[Cross Media Event 2019] Joël Darius over Trendship
25-03-2019 10:28:40 Door: Saskia van Weert | Hits: 2941 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. NDC mediagroep zendt het Trendship in als Cross Media Event. We spreken met Joël Darius van NDC Mediagroep.

Kun jij Trendship introduceren?

Trendship is hét innovatieve businessevent van Noord-Nederland. Trendship – onderdeel van NDC mediagroep – is in 2018 voor de zevende keer georganiseerd in Groningen. Trendship biedt een goudmijn aan inspiratie voor iedere leider, creator en vernieuwer. Na volgepakte edities in Heerenveen en vorig jaar een uitverkocht debuut in Groningen met 1500 beslissers in de zaal, stimuleert Trendship elk jaar opnieuw succesvol ondernemerschap. Changing the Game was het thema van 2018. Alles werd hieraan opgehangen. Trendship inspireerde met nieuwe bedrijfsmodellen, aandacht voor bewezen cases en verraste met spraakmakende innovaties.

Wie was de opdrachtgever voor het event en welke partners deden mee?

Trendship wordt georganiseerd door NDC mediagroep. Wij gaan uit van een totaal ecosysteem en betrekken daarom zowel ondernemers, onderwijs en overheid. Trendship is daarmee een co-productie van partners zoals ING, KPN, SNN, Hitachi Capital Mobility, Randstad, Deloitte, Tres, Provincie Groningen, Groningen Airport Eelde en onderwijsinstituten Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden, Alfa-college en Noorderpoort College.

Wat waren de doelstellingen van het event?

Het doel van Trendship is om ondernemers, onderwijs en studenten en overheden met elkaar te verbinden door middel van innovatie en praktische inspiratie, om op die manier huidige businessmodellen te veranderen. Trendship is gek op nieuwe technologie en businessinnovatie, inspireert met nieuwe bedrijfsmodellen, heeft aandacht voor bewezen cases en verrast met spraakmakende innovaties. Trendship daarnaast wil een bijdrage leveren aan de ondernemersklimaat in Noord-Nederland. Niet alleen in de top van de zakenindustrie, het is ook een kennisnetwerk voor studenten en young professionals.

Kun je het event omschrijven?

Trendship is een event waarbij je in drie uurtjes wordt bijgespijkerd over de allernieuwste innovaties, praktische tips en in de gelegenheid wordt gesteld om samen met gelijkgestemden te kijken naar nieuwe innovaties. Vorig jaar is Trendship door NDC mediagroep overgeheveld naar Groningen, omdat het verder moest groeien. Groningen is gegroeid naar het epicentrum voor startups, studenten en innovatiebedrijven.

De ochtend is voor studenten en talenten, die bijgepraat worden over trends en ondernemerskansen. In de middag wordt aan beslissers en leiders verteld hoe diezelfde jeugd moet worden getaxeerd als toekomstige klant of personeelslid.

En we vertellen de student waar hij of zij straks het verschil kan maken. De formule bindt mensen. De studenten die ’s ochtends langskomen, zitten over acht jaar als ondernemer of leidinggevende bij het middagprogramma. Ook voor docenten in het Noordelijk onderwijs zijn de sessies van belang. Halverwege de dag zoomt Trendship Academy in op retail en horeca, bedoeld voor mkb’ers. Het is de kick-off voor vijf andere sessies die we komend jaar houden. De lat ligt hoog, erg hoog zelfs. We spiegelen ons wat dat betreft aan Eurosonic/Noorderslag. Daar is alles top. Het zijn de podia waar iedereen graag naartoe wil.

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Trendship is een eigen productie van NDC mediagroep. NDC mediagroep heeft zoveel mogelijk zijn eigen in-house competenties ingezet, zoals eventsorganisatie, communicatie en marketing. Initio, de bedenker van de succesvolle Top Dutch-campagne, waarmee Noord-Nederland zich op de kaart wil zetten, was in 2018 als bureau actief betrokken als creatief bureau.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Event(marketing)/relatiemarketing gaat zich de komende jaren ontwikkelen naar een full-on experience. Mensen willen een volledige beleving in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Het moet verfrissend en out-of-the-box zijn. Dit is waar wij ons volop mee bezig houden. Data is veel belangrijker geworden om ‘on the spot’-vernieuwing en interactie te brengen, maar ook het verbinden van mensen is hierin onmisbaar.

Welke media en mediumtypes zijn voor het event ingezet?

Trendship is crossmediaal. We maken zowel van online als offline media gebruik. Print kent absoluut zijn waarde voor bijvoorbeeld diepgang/achtergrond en om een grote awereness te creëren. Per mediumtype (dag/week) worden de verhalen aangepast en ook per doelgroep (ondernemer vs student). Vanuit digital hebben we voornamelijk ingezet op social (Instagram, Facebook en LinkedIn) waarbij er gericht werd getarget en dynamisch geremarked.

In alle communicatie staat storytelling centraal met relevante en identificeerbare user cases die waarde toevoegen. Vanuit de fases Touch/Tell/Sell mondde de strategie uit in het aanmeldproces voor het hoofdevent. Aanvullend op deze mix zijn regionale dagbladen (Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant) ingezet, net als actieve e-mailmarketing en (digital) out-of-home display.

Wat waren de resultaten van het event?

De Groningse gedeputeerde Patrick Brouns constateerde vol trots dat Groningen dankzij zijn haar samenwerkingsbereidheid nu internationaal toonaangevend is als het gaat om de digitalisering. Neem initiatieven als het GDBC, de IT Academy en de Werkplaats voor Digitaal Vakmanschap, maar ook het Digital Society Hub, 5Groningen en Cyber Safety-lessen op onze basisscholen. We kunnen wel stellen dat de digitale toekomst van Europa in Groningen ligt.

Drones, virtual reality-games, robots die drankjes serveren en puzzels oplossen en zelfs de rollator van de toekomst, natuurlijk barstensvol snufjes. Zo’n 3500 duizend bezoekers lieten zich door de vele innovaties en door internationaal bekende sprekers als trendspotter extraordinair Magnus Lindkvist en techentrepreneur Jonas Kjellberg (van onder meer Skype en Zalando) prikkelen en inspireren.

Zo’n 1600 studenten maakten er kennis met de banen van de toekomst en bouwden ondertussen een feestje met onder meer Kraantje Pappie. Terwijl de studenten hun feestje vierden, bevolkten honderden ondernemers de Theaterzaal van MartiniPlaza voor de Trendship Academy. Zij lieten zich inspireren door keynotes van onder meer topkok Ron Blaauw en marketingstrateeg Igor Beuker over branding, e-commerce, smaakbeleving, werkgeluk en de customer journey.

In zowel het main event als het zij-programma en op de playground klonk één belangrijk advies door: “Durf risico’s te nemen, alleen dan kom je verder.”

www.ndcmediagroep.nl
www.trendship.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `