[Cross Media Exploitant 2016] Willem-Albert Bol over de Persgroep
15-03-2016 16:14:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5701 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep dingt mee naar de award voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Willem Albert Bol, Manager Marketing Advertising bij de Persgroep Nederland.

Kun jij de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is een toonaangevende uitgever van nationale, regionale én lokale nieuwsmerken, magazines, websites en is actief op radio. Het diverse portfolio van de Persgroep Nederland omvat onder andere: AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, PAPER, De Twentsche Courant Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, de Ondernemer, bijna 140 huis-aan-huiskranten, Nationalevacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Carsom.nl, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl en Qmusic. De krant is al lang niet meer van papier. Het zijn multimediale nieuwsmerken die met hun kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop dagelijks 9,3 miljoen contacten realiseren bij 6,4 miljoen mensen. Nationaal, regionaal en lokaal, de Persgroep heeft het allemaal. Adverteerders kunnen profiteren van landelijke aandacht tot gerichte aandacht binnen specifieke gemeenten. De Persgroep Nederland: de best bekeken media van Nederland.

Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

De waarheid is dat onze nieuwsmerken qua print stabiel zijn (met soms een lichte daling), maar sterk groeien in digitaal bereik. We hebben de transitie doorgemaakt van kranten naar crossmediale nieuwsmerken. Hier zit het ‘change of perspective’. Van stabiele printmedia naar ongekend stijgend crossmediaal bereik. Hier zit onze kracht, de doorvertaling naar waar de consument zit en spelen we in op de (nieuws)behoefte van de consument. We groeien mee met de veranderende maatschappij.

Kijkend naar het gedrag van consumenten klopt dit ook. Kijk maar eens naar jezelf: waar je vroeger in de ochtend de krant las en in de avond het journaal keek, neem je nu de hele dag nieuws tot je: van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat neem je nieuws tot je: van de papieren krant en de nieuwsbrief tot aan het laatste nieuws via de apps of whatsapp.

Waar de wereld om ons heen steeds door de digitalisering steeds globaler wordt, merken we juist ook de honger naar nieuws uit eigen omgeving. Sinds de komst van de regionale en lokale titels bij de Persgroep, zijn we in staat nieuws uit de buurt te serveren, ook digitaal. Met het nieuwe initiatief indebuurt.nl gaan wij consumenten hyper lokaal nieuws brengen, wat nog dichter bij de lezer staat.

Ook vernieuwen wij onze nationale nieuwsmerken. Waar eerder volkskrant.nl al langere tijd geselecteerde content aanbiedt achter een paywall, hebben we dit bij de recente vernieuwing van Het Parool ook geïntroduceerd. Later in 2016 zal de digitale omgeving van ons vlaggenschip AD.nl volledig aanpakken.

Op welke cross media case van jouw bedrijf ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Case ING & Persgroep: Samenwerking Liefde voor voetbal met lokale voetbalverhalen. ING voert vanaf maart 2015 campagne om hun sponsoring van het amateurvoetbal, één van de meest omvangrijke sponsorprogramma’s, bekend te maken in het hele land. Voor de campagne is ING een samenwerking aangegaan met de Persgroep. Verspreid over alle regio's, hebben in een paar maanden tijd in 15 titels van de Persgroep ruim 100 artikelen over amateurclubs gestaan, die worden ondersteund door ING, en per titel een unieke special. Tevens verscheen een online dossier, genaamd 'Liefde voor Voetbal'.

Voor de campagne is ING, in samenwerking met mediabureau Mindshare, een partnership aangegaan met de Persgroep. De Persgroep werd partner vanwege haar aanwezigheid en betrokkenheid in de regio. In de regionale titels verschenen ruim 100 artikelen, specifiek voor de betreffende regio. Vervolgens vond er een doorvertaling plaats naar het online dossier op AD.nl/liefdevoorvoetbal, met de rol van ING duidelijk toegelicht. Bij de start van het voetbalseizoen verscheen in elke regio een regionaal ‘We mogen weer’-special, met een Branded Content spread van ING.

Met deze samenwerking werden 9.444.840 unieke mensen bereikt (13+).

Door de consequente uitingen steeg de herkenning van de betrokkenheid van ING bij de Paroollezers met 21% en de AD-lezers met 23%.

De top of mind-bekendheid onder AD-lezers is toegenomen met 62%. Onder de Parool-lezers is de toename zelfs 83%.

En vergeleken met concurrenten is ING de #1 als sponsor van het amateurvoetbal!

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Er worden goede stappen gezet, maar adverteerders zijn nog voorzichtig. De marketing-investering is vrij hoog en bedrijven zijn voorzichtig om nieuwe advertentiemogelijkheden als eerste te proberen, zonder bewezen korte termijn effect. Aan de andere kant zien adverteerders ook wel in dat er nieuwe vormen en buiten de gebaande paden treden nodig is om de consument nog te raken. Op maat gemaakte cross mediale samenwerkingen zijn hiervoor een passende oplossing. Een betrouwbare omgeving voor zowel print als online is key om een geloofwaardige boodschap over te brengen. Een kwalitatief hoogstaand en redactioneel umfeld versterkt de betrouwbaarheid van de commerciële boodschap. Adverteerders kunnen daar nog effectiever gebruik van maken.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Na een turbulent aantal jaren is te verwachten dat de dynamiek in het mediaspeelveld niet minder zal worden. We leven immers in een tijd van transformatie. Het mediaspeelveld is meer complex geworden. Er wordt meer content gepubliceerd, op meer platformen dan ooit te voren. We gebruiken meer en meer mobiele communicatiemiddelen. We worden geconfronteerd met meer Ad-Blocking. Meer alternatieve advertentiemogelijkheden. Meer data. Meer technologie. Er is een toenemende behoefte aan meer kwaliteit, relevantie en efficiency. Het kiezen van het juiste communicatiekanaal, de juiste technologie- of mediapartner en het ontwikkelen van een effectieve manier van samenwerken wordt cruciaal. Meer innovatie en ondernemerschap is nodig. Het maken van de juiste keuzes is belangrijker dan ooit. De Persgroep met afstand het grootste (nieuws) mediabedrijf van Nederland. Met onze sterke merken, gezonde financiële positie en miljoenen bereik zijn wij als geen ander in staat om de behoefte aan meer content, kwaliteit, relevantie en innovatie vorm te geven. Vanuit ons bestaande business model hebben we een enorm bereik in de markt en met onze sterke cashflow zijn we in staat om nieuwe initiatieven met kracht vorm te geven en te lanceren.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

In het huidige medialandschap is het voor marketeers steeds lastiger de juiste plaats te vinden om je doelgroep optimaal te bereiken. Omgevingen voegen niet automatisch waarde toe aan een commerciële uiting. Sterker nog, ze kunnen de boodschap teniet doen. Binnen branded content is de opkomst van automated branded content een negatieve ontwikkeling, een communicatiemiddel wat juist maatwerk en een specifieke plaats verdient. Wij zeggen dan ook, heb aandacht voor aandacht. In het opstellen van de media-mix wordt dit vaak vergeten, voornamelijk bij televisie-inzet: aandacht voor je boodschap van de consument. Je boodschap op televisie heeft wellicht een miljoenen bereik, maar val je echt op in dat enorme reclameblok? En kijkt jouw doelgroep wel degelijk op het moment van reclameblokken naar het scherm? Soms vergeten we het effect tijdens het opstellen van deze plannen en kijken we wellicht iets te veel naar het plannen op doelgroep en meetbaarheid. We moeten juist ook focus leggen op zichtbaarheid, vorm én timing van uitingen. De hoeveelheid commerciële content is namelijk explosief gestegen. We moeten dus oppassen dat onze content niet verzuipt in de extreem grote poule met anderen, met name op social media. Voornamelijk op het gebied van online en mobiel adverteren is dit voor velen ondoorzichtig. Men weet het exacte umfeld niet, terwijl het umfeld juist zo belangrijk is voor het laden van je boodschap.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De media-exploitant zal steeds vaker een inhoudelijke gesprekspartner van de adverteerder moeten worden. Kennis over het maken van content en deze passend uitserveren is de kracht van de exploitant waar de adverteerder veel aan heeft in het maken van een cross mediale campagne. Samenwerkingen met media-exploitanten met andere typen media zal groeien om een nog vollediger portfolio aan te bieden aan de adverteerder. De Persgroep Nederland loopt op dit vlak voor met de combinatie van PC, mobiel, tablet, krant, magazine én radio (en in België ook nog TV). Reclame- en Mediabureaus zullen een spilfunctie krijgen tussen adverteerder en exploitant op zoek naar de meest inhoudelijke match met de doelgroep. In plaats van in elkaars vaarwater te zitten, moeten we streven naar optimale samenwerkingen en elkaar versterken met ieder zijn kracht en kennis.

Wat is het laatste nieuws?

Begin februari hebben we de bèta versie van Topics uitgebracht, een nieuwe digitale service voor abonnees. Dit digitale platform biedt hen toegang tot alle artikelen van de Persgroep nieuwsmerken en deze te selecteren op onderwerpen. Met Topics spelen we in op de veranderende manier van nieuwsconsumptie en de digitalisering van de maatschappij.

Topics is bedoeld als digitale aanvulling op een abonnement op een titel van de Persgroep. De gebruiker heeft met Topics de mogelijkheid zelf playlists samen te stellen over een specifiek onderwerp. Bovendien kan de abonnee zich laten verrassen door inspirerende playlists, speciaal samengesteld door de Topics redactie. Anders dan digitale kiosken die losse edities en losse artikelen aanbieden, biedt Topics abonnees de service om bovenop hun gebruikelijke nieuwsmerk extra content over specifieke onderwerpen en interessegebieden te vergaren.

www.persgroep.nl/adverteren

Lees alles over de Cross Media Awards en hoe cases in te sturen hier


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `