[Cross Media Case 2019] Kris Manders over Concentrate Bold
25-03-2019 09:38:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2920 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Defensie zendt de campagne Concentrate Bold in als Cross Media Case. We spreken met Kris Manders, Campaign Manager bij het ministerie van Defensie.

Kun jij Defensie introduceren?

Wij zijn Defensie. Onmisbaar in een wereld vol onrust. We beschermen wat ons Nederlanders dierbaar is. Dichtbij en ver weg. We strijden voor een wereld waarin mensen in vrijheid en veiligheid kunnen leven. Omdat we ervan overtuigd zijn dat ieder mens dat verdient. Dat is onze missie en daarvoor gaan we op missie. Werken bij Defensie is voor velen van ons een levenskeuze, omdat we iets willen betekenen voor ons land. Een keuze met impact, ook voor onze familie en vrienden. We zijn gewone mensen. Maar als het erop aankomt, riskeren we desnoods ons leven.

Kun je de case omschrijven?

Wij wilden in het voorjaar van 2018 onze verschillende gevechtsfuncties van het werkgeversmerk laden. Onder deze functies vallen de diverse eenheden: mariniers, luchtmobiel en pantsergenie. Met een (deel)campagne in een andere neutrale omgeving wilden wij specifiek jongeren bereiken en inspelen op hun belevingswereld. Door aan te laten sluiten bij Concentrate Bold, hét online kanaal voor jonge mannen van 18 tot 25, kwamen wij in contact met onze gewenste doelgroep.

Na een geslaagd eerste seizoen van Untrained, waarin onder anderen Niels Oosthoek ongetraind de Nijmeegse Vierdaagse liep en Rijk Hofman ongetraind een triatlon moest doen, verbonden wij ons aan een tweede seizoen van dit format. In acht afleveringen draaiden Concentrate Bold-presentatoren Niels Oosthoek en Rijk Hofman volwaardig mee met drie verschillende eenheden van de gevechtsfuncties, wederom volledig ongetraind. Zij ondergingen zware trainingen die voor weinig mensen zijn weggelegd. Hiermee kreeg de jongere doelgroep een uniek en compleet beeld van de verschillende gevechtsfuncties binnen Defensie.

Het doel van de campagne was om awareness te creëren en duidelijk te maken dat jongeren voor een uitdagende baan bij gevechtsfuncties van Defensie terechtkunnen. Ook wilden we een inkijk geven in het werk van onze militairen in een gevechtsfunctie. Daarnaast was een doelstelling om het kennisniveau van de functies inhoudelijk omhoog te brengen. Externen moesten de overeenkomsten en verschillen tussen de diverse eenheden begrijpen.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De ontwikkeling en de uitvoering van de campagne lagen bij RTL, Concentrate Bold, Defensie, Steam, Initiative en MeMo.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

We ontwikkelden een volledige online campagne waarin meerdere platformen en kanalen ingezet werden. De acht video’s op Concentrate Bold vormden de basis van de campagne. Hiermee speelden we in op de belevingswereld van de jongeren die we wilden informeren en enthousiasmeren om bij ons te komen werken.

Naast video’s bestond de campagne uit shoot-outs, i-cards, annotaties en een community. En naast YouTube, kozen we ook voor de social media-kanalen Instagram en Facebook. De hosts van Concentrate Bold hebben op hun eigen social-kanalen een enorm bereik en hiermee konden we een nog groter bereik generen. Met verschillende posts en story’s op Instagram en Facebook Teasers kreeg de doelgroep een compleet beeld van hoe het is om te werken bij Defensie.

www.defensie.nl
www.rtl.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie