[Cross Media Event 2017] Mike Hendrixen over FIFA 17 Xperience
15-03-2017 12:14:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3988 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. FIFA 17 Xperience is genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Mike Hendrixen, eigenaar en oprichter van Vertigo 6.

Kun je Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is een marketing- en pr-bureau zonder fratsen en poespas. Korte lijnen, snelle service en onstuitbaar enthousiasme. We richten ons op internationale, innovatieve en vooral effectieve marketingoplossingen waarbij we traditionele marketing en pr combineren met social media en influencerstrategieën. Nuchter, maar zeer creatief en altijd met de bedrijfsdoelstellingen in het achterhoofd. Entertainment-, lifestyle- en techmerken zijn bij ons aan het juiste adres.

Wie was de opdrachtgever voor FIFA 17 Xperience?

Electronic Arts en we werkten verder nauw samen met Eredivisie, AFC Ajax, adidas, bol.com, Microsoft, Voetbalzone en Make a Wish Foundation.

Wat waren de doelstellingen?

Het was de doelstelling om FIFA 17 neer te zetten als de grootste gamerelease van het jaar. Het was niet zozeer een event om enkel consumenten en media te ontvangen, maar om een launchplatform te creëren om crossmediaal de doelgroep, media, fans en betrokken partijen te bereiken. Daarnaast moest het event een happening zijn waarbij alle betrokken partijen in direct contact te komen met consumenten en sales te genereren.

Omschrijf het event...

A SPORTS FIFA is jaar in, jaar uit het best verkochte entertainmentproduct in Nederland, maar hoe houd je de game na meer dan 25 verschillende versies nog steeds relevant voor media? Hoe bereik je de doelgroep direct in het hart en betrek je alle relevante partijen? Voor FIFA 17 organiseerden we in opdracht van Electronic Arts de FIFA 17 Xperience. In de Kalverstraat in Amsterdam vond 11 dagen lang een launchevent plaats. Het event vond plaats in de vorm van een pop-upstore waarin we fans, consumenten, media, voetballers, BN’ers en andere geïnteresseerden hebben ontvangen.

Voor de opening werkten we samen met AFC Ajax. Zij stuurden een groot deel van hun A-selectie af naar de Kalverstraat, maar ook Nederlands eerste FIFA-eSporter was aanwezig bij de opening. Dit leidde tot publiciteit in alle grote printmedia, tv-programma’s en websites. In samenwerking met Voetbalzone creëerden we meer dan tien livestreams die live geregisseerd werden en middels Facebook Live doorgezet werden naar het FIFA Benelux-kanaal (ca. 200k volgers), de Voetbalzone Facebookpagina (500k likes) en de Facebookpagina’s van afzonderlijke Eredivisieclubs. Om de gaming-doelgroep te bereiken zijn influencers essentieel. Niet alleen de gaming-YouTubers, maar ook andere invloedrijke idolen zoals dj’s en voetballers inspireren hun volgers. We organiseerden FIFA 17-avonden waarin voetballers, dj’s en YouTubers het tegen elkaar opnamen. Meer dan 100 Eredivisiespelers van onder meer Ajax, PSV, Feyenoord, AZ en FC Twente reisden af naar Amsterdam en deden een FIFA 17-post op hun socialmedia-accounts. Ook dj’s en andere BN’ers postten op hun social media en de grootste FIFA- en gaming-YouTubers creëerden content direct vanuit de FIFA 17 Xperience.

Welk bureaus waren betrokken bij de campagne?

- Vertigo 6: overall strategie en concept, producent, influencerstrategie, socialmediamanagement en pr
- Store for Brands: locatie pop-upstore, mede-producer (aankleding en concept)
- The Secret Lab Amsterdam: productie livestreams
- Starcom: ATL media-inkoop (los van de FIFA 17 Xperience) 

Hoe zie jij media ontwikkelen?

Media worden, nóg meer dan nu, persoonlijker, meer on-demand en snackable. Traditionele media krijgen het zwaarder en we denken dat radio het hard te verduren krijgt. Jongeren gebruiken streamingdiensten als Soundcloud, Spotify, maar ook YouTube als hun radioplayer: lekker afgestemd op hun eigen smaak... Tv blijft voorlopig nog wel de primaire entertainmentbron in de woonkamer, maar door de komst van smart tv's en devices als Chromecast en AppleTV verschuift de consumptie steeds meer naar on-demanddiensten en videoservices als YouTube. Influencers blijven de sterren van nu en mobile first wordt echt mobile first. De grote (online) mediapartijen zullen alleen nog maar groter worden: kleinere diensten worden snel overgenomen als een dienst potentie lijkt te hebben. Berichten-apps zoals Whatsapp zullen steeds meer social features toevoegen en langzaam maar zeker social functies van andere social platformen overnemen. Live streaming is in de gamesindustrie (Twitch) al lang niet nieuw meer, maar we verwachten dat het binnen afzienbare tijd (door ontwikkelingen op Facebook en dergelijke) snel door de mainstream geaccepteerd zal worden.

Welke media zijn voor het event ingezet?

We wilden enerzijds een maximaal bereik generen. Voetbal is de grootste sport van Nederland en EA SPORTS FIFA is de game die door de meeste Nederlanders wordt gespeeld. FIFA 17 had daardoor de potentie om een heel grote groep te raken. Hiervoor hebben we gekozen voor traditionele media via pr en heeft Starcom een above-the-line mainstreamcampagne ingekocht met een mix van tv, online en social. Anderzijds hebben we een gerichte mediacampagne gedaan via alle relevante socialmediakanalen en influencers.

- Tv: van RTL Boulevard tot het Jeugdjournaal en van Nieuwsuur tot RTL Late Night, allen via traditionele pr
- Print: van VI tot NRC en van het Parool tot lokale kranten als Tubantia, allen via traditionele pr
- Radio: van Radio 538 tot 3FM en van EenVandaag tot SlamFM, allen via traditionele pr (aangestuurd op dj-battles)
- Online: van nu.nl tot LINDA.nl en van tweakers.net tot dumpert.nl
- Social: voornamelijk Facebook (events, posts en streams), maar ook Twitter en Instagram
- Influencers: YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat 

Wat waren de resultaten?

De FIFA 17 Xperience trok in 11 dagen ruim 30.000 bezoekers. Verder leidde het tot ruim 30 minuten airtime op tv, 60 minuten op radio, meer dan 180 artikelen online, 50+ printartikelen, ruim 100 social posts door influencers en een bereik van meer dan 500.000 mensen per livestream via Facebook Live. In totaal werd er meer dan 5000 uur naar de livestreams gekeken. De influencers genereerden een uniek bereik van meer dan 2,1 miljoen met de hashtag #FIFA17XP (die trending werd). Dit leidde er uiteindelijk mede toe dat FIFA 17 de beste verkochte game van het jaar werd.

www.vertigo6.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie