[Cross Media Event 2018] Ingrid van Schooten over de vt wonen&design beurs
23-03-2018 09:41:00 Door: Marianna Beets | Hits: 7485 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De vt wonen&design beurs van Sanoma is genomineerd voor de titel Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is van Ingrid van Schooten, event manager van de vt wonen&designbeurs. De winnaar zal tijdens de Cross Media Awards op 25 april worden bekendgemaakt. We spreken haar over het mediamerk en haar werk.

Kun je de vt wonen&design beurs introduceren?

vt wonen&design beurs is de publieksbeurs van Sanoma Media Netherlands op het gebied van home deco. Al 25 jaar is de beurs de grootste en meest complete consumentenbeurs van Nederland. Traditioneel opent de beurs in de RAI Amsterdam het nieuwe woonseizoen, ook wel bekend onder de oktober woonmaand. Naast vtwonen presenteren de andere vier woonmerken (Eigen Huis & Interieur, Stijlvol Wonen, Wonen Landelijke Stijl en Ariadne at Home) hun kijk op wonen en nemen de beursbezoeker mee in hun levensgrote inspiratiehuis.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

Opdrachtgever is Sanoma Media Netherlands. Sponsors van het event zijn onder meer de woonmerken van Sanoma, deelnemers Eijerkamp, Samsung, Bulthaup en nog ruim 200 andere nationale en internationale woonmerken die hun product aan de actieve woonconsument presenteren.

Wat waren de doelstellingen van het event?

- 25e editie, groei als nooit tevoren! [>200 tevreden exposanten, 90.000+ bezoekers activeren]
- introducties als extra, nieuwe shopping hal
- nieuw bezoekersvolgsysteem introduceren via rfid methode [*1]
- introductie vtwdb marketing academy [*2]
- introductie vtwdb pitch voor exposanten [*3]
- 25 jarig jubileum vieren met b2b relaties
- social media bereik vergroten door verbeterde samenwerking met exposantenveld

[*1] alle bezoekers kregen een polsbandje met een rfid chip erin. Hierop konden zij bij ca. 80 zuilen informatie scannen als zij dit product|dienst interessant vonden. Zo ontstond een persoonlijke ideeen|wensenlijst. Na het beursbezoek ontving de bezoeker een persoonlijke e-mail met daarin de informatie van al zijn gescande 'favorites'.
[*2] exposanten van de beurs konden een 2u durende lecture bijwonen over de ervaring van eventmarketing. Zij kregen tips en advies over hoe zij hun beursdeelname in de digitale en social media zo effectief mogelijk kunnen inzetten.
kennis delen en tips om gebruik te maken van de virale kracht van hun eigen online kanalen heeft er voor gezorgd dat het digital|social bereik van de beurs is verdubbeld.
[*3] exposanten van de de beurs kregen gelegenheid in 5 minuten tijd hun [nieuwe] product aan de woonredacteuren van Sanoma Media te presenteren. Voorwaarden was dat zij vooraf hun persbericht en persbeelden aanleverden in de digitale perskamer van de beurs. Het beursnieuws heeft op deze manier een boost gekregen waarvan exposanten in de vorm van free publicity hebben geprofiteerd. Daarentegen was de pitch voor de woonredacteuren een roller coaster door alle noviteiten die het nieuwe woonseizoen met zich meebracht. Een efficiente manier om woonnieuws te spotten voor hun woonrubrieken.

Kun je het event omschrijven?

De vt wonen&design beurs is de grootste Nederlandse woonbeurs. Al 25 jaar weet het event de actieve Nederlandse woonconsument te informeren, inspireren en activeren om het antwoord op hun persoonlijke woonvraag te vinden. De 25e editie was the best in years. Met ruim 10.000 meer bezoekers dan het voorgaande jaar en een extra, vierde beurshal gevuld met kwalitatieve woonwebshops, mag deze bijzondere editie met recht een hoogtepunt genoemd worden. Samen met ruim 200 woonexperts toont het event de nieuwste producten en collecties waarmee de Oktober Woonmaand wordt geopend. De beurs brengt alle woonstijlen onder één dak. De woonmerken van Sanoma Media presenteren hun kijk op wonen in de vorm van vijf levensgrote inspiratiehuizen aan het publiek en zijn een unieke inspiratiebron.

Welke externe bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Geen. De campagne is inhouse ontwikkeld en uitgewerkt.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

De mix van media die voor het event ingezet wordt is de kracht! Print voor de inspiratie en diepgang, digital en social voor storytelling, activatie en directe conversie. Video en beeld [push of –co-creation met specialisten en publiek, live of geregisseerd] zal via digital en social media een steeds grotere rol gaan vervullen in het vertellen van verhalen en delen van insights en inspiratie.

Welke media zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Ingezette mediumtypes zijn print, radio, digital, social, landelijke dagbladen, regionale dagbladen, e-mailmarketing en crm.
Naast de Sanoma home deco media zijn die Sanoma merken ingezet die een bovengemiddelde score op de selectiviteitsindex wonen scoren. Denk aan Libelle, Margriet, Kek Mama, Nu.nl, Nu wonen. Daarnaast is media ingekocht bij onder meer Rodi Media, Interbest, diverse radiostations en uitgeverijen van dagbladen.

Wat waren de resultaten van het event?

Overweldigend! Ruim 98.000 bezoekers [+10.000 t.o.v. 2017], ruim 200 tevreden exposanten, verdubbeling van social media bereik, groots 25 jaar feest met b2b relaties, bijna 40.000 check ins via rfid polsbandje, thumbs up van exposanten voor vtwdb academy en pitch.

www.sanoma.nl
www.vtwonen.nl/wonen-design-beurs

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie