen is gemaakt, werd een beladen onderwerp als sekstoys op een toegankelijke wijze gebracht. Met als resultaat dat tijdens de campagneperiode zo’n 20.000 lezeressen zich zijn gaan oriënteren op EasyToys.nl en er 214 directe transacties zijn verwerkt dankzij deze succesvolle contentstrategie.

www.tmg.nl
www.easytoys.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie