[Cross Media Exploitant 2017] Ton Rozestraten over RTL
20-03-2017 16:21:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5309 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer bij RTL.

Kun je RTL introduceren?

RTL is een allround media- en entertainmentbedrijf en bedient met een breed portfolio elke doelgroep in Nederland. Met onze complementaire tv-zenders bereiken we dagelijks 7,6 miljoen mensen. We hebben een eigen productietak, RTL Productions, met daarbinnen een eigen drama-unit onder leiding van Thijs Römer. Online genereren we 620 miljoen views per maand. We organiseren 470 live-events per jaar. Met Videoland lopen we mee in de voorhoede van nieuwe ontwikkelingen op video on demand-gebied. En met ons explosief groeiende multichannel network RTL MCN (70 miljoen views per maand) koppelen we talentvolle videomakers aan adverteerders die een jonge doelgroep willen bereiken. Onze investeringstak RTL Ventures richt zich op het benutten van new business kansen op uiteenlopende consumentenmarkten. Dit doet ze door te investeren in snelgroeiende bedrijven met een bewezen concept, die zich met financiering en de inzet van RTL-media en -expertise versneld kunnen ontwikkelen.

Hoe onderscheidt RTL zich op crossmediagebied?

We bieden als enige exploitant een totaaloplossing van bereik, data, content en techniek. Door overnames van nationale en internationale partijen hebben we ons bereik vergroot. We bundelden de krachten met Triade Media en A+E Networks voor de verkoop van spotzendtijd en branded content voor een breed palet aan (inter)nationale themakanalen. We voegden het brede online netwerk van Smartclip toe aan ons portfolio. En we verzorgen in Nederland de ad sales voor Divimove (het grootste multichannel network van Europa), Broadband TV, StyleHaul en de internationale YouTube-content van Fremantle Media. Met onze owned formats als Concentrate en Ferzuz en online sterren zoals StukTV, Zu5e, OnneDi, Cinemates en Anna Nooshin bij RTL MCN bereiken we een jonge generatie contentkijkers en -makers die interessant is voor adverteerders en zijn we de grootste YouTube-uploader in Nederland.

Met data driven proposities en personalized content kunnen onze adverteerders gericht hun doelgroep bereiken, door audience extension met RTL-data ook buiten ons netwerk. Er worden doorlopend onderzoeken uitgevoerd om de effectiviteit van campagnes te vergroten.

Met SpotX zijn we leading in technologie voor programmatic sales voor online video. Adverteerders konden voor het eerst realtime inkopen op de inventory van een Europa League-livestream. En we boden voor het eerst inventory van de Connected TV app van RTL XL programmatic aan.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia wordt steeds belangrijker en is continu in beweging. Daarom bieden we een totalvideostrategie met content op alle schermen. Met onderscheidende conceptontwikkeling brengen we de benodigde kanalen en platformen samen.

Om te weten wat er speelt bij de doelgroep, is het belangrijk om vinger aan de pols te houden door middel van onderzoek. Dat doen we bijvoorbeeld met de WE ♥ VIDEO community (i.s.m. Ruigrok NetPanel), waar we 200 jongeren van 18 tot 25 jaar laten meedenken over onze content via chatsessies, challenges en forumdiscussies. Dankzij dit inzicht in hun gedrag kunnen we onze formats verbeteren. Het platform is bovendien een waardevolle onderzoekstool voor onze partners.

Naast alle onderzoeken hebben we sinds twee jaar een Consumer Intelligence-afdeling die zich inzet om met alle datapunten van RTL de consument zo goed mogelijk te leren kennen. Een groep hele slimme mensen die profielen bouwt en ons helpt om de smaak en wensen van de kijkers en bezoekers in te schatten. Op onze online platformen kunnen we voor adverteerders deze insights en profielen benutten om de effectiviteit van de campagne te vergroten. Dat is heel concreet; je doelgroep op basis van geslacht, leeftijd of interesses gericht bereiken.

Op welke crossmediacase ben je trots?

We bouwen aan duurzame samenwerkingen, zoals met de Nationale Postcode Loterij, dat al 25 jaar onze partner is. Ik ben trots op heel veel cases, zoals de samenwerking bij The Voice Kids met WE Fashion, die werd beloond met een SponsorRing in de categorie Entertainment & Events. Maar ook de partnerships rond grote entertainmentprogramma’s zoals The Voice of Holland met Vodafone, waar ook Philips en New York Pizza op een relevante manier aan werden verbonden. Max Factor verzorgde de make-up bij Idols en Opel vervoerde de modellen van Holland’s Next Top Model. In Grillmasters vond Albert Heijn de perfecte match om BBQ-minnend Nederland te inspireren van TV tot en met de winkelvloer. Er waren ook vernieuwende digital first partnerships. Zo liet Twix met The Mix-Up zien dat het een perfecte combinatie vormt met koffie en claimden we het extreme sports domein voor de Renault Kadjar met multiscreen format Extreme Roadtrip. We koppelden StukTV en RTL Boulevard voor gigantisch bereik voor Cordaid in Stuk voor Afrika en leverden samen met Lenovo Moto Z een ode aan de Nederlandse YouTube-community in Project C.

Als ik één recente case moet uitkiezen, is het WE x Nina, het partnership rond GTST met WE Fashion en EndemolShine. Nina Sanders (Marly van der Velden) uit GTST ziet haar droom om modeontwerpster te worden uitkomen en krijgt na het maken van een geslaagde proefcollectie van WE Fashion de opdracht de fall/winter party-collectie te ontwerpen onder haar eigen label WE x Nina.

In de vijf weken durende verhaallijn met branded in-program momenten voor WE Fashion groeit Nina uit tot een talentvolle designer. Uiteindelijk presenteert ze in de serie met een echte catwalk-show haar collectie aan het publiek. Een event dat naast de opnames voor de serie ook in real life plaatsvond als PR-event voor de Nederlandse modepers.

Vlak na de uitzending, die over alle platformen heen 2,1 miljoen keer was bekeken, was de collectie eerst alleen online te bestellen voor WE-is-ME members. De volgende ochtend hing Nina's afbeelding in de etalages van alle 52 WE Women stores en was de collectie te koop voor iedereen.

De samenwerking leverde prachtige resultaten op. De omzet van vrouwenkleding van WE Fashion was tot en met december 6 procent hoger dan die in dezelfde periode in 2015. De omzetgroei staat haaks op de dalende trend in de markt. De campagne heeft onder de doelgroep geleid tot significante stijgingen in merkwaarden. Het aantal WE-store visits onder GTST-kijkers is met 61 procent gestegen en de collectie zelf toonde een verkoopsnelheid van index 220 ten opzichte van de WE Fashion benchmark.

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op crossmedia?

Er zijn volop kansen om het nog optimaler op te pakken. Bereik, interactie, awareness en conversie kunnen crossmediaal ingevuld worden. Wij adviseren om in een vroeg stadium met elkaar om tafel te gaan, zodat samenwerkingen kunnen worden opgestart vanuit een crossmediale invalshoek. Uiteraard moeten de doelstellingen van de adverteerder en de merkwaarden van een programma of platform op elkaar aansluiten.

Hoe zie jij de media waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Het wordt voor adverteerders steeds beter mogelijk om de consument gerichter te bereiken. Dat kan online met de inzet van data. Maar in de toekomst wordt dit ook mogelijk voor tv, door programmatic tv. De eerste stappen worden nu gezet en dat ziet er veelbelovend uit.

Vooral in de jongere doelgroepen neemt de lineaire kijktijd af. Tegelijkertijd stijgt het uitgesteld kijken en het kijken via andere devices. Daardoor verdwijnt het onderscheid tussen lineair en non-lineair vrijwel helemaal. Het massabereik van televisie blijft nodig voor naamsbekendheid, voorkeurspositie en top-of-mind awareness. Groot entertainment, drama, nieuws en sportevents blijven live bekeken worden. En daarin investeren we flink. Tijdens grote publieksevenementen zoals Healthy Fest, Gabbers en The Christmas Show komen we live in contact met de consument en voegen we extra beleving toe aan onze merken. De verschuiving vindt vooral plaats bij films en series. Om die reden breiden we ons aandeel in Video On Demand (VOD) uit, zowel internationaal als nationaal.

Native advertising zal verder groeien. Het wordt steeds belangrijker om de boodschap van adverteerders op een relevante manier te koppelen aan content. Niet alleen op TV, maar ook online in redactionele artikelen en bij onze influencers van RTL MCN.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door social en mobiel?

Content wordt altijd en overal geconsumeerd. We moeten daar zijn en blijven waar de consument is. Social en mobiel zorgen voor conversie, interactie en engagement., maar massabereik blijft nodig. Het is zaak om alle mediumtypen naast elkaar in te zetten om te zorgen voor het juiste effect, zodat ze elkaar versterken.

Wat is de toekomst van de media-exploitant?

RTL wordt naast de business-to-business core ook een business-to-consumer-bedrijf dat een directe relatie heeft met de doelgroep. Doordat we steeds meer vanuit de behoeftes van de klant kunnen spreken, kunnen we hier steeds beter op inspelen.

Het is noodzakelijk om continu op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen voor onze adverteerders. Zo introduceerden we in 2016 digital placement en signage met de techniek van Mirriad. Dankzij deze slimme technologie kunnen adverteerders na de opname virtueel producten en uitingen plaatsen in alle RTL-extensies.

www.rtl.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar 2017:

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `