[Cross Media Event 2018] Pieter Bas Boertje over #jointheLIVErevolution en de Gouden Giraffe Event Awards
19-03-2018 08:45:00 Door: Arjen Westra | Hits: 3792 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. #jointheLIVErevolution van EventBranche is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het jaar. Aan het woord is Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing

 Kun je Eventbranche introduceren?

EventBranche is hét landelijke platform voor de business to business eventprofessional. Met een crossmediale mix (magazine, nieuwsbrieven, website, kennisdossiers, EventBrancheTV, social media), aangevuld met live bijeenkomsten (netwerkevents, congressen, beurs, workshops, relatie events), is EventBranche een must voor iedere eventprofessional.

Deze professional is in te delen in vijf segmenten: Evenementenbureaus, Locaties, Catering, Toeleveranciers en Opdrachtgevers. Die laatste groep bestaat uit marketeers, communicatieprofessionals, HR-managers, maar ook CEO's en secretaresses van bedrijven, overheidsinstellingen, goede doelen, etc. EventBranche.nl is een crossmediaal platform en heeft in haar missie en visie het professionaliseren en kwalitatief laten groeien van het vak van eventmarketing en live communicatie.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

EventBranche is als kennisplatform de objectieve opdrachtgever. Omdat er relatief weinig budget (€ 25.000,-) voorhanden is, wordt een groot beroep gedaan op eventbedrijven als sponsor/partner. Er zijn dan ook veel partners, waarvan de grootste zijn: D&B Eventmarketing (concept, organisatie en regie), DeFabrique (eventlocatie), Bijman Audiovisueel (techniek), Partyrent.com (naamsponsor).

Wat waren de doelstellingen van het event?

De Gouden Giraffe Event Awards focust zich afgelopen drie jaar op effect en impact. Die keus is gemaakt om, middels de awards, als branche serieus genomen te worden in marcom-wereld. Waarbij eerste editie in het teken stond van de herintroductie, tweede editie van 'het vieren van ons vak' en derde editie van #jointheLIVErevolution.

Doelstellingen:

– Branche én opdrachtgevers inspireren en potentie van eventmarketing en live communicatie laten zien, door tonen van meest effectieve zakelijke evenementen van Nederland én inzichten van grote merken (die succes hebben met events in marcom-mix) delen

– Crossmediale campagne om effectiviteit en noodzaak continu te laden

Kun je het event omschrijven? 

Om het belang van live events in marketingcommunicatie aan te tonen hebben we het concept #jointheLIVErevolution gecreëerd. Nú is het moment voor live. Net als bij eerdere revoluties, zorgt #jointheLIVErevolution voor versnelling. Het is authentiek, creëert fans, zorgt voor verbinding en raakt!

Hiervoor hebben we een crossmediale campagne geïntroduceerd. Middels online, print én uiteraard live events werd de kracht van live verkondigd. Aan branchegenoten en opdrachtgevers werd gevraagd zich achter de boodschap te scharen en bij te dragen aan het manifest: één blauwdruk voor de toekomst.

De dag van de awardshow startte met Learn from the Best: alle genomineerden pitchen live ten overstaan van jury én de massaal aanwezige opdrachtgevers en eventprofessionals.

Aansluitend is een diner verzorgd in verschillende zalen. Allen ingericht binnen het thema revolutie.

De awardshow voor 500 gasten stond in het teken van 'de kracht van live'. Meer dan enkel een aaneengeschakelde viering van winnaars. Het woord verkondigen kan enkel door het te laten ervaren. Alles moest 'live' ademen.

De setting was een 360 graden tribune-opstelling met speelarena in het midden; live was het middelpunt van de avond. Dicht op iedere gast voor maximale impact.

De opening vertelde de geschiedenis van live. Sterke videobeelden, de doordringende stem van Morgan Freeman, cijfermatige onderbouwing uit onderzoek en de ongepolijste dans en zang van 30 young professionals, zorgen voor dé bewijsvoering van deze revolutie.

Aan elke awardcategorie werd een live-competitie gekoppeld; creatief (live = verrassend), congressen (live = inspiratie), relatie events (live = verbinding) etc. Van het delen tussen gasten van inspiratie tot de impact van het kampvuurgesprek. Van Tinderen voor Eventprofessionals tot een live brand experience met Braziliaanse carnavals-invloeden.

jointheLIVErevolution kwam ook terug in een compilatiefilm van opdrachtgevers die de boodschap omarmen en in de juryrapporten. Een 360 graden camera registreerde het event, voor de live-beleving voor iedereen die niet bij het event aanwezig was.

Het revolutionaire karakter van de avond kwam zelfs tot uiting in het vlammende betoog door de hoofdredacteur van Eventbranche. Letterlijk op de barricades zorgden de woorden uit het nieuw geschreven manifest voor kippenvel bij de gasten. Met een koor dat 'The Circle of Live' zong, was de cirkel campagnematig rond.

De afterparty werd door aanhoudende aanwezigheid van gasten verlengd. De boodschap was overeengekomen: jointheLIVErevolution! De term is geland en met social media posts en keynotes wordt de rug gerecht, dus de campagne gaat voort.

Welk bureaus (mediabureaus, reclamebureaus, event bureaus) waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

EventBranche.nl is zelf een crossmediaal platform en beschikt naast de eigen kanalen ook over een breed netwerk in de media. D&B Eventmarketing zorgde voor een traject/campagne richting de awardshow. De locatie, DeFabrique, beschikt over een contentmarketing afdeling en ook zij hebben meegedacht en uitgevoerd.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Zowel als crossmediaal platform als in de rol van voorvechter voor live en events, zien wij nu echt een versmelting plaatsvinden, waarbij het live moment/het event een niet te onderschatten hoofdrol zal spelen. Kijk naar de festivallisering, kijk naar het succes van brands die gebouwd zijn uit experiences, kijk naar de constante groei van eventbudgetten i.c.m. digitale marketingbudgetten. Het feit dat live alle zintuigen prikkelt en emoties bespeelt, zorgt voor de allergrootste impact binnen de mediatypen. Dat live moment is daarnaast niets verhullend, gebeurt echt, is dus authentiek en het biedt de enige kans om merken en producten te beleven. Daarnaast is de content voortkomend uit events ook nog eens de ideale contentmotor voor campagnes.

 Het is daarom niet voor niets dat we er voor gekozen hebben om de campagne #jointheLIVErevolution rondom de Gouden Giraffe Event Awards te laden. Vooraf met content, branding en awareness, tijdens het event alle onderdelen van de campagne tot leven wekken en de boodschap in extremis over te dragen (zie concept voor show) in woord en beeld en vooral in beleving. Dat wat voortgekomen is uit het voortraject en het event zelf, biedt nu tientallen handvatten voor een vervolg van de campagne.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

• Websites: www.gouden-giraffe.nl voor communicatie, registratie en evaluatie

www.eventbranche.nl als platform voor communicatie/campagne. Diverse marketing en communicatiewebsites waar middels content en advertorials het 'woord' verkondigd werd.

• Email-campagne:

Keuze: we hebben in de loop der jaren een heel sterk mailbestand opgebouwd die we gesegmenteerd en trajectmatig hebben kunnen benaderen.

• Social Media: eigen social media-kanalen met veel video.

Keuze: door actief aanwezig te zijn, ontstaat een continue lading van de campagne.

• Live online: bekendmaking genomineerden door het land op Facebook Live.

Keuze: zeer veel bereik, sympathie en sneeuwbaleffect.

• Applicatie: online applicatie tijdens de avond t.b.v. relatie-award.

Keuze: ingezet om te laten zien dat nieuwe tools en apps niet botsen met beleving en experience, maar ze juist versterken.

• Print: magazine Eventbranche t.b.v. uitrollen campagne, interviews ambassadeurs visie, after communicatie.

Keuze: eigen lezersonderzoek wijst uit: er wordt nog altijd veel waarde gehecht aan ons magazine en het wordt goed gelezen.

• Live events: In Eventbranche netwerkborrels en tijdens beurzen is de campagne uitgedragen.

Keuze: onder het motto Learn from the Best konden we continu onze awards en campagne laden.

• WhatsApp communicatie met potentiele inschrijvers voor de awardshow, om te communiceren met genomineerden en jury.

Keuze: communiceren in de broekzak, zeer effectief.

 Wat waren de resultaten van het event?

Een awardshow met een campagne organiseren voor de eventbranche zelf, is als koken voor chef-koks.... De 8 uit de enquête is dan ook uitzonderlijk, maar bepaalt niet het resultaat. Het echte resultaat was al zichtbaar bij het inschrijfproces: de cases kwamen tot dit jaar in 99 procent van de gevallen via bureaus, nu waren ongeveer 4 op de 10 inzenders directe corporates. Daaronder de grote Nederlandse merken. Tijdens het live event kregen de live pitches (inspiratie/kennis) en de boodschap in de awardshow de hoogste cijfers.

De Gouden Giraffe Event Awards werden lange tijd genegeerd door marketing en communicatie media. Nu besteedde een aantal van hen aandacht aan de Gouden Giraffe. Zelfs in 'hun' socialgroepen kwam het event en het onderwerp eventmarketing terug in discussies.

Waar we vroeger veel moeite hadden om corporate eventmarketeers in onze jury te krijgen, was nu na een aantal weken campagne de jury uitgebreid met 3 topmerken, die ook nog eens bereid waren om binnen de campagne hun kennis en ins en outs te delen.

De campagne werd ook in het buitenland geladen (bijvoorbeeld tijdens de mondiale eventawards), waardoor we bezoekers hadden uit 5 (!) verschillende landen.

 

 

www.db-eventmarketing.nl
www.eventbranche.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie