[Cross Media Case 2019] Tjerk de Vries over Rijksmuseum: High Society Privé Minispecial
26-03-2019 09:40:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2094 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt Rijksmuseum: High Society Privé Minispecial in als Cross Media Case. We spreken met Tjerk de Vries, contentregisseur bij TMG Natives.

Kun jij TMG introduceren?

TMG is één van de grootste mediabedrijven in Nederland. TMG wil zoveel mogelijk consumenten bedienen met hoogwaardige, gepersonaliseerde en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment. Informerend, duidend, inspirerend en verbindend, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Daarbij zijn wij de mediapartner met impact. Wij helpen de adverteerder efficiënt en effectief bij het realiseren van zijn marketingcommunicatiedoelstellingen.

Hoe kijken jullie vanuit TMG naar crossmedia?

Media en mediumtypes kunnen, door ze op de juiste wijze in te zetten, elkaar versterken waarmee een optimale bijdrage geleverd wordt aan het gewenste reclame-effect. Door het juiste medium, met de daarbij behorende doelgroep, in te zetten in het mediaplan, kan de content aansluiting vinden.

Kun je de case omschrijven?

Het gaat om Rijksmuseum: High Society Privé Minispecial. Het Rijksmuseum wilde een bredere doelgroep bereiken en nieuwe bezoekers aantrekken. Waar velen ten onrechte denken dat het museum vooral aantrekkelijk is voor toeristen, de elite en hartstochtelijke kunstliefhebbers, wilde het Rijksmuseum aantonen dat het juist voor álle Nederlanders de moeite waard is om naar het museum in Amsterdam te komen. De expositie High Society was dé gelegenheid om die brede doelgroep kennis te laten maken met de grootste schilders uit de historie, onder wie Rembrandt van Rijn.

Telegraaf Media Groep (TMG) is uitgever van onder meer De Telegraaf en Privé, het grootste entertainmentblad van Nederland. Onze lezers zijn volgens het Rijksmuseum, meer dan de lezers van andere media, potentiële bezoekers in plaats van de echte liefhebbers die toch al naar het museum gaan. Een ideaal podium dus om de doelstelling van het Rijksmuseum te bewerkstelligen: namelijk naast de liefhebbers van musea ook potentiële bezoekers bereiken. We moesten onze lezers aanspreken op een manier die zij van ons gewend zijn: verhalen die toegankelijk zijn, boeien en waarover wordt gesproken. En de high society uit vervlogen tijden heeft heel veel van dat soort verhalen te bieden, zo bleek uit gesprekken met de conservatoren van het museum. Roddel en achterklap waren ook toen aan de orde van de dag. De internationale elite maakte zich op grote schaal schuldig aan affaires, orgies en nachtelijke feesten. Ideaal leesvoer dus voor de lezers van Privé en De Telegraaf. We besloten de hoofdrolspelers, de geportretteerde personen op de schilderijen, tot leven te wekken in een speciaal minimagazine.

De vaste rubrieken van het blad werden aangehouden, alleen nu gevuld met de hoofdrolspelers van de expositie. Door de geportretteerden tot leven te wekken en de verhalen en sappige roddels, waar het blad Privé zo om bekendstaat, achter de personen op de schilderijen te onthullen kwamen de kunstwerken dichter bij de ‘gewone’ mensen te staan. Bezoekers keken hierdoor ook met andere ogen naar de kunstwerken.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De campagne rond de mini-Privé maakte deel uit van een grotere campagne. Bij dit campagneonderdeel is geen media- of reclamebureau aangehaakt. Het was een co-productie tussen Het Rijksmuseum en TMG.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Het publiek dat het Rijksmuseum primair wilde bereiken, waren de lezers van Privé (bereik 1.070.800, 35 procent man, 65 procent vrouw)) en De Telegraaf (bereik 1.216.200, 58 procent man, 42 procent vrouw). We hebben de mini-uitvoering van Privé dus bijgevoegd en verspreid bij De Telegraaf en de reguliere Privé. Daarnaast werd de mini-Privé uitgedeeld aan de bezoekers van de expositie, zodat zij met nog meer interesse en achtergrondkennis de schilderijen zouden bekijken.

Naast de verspreiding van het magazine bij De Telegraaf, Privé en aan de bezoekers van de expositie, is er speciaal voor de lezers een avondopenstelling van de expositie geweest. Op die avond konden 450 geselecteerde lezers de expositie ’s avonds bekijken onder het genot van een drankje en muziek.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Een expositie in het Rijksmuseum trekt normaliter ongeveer 150.000 bezoekers. Deze keer werden het er 240.000. Een stijging van maar liefst 60 procent! Het museum zelf noemt dat een overweldigend bezoekersaantal. Het bleek dat er inderdaad veel mensen kwamen die normaal gesproken niet zo snel naar het museum zouden gaan. En mensen kwamen meerdere keren. Volgens het Rijksmuseum kwamen er ook na afloop van de expositie, tot op de dag van vandaag, aanvragen binnen van mensen die de mini-Privé cadeau wilden doen, bijvoorbeeld voor een trouwdag van hun ouders. Het museum kreeg geen enkele negatieve reactie en dat is voor Nederlandse begrippen zeer bijzonder! Daarnaast vond men het bij het Rijksmuseum erg leuk om aan de bezoekers te merken dat de verhalen achter de oude schilderijen, de sappige roddels, minstens net zo leuk zijn als die van tegenwoordig. Het toont aan dat het gedrag van hooggeplaatste personen uit de geschiedenis niet zoveel verschilt met het gedrag van de high society van nu. Roddels zijn van alle tijden!

www.tmg.nl
www.telegraaf.nl

  

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie