[Cross Media Event 2017] Mark Miedema over Tina Festival
17-03-2017 10:57:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5361 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma | SBS stuurt Tina Festival in als Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Mark Miedema, Director Events bij Sanoma.

Kun je Sanoma | SBS introduceren?

Sanoma | SBS is het meest veelzijdige mediabedrijf en bereikt met haar  toonaangevende portfolio van ruim 50 sterke, crossmediale merken, wekelijks 13,1 miljoen Nederlanders via tijdschriften, tv, evenementen, content marketing, e-commerce, websites en apps. Velen van deze merken zijn dé voorbeelden als het gaat om de succesvolle transformatie naar crossmediale merken. Dankzij deze continue transformatie - altijd audience first - van onze merken zijn wij blijvend relevant gebleken.

Specifiek onder vrouwen hebben wij een ijzersterk portfolio, gedurende haar hele leven, van jong tot oud. Beginnende met Tina die precies weet wat jonge meiden bezig houdt – een doelgroep die praktisch crossmediaal getogen is, en daar sluit ons merk ook bij aan.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

Het 360° brand Tina is de opdrachtgever van het event 'Tina Festival' (voorheen Tina-dag) dat 25 jaar geleden is gestart. Het begon als marketingactiviteit om in contact te komen met onze doelgroep. Inmiddels is Tina Festival uitgegroeid tot het grootste event voor meiden in Nederland! Daarnaast bestaat Tina dit jaar 50 jaar, tijd voor een feestje met de doelgroep die we inmiddels door en door kennen.

Wat waren de doelstellingen van het event?

Audience first geldt voor alle initiatieven rondom het merk Tina. Het begint met klanttevredenheid en merkbeleving. Via input van de meiden weten we wat hun behoeften zijn. Aansluitend op deze behoeften leveren we een gevarieerd en divers aanbod om te shoppen, te experimenteren, deel te nemen aan workshops en natuurlijk verrassende activiteiten. Bovendien geven we bezoekers de kans om hun favoriete pop of YouTube-ster te ontmoeten. Dit jaar hebben we wederom onze financiële doelstelling meer dan behaald met 4 procent meer bezoekers en een gemiddelde omzetgroei van 20 procent ten opzichte van vorig jaar.

Kun je het event omschrijven?

Tina Festival  is al ruim 25 jaar het leukste en grootste  meidenevenement van het jaar. Jouw eerste festival! Het is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét event waar je als meisje moet zijn geweest! Elk jaar maken we van Duinrell tijdens het Tina Festival één grote roze Tina wereld. We brengen het merk Tina tot leven en onze lezers kunnen alles doen wat ze leuk vinden.  Het Tina meisje is spontaan, vrolijk en vooral heel nieuwsgierig. Ze shopt graag, experimenteert met make-up, en is dol op mode. Verder leest ze veel, kijkt ze YouTube-filmpjes of zwijmelt ze weg bij haar favoriete pop- en tv-idool. Tijdens een dagje naar het Tina Festival krijgt zij dit allemaal. Een eerste festival, een vriendinnendag om nooit te vergeten.

Met al een aantal uitverkochte edities, waarvan 5 weekend-edities, heeft het Tina Festival bewezen dat het dé plek is om je doelgroep te ontmoeten: 19.000 meiden tussen de 7-16 jaar samen met 7.000 moeders (en enkele vaders). Er zijn optredens van bekende artiesten en Youtubers, je kunt er workshops doen, je kunt er gillen in attracties en natuurlijk is er heel veel te shoppen! Op het event wanen de meiden zich in een echte Tina wereld. Daarbij gaan we met de tijd mee: Tina Festival is voor de meiden een soort inkijkje in nieuwe trends, producten en sterren – zowel op het gebied van muziek als van de leukste vloggers. Vanaf nu gaan we ook te maken krijgen met de tweede generatie: de moeders van nu zijn de bezoeksters van toen, dus we voorzien de komende jaren alleen nog maar meer groei. We verwachten dat moeders nog vaker mee zullen gaan, als een trip down memory lane.

Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De Tina Festival campagne is zelfstandig ontwikkeld door het Tina Team bestaande uit Tina Redactie, Tina Marketing & Branding en Tina Events. De productie van het event gaat in nauwe samenwerking met LOC7000 (event support management) en Attractiepark Duinrell.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Tina is een echt crossmediaal merk, waarbij de verschillende mediumtypen elkaar versterken en complementair aan elkaar zijn. Net als nu zullen de Tina meiden de verschillende platformen blijven beroepen voor andere verhalen, tips, en vermaak. Print is hier nog altijd een stabiele factor in – ook qua bereik. Op social (onder andere met eigen vloggers) en in events is Tina een autoriteit en dit zal alleen maar verder uitgroeien.

De doelgroep en wij (Tina) raken steeds intensiever met elkaar verbonden, de communicatiesnelheid ligt ongekend hoog, we zijn continu met de meiden in gesprek. Dit is ook wat de jonge doelgroep van ons verwacht als het gaat om de klantervaring, ze zijn opgegroeid met eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om interactie. Het is aan ons om die context in kaart te brengen en te weten op welk moment, welke boodschap, op welk apparaat en welk kanaal moet worden getoond. De ‘verwachte’ klantervaring (snelheid, eenvoud en connectiviteit) moet naadloos op elkaar aansluiten. Dit leidt tot één geïntegreerd crossmediaal Tina verhaal, of eigenlijk experience.

Communicatie gaat meer en meer via beeld. Video first, en dan het liefst VR. Mobile first, alle kinderen vanaf  8 jaar zijn in het bezit van een mobiel en kijken hier de content wanneer ze willen – waarbij er een nieuwe vorm van 'lineair' ontstaat, want als het om de juiste content gaat (bijvoorbeeld van Youtube helden) zitten zij ook elke donderdag om 15:00 uur klaar voor een nieuwe video.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Alle bezoekers worden voornamelijk via Tina magazine en de Tina social media kanalen op de hoogte gehouden van de activiteiten. Tina is het grootste meidenmerk van Nederland en bereikt al 50 jaar elke week meiden (en hun moeders) in de groei van hun leven. Crossmediaal bereiken we deze doelgroep via print, online, social media, online data en uiteraard via events. Op het gebied van print is Tina actief met een weekblad, vakantieboeken en diverse specials. Naast Tina Festival is Tina actief met een eigen Zomerkamp, Tina de Musical en Tina in Concert, aangevuld met een sterk online bereik via online data, YouTube, Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat.

Via deze kanalen bereiken we ook een groot gedeelte van de moeders die een belangrijk rol spelen in het beslissingsproces van de meiden.  Daarnaast helpt de gigantische PR waarde (ruim 3 miljoen euro) en media-exposure die we in de voorbereidingsfase hebben gerealiseerd. Dit komt mede door de betrokkenheid van de artiesten, vloggers en onze partners (onder meer HEMA, Disney, OAD, Intertoys, Vogue, WE, 100% NL, AVRO TROS)  die zelf ook hun kanalen als YouTube en social hiervoor inzetten.

En verder is Tina simpelweg waar de doelgroep is, 360°.

Print oplage en bereik: oplage 40.059 per week | bereik 139.500 per week
Online bereik: unieke bezoekers per maand: 10.000 + Paginaweergaven per maand : 67.000
Social media bereik:
- Instagram: 60.500 + 20.000 + 16.000
- Twitter: 14.200
- Facebook: 5.400
- YouTube: 22.000

Wat waren de resultaten van het event?

Tina Festival is uitgegroeid tot een waanzinnig groot event. Het financieel resultaat is de afgelopen jaren gemiddeld met 20%  gestegen waardoor het event is uitgegroeid tot een commercieel businessmodel met tevreden partners die jaar op jaar weer deelnemen. Gemiddeld besteedt een Tina Festival bezoeker €26,- (exclusief horeca besteding) bij onze partners die aanwezig zijn op het event, bij 94% van de bezoekers voldoet het evenement aan de verwachting en krijgt het evenement een 8.5 als rapport cijfer. Toen het festival 25 jaar geleden begon kwamen er een paar honderd bezoekers per dag. Tegenwoordig  komen er verspreid over twee dagen ruim 26.000!

Het bezoekers resultaat van Tina Festival door de jaren heen:
2010:   8.000
2011: 12.000
2012: 18.000 (eerste weekend editie, 2 dagen in plaats van 1 dag)
2013: 24.000
2014: 24.000
2015: 25.000
2016: 26.000

Tina Festival  heeft zich bewezen als een gezellig en vertrouwd (maar toch verrassend) evenement voor jonge meiden. Het is vaak een eerste festivalervaring in een veilige en betrouwbare omgeving.  Moeders laten hun dochters er met een gerust hart alleen naartoe gaan.

www.tina.nl/festival   
www.tina.nl


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie