[Cross Media Case 2019] Ingrid Walschots over Project Rembrandt
25-03-2019 12:19:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4173 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De NTR zendt Project Rembrandt in als Cross Media Case. We spreken met Ingrid Walschots, Digital Creative bij de NTR.

Kun jij de NTR introduceren?

De NTR maakt speciale programma's voor alle doelgroepen. Van Het Klokhuis tot Andere Tijden, van Het Uur van de Wolf tot Nieuwsuur. De NTR is een publieke omroep met wettelijke taken. Deze taken liggen op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. De missie van de NTR is om inspirerende programma’s te maken, die een bijdrage leveren aan de persoonlijke groei van mensen. We kiezen daarbij voor een divers aanbod met oog voor specifieke thema's en doelgroepen, die anders onderbelicht blijven. Dat maakt de NTR speciaal voor iedereen.

Hoe kijken jullie vanuit de NTR naar crossmedia?

Sinds dit jaar is bij de NTR het team integrale programma-ontwikkeling gestart. Een speciale afdeling om het crossmediaal programmeren sterk neer te zetten. Radio- en tv-programma’s en online gaan meer samenwerken en worden via programma-overkoepelende thema’s sterker neergezet, waardoor ze een breder publiek trekken en meer impact hebben. Er wordt per platform gekeken of en hoe we daar het beste aanwezig kunnen zijn; welke content en in welke vorm werkt waar het beste. De platforms kunnen variëren van tv, radio, online tot live-events. De middelen kunnen variëren van video, podcasts, interactives, radio tot web-series, innovatieve media, slices, enzovoort.

Kun je de case omschrijven?

Op 27 januari 2019, tijdens het Nationale Rembrandtjaar, startte bij de NTR op de zondagavond op NPO1 in coproductie met producent HELDER, het nieuwe televisieprogramma Project Rembrandt, waarin in acht afleveringen op zoek wordt gegaan naar de meest getalenteerde amateurkunstschilder van Nederland.

Uit 50 kandidaat-leerlingen worden 10 gepassioneerde talenten gekozen die zich in een half jaar tijd het oude ambacht van kunstschilder meester proberen te maken. Gecoacht door bevlogen docenten, kunstenares Iris Frederix en ontwerper en docent Jaap Godrie, krijgen ze de kans hun talent in figuratieve kunst te ontdekken of verder te ontwikkelen.

De schilderijen worden beoordeeld door een vakkundige jury, bestaande uit Pieter Roelofs, hoofd schilder- en beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum en gespecialiseerd in 17de-eeuwse Nederlandse schilderkunst, en Lita Cabellut, kunstenares. Pieter en Lita worden iedere aflevering bijgestaan door wisselende gastjuryleden, zoals André van Duin, Louis van Gaal en Fidan Ekiz. Samen bepalen ze iedere week: wie gaat er door en wie valt er af?

De eerste aflevering was direct een succes: 1,4 miljoen kijkers! Een ongekend hoog aantal voor een kunst- en cultuurprogramma over schilderen!

In aanvulling op de tv-serie is ook online een competitie voor kunstschilders opgezet. De online deelnemers kunnen op de speciale Project Rembrandt-site allereerst masterclasses volgen om vervolgens een bijzondere schilderopdracht uit te voeren waarmee ze kans maken om met hun werk in de tv-uitzending te komen en als jurylid aan te treden. Voor de speciale opdracht poseerde Annechien Steenhuizen live middels een livestream en ging ze in gesprek met het online publiek.

Op social media hebben fans en volgers zich in no time in groten getale aangemeld om van zich te laten horen, hun werken te delen, anderen te enthousiasmeren voor het schilderen en voor het programma. Het enthousiasme spat ervanaf. De social-mediaredacteuren draaien op volle toeren.

Naast amusement en actief deelnemen is er ook voor verdieping en verrijking gezorgd. Online bezoekers kunnen op www.beleefdenachtwacht.nl in het interactief meesterwerk van Rembrandt: de Nachtwacht duiken. Dit immersive interactieve schilderij is in samenwerking met het Rijksmuseum tot stand gekomen. Acteur Nasrdin Dchar neemt de online bezoeker mee op een audiotour door het schilderij. Door een speciaal 3D-design, het spatial sound-design en tientallen verhalen wordt de bezoeker mee op avontuur genomen en leert hij zo de vele geheimen van het beroemde schilderij kennen.

Waar normaliter een museumbezoeker niet langer dan 30 seconden naar een schilderij kijkt, brengt de online bezoeker op beleefdenachtwacht.nl gemiddeld 7 minuten met het schilderij door.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

NTR, NPO1, HELDER TV, ING, Rijksmuseum, Fabrique en Q42.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Tv, internet, social media, crowdsourcing platform en livestream. Ook is er veel ingezet op bladen en andere televisieprogramma’s, wat heeft geresulteerd in onder andere een portretsessie bij Jinek en op 5 april een gesprek aan tafel bij M.

Wat waren de resultaten van de campagne?

  • De eerste aflevering van Project Rembrandt heeft direct 1,4 miljoen kijkers getrokken. De site heeft al 350.000 unieke bezoekers gehad. Dit is opgebouwd met per week een masterclass waarin het eindresultaat van zes lessen een kopie van een zelfportret van Rembrandt was. Vervolgens konden mensen hun eigen werk uploaden en hun omgeving aanmoedigen op de werken te stemmen. De online competitie heeft 1600 inzendingen gekregen en er zijn 245.045 stemmen uitgebracht. Daarnaast wordt elke week de afvaller van de talentenjacht op televisie geïnterviewd.
  • Op sociale media is Project Rembrandt in twee maanden tijd uitgegroeid tot een actief en betrokken platform via organisch bereik.
  • De fans geven aan dankzij het programma en het enthousiasme online weer begonnen te zijn met schilderen. Ze moedigen andere amateurschilders aan. Ze delen hun werk, maken vlogs over hun werk of geven zelfs eigen masterclasses uit naam van Project Rembrandt.
  • Project Rembrandt op tv en online heeft Nederlanders nog enthousiaster voor het schilderen gemaakt.
  • Binnen een maand tijd op Facebook 5000+ volgers en bijna 4000 op Instagram
  • Het interactieve meesterwerk Beleef de Nachtwacht wordt wereldwijd lovend ontvangen en heeft al 61.000 unieke bezoekers gehad.
  • Laatste nieuws: er wordt gesproken over een vervolg van Project Rembrandt op tv. En het buitenland heeft interesse in het totale crossmediale pakket.

 

www.projectrembrandt.ntr.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie