[Cross Media Exploitant 2018] Lauren van der Heijden over De Persgroep
21-03-2018 11:28:00 Door: Arjen Westra | Hits: 4158 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep is genomineerd voor de titel Cross Media Exploitant van het jaar. Aan het woord is Lauren van der Heijden, directeur Corporate Sales bij de Persgroep Nederland.

Kun je de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is uitgever van ADR nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en de Tubantia), de Volkskrant, Trouw en Het Parool. De Persgroep is eigenaar van de radiozender Qmusic, zakelijk platform De Ondernemer, online video MyChannels en diverse websites zoals Autotrack, Intermediair, Nationale Vacaturebank, Reclamefolder, Sportnieuws en Tweakers. De Persgroep Nederland is tevens uitgever van 143 huis-aan-huiskranten. De krant is al lang niet meer van papier. Nieuwsmerken zijn crossmediaal geworden: met kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop realiseren we 11,6 miljoen contacten per dag.

De Persgroep blijft een club waar adverteerders en andere mediamerken graag mee samenwerken. Een club die ook jongere doelgroepen aantrekt en durft te experimenteren.

De Persgroep blijft groeien en investeren in nieuwe samenwerkingen, een gezond rendement en gedreven medewerkers. De publisher zit in de haarvaten van de samenleving, met de vinger stevig aan de pols van de tijdgeest, betrokken en nieuwsgierig.

We koesteren ons DNA. Een DNA dat, door verschillende overnames in combinatie met een verjonging van mensen, verrijkt is met een start-upmentaliteit en de drive om te innoveren en te winnen.

Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich op crossmedia gebied van andere media exploitanten?

Aandacht voor kwaliteit en behoefte van lezers, kijkers of luisteraars als vertrekpunt bij alles wat we ondernemen. Dat is de basis waarop de Persgroep Nederland zich heeft ontwikkeld tot het grootste en succesvolste mediahuis van Nederland, met drie plaatsen in de top-5 van NOM Mediamerken 2017: ADR Nieuwsmedia (1), AD (2) en Volkskrant (5). Tegen de stroom in, in een markt die onder druk staat. Want de printmarkt gemiddeld 10 procent daalt in omzet, stijgt de printomzet bij de Persgroep. En op digitaal vlak overtreffen we alle verwachtingen; met een explosieve groei in video-starts en 200 procent meer omzet dan vorig jaar.

De krant is al lang niet meer van papier. Nieuwsmerken zijn crossmediaal geworden: met kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop realiseren we dagelijks 10,8 miljoen contacten per dag. In 2017 kwam alles samen. De investeringen in schaalvergroting, productontwikkeling, digitale innovatie én partnerships. In 2017 voltooide Persgroep de opmars tot grootste nieuwsmedia-exploitant met het hart van een familiebedrijf. In dit tijdperk van fake news en discutabele content, is de vraag naar kwaliteitsnieuws en -umfeld groter dan ooit.

Het diverse portfolio van de Persgroep omvat landelijke, regionale, lokale, digitale media in print, web, mobiel én op radio.

Welke stappen heeft jouw bedrijf gezet in 2017 op crossmedia gebied?

Christian van Thillo heeft de Persgroep begeleid van een puur krantenbedrijf naar dé multi-platform nieuwsmedia exploitant anno nu.

Zo werden begin 2017 nog alle 150 huis-aan-huiskranten gerestyled, omdat de Persgroep erin gelooft en omdat ze bijzonder succesvol zijn.

Een digitale toevoeging op het lokaal bereiken van de doelgroep is Indebuurt, een nieuw platform met informatie over wat er te doen is in de omgeving, waar inmiddels 27 steden live zijn.

Daarnaast investeert de Persgroep in gerichte oplossingen voor adverteerders, bijvoorbeeld met de overname van Reclamefolder.nl voor het optimaliseren van conversie. Reclamefolder.nl is het nummer één platform voor online folders en aanbiedingen.

Alle titels van de Persgroep innoveren op de manier die het beste bij hun specifieke rol en umfeld past. Zo loopt het AD voorop met video. Met de introductie van een Videowall à la Netflix op AD.nl, waarin video’s van de redactie en van content-partners bij elkaar staan en waarin de ene video naadloos overgaat in de andere. AD.nl is hard op weg om een digitale zender te worden, met nu al 10,5 miljoen videostarts per maand. En terwijl hoofdredacteur Hans Nijenhuis groeit in zijn rol als ‘zenderbaas’, loopt de Volkskrant voorop met de ontwikkeling van een e-paper die model staat voor de krant van de toekomst.

Showreel Persgroep 2017 V2 from de Persgroep on Vimeo.

Op welke cross media case van jouw bedrijf ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

De samenwerking met SNS. De doelstelling van SNS was om de gewone Nederlander laten zien dat het écht uitmaakt waar je bankiert, zoals dat ook bij energie en telecom het geval is. Met als doel bijdragen aan de stijging in spontane merkbekendheid en merkoverweging. SNS kiest voor de gewone Nederlander in de leeftijd 25-45. Een doelgroep die niet zo’n hoge pet op heeft van banken, maar hun bankzaken wel belangrijk vindt. Toch zijn ze voor het overstappen van bank moeilijk in beweging te krijgen: teveel gedoe en onvoldoende bewust dat het checken van je hypotheekrente of overstappen van betaalrekening je écht iets oplevert.

SNS is een nuchtere, typisch Nederlandse consumentenbank die bankiert met de menselijke maat, die tussen de mensen staat en begrijpelijke, eenvoudige diensten biedt die concreet voordeel opleveren. Zo maakt SNS bankieren weer heel normaal.

Het concept van de campagne heeft als uitgangspunt letterlijk de doelgroep. Door de ogen van de gewone Nederlander kijkt SNS naar relevante bancaire onderwerpen en stelt deze op een entertainende manier aan de kaak. Zo worden zij uitgedaagd om tijdens een spectaculaire stuntvlucht over te stappen van bank en op straat geconfronteerd met hun dagelijkse ‘check-gedrag’ maar dat hun hypotheekrente nooit wordt gecheckt. Op Prinsjesdag legt SNS in 5 simpele post-its uit welke impact de miljoenennota heeft op hun portemonnee. SNS koppelt deze activaties aan haar ATL concept met als rode draad: het maakt dus écht uit waar je bankiert.

Er is gekozen voor de inzet van de online en print titels van ADR Nieuwsmedia (AD en de regionale titels van de Persgroep: BNdeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Tubantia, de Stentor, de Gelderlander en PZC) met een miljoenen bereik onder de doelgroep. Relevante content in een nieuwsomgeving waar zij vertrouwen in heeft, dat afstraalt op de boodschap. Daarmee is bewust gekozen voor een aanvullende, doorlopende aanpak op de ATL middelmix. De 3 branded content-flights brengen complexe boodschappen op begrijpelijke wijze: online – met focus op video-, aangevuld met print. Via spraakmakende PR en Social Media wordt de interactie met de doelgroep opgezocht. De aanpak slaat aan bij de doelgroep en blijkt ook daarbuiten zeer effectief: diverse nieuwsmedia, waaronder het NOS journaal, besteden aandacht aan de boodschap van SNS. Met als resultaat een record aan free publicity voor SNS. Al met al een bijzondere prestatie van een heel normale bank.

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? 

Cross media is feitelijk al de norm. Geen enkel merk kijkt single mediaal naar de wereld. Wel is de balans off- en online aan het normaliseren. Ieder medium zijn eigen kracht en gelukkig ontdekken merken weer de waarde van diversiteit. Digitaal leek soms wel een doel op zich, terwijl offline media heel grote aanjaagwaarde in zich hebben. Na de crisisjaren, waarin alle communicatie wel directe conversie als doel had, zien wij merken weer breder investeren in ook overweging en voorkeur. Op maat gemaakte cross mediale samenwerkingen rond branded content blijken hier een passende oplossing voor. Onze onderzoeken naar effect laten hier bij vele cases 20% en hoger stijging zien. Een betrouwbare omgeving blijft nog steeds essentieel om een geloofwaardige boodschap over te brengen. Een kwalitatief hoogstaand en redactioneel umfeld versterken dus de impact van de commerciële boodschap. Adverteerders zullen daar nog effectiever gebruik van moeten maken.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende vijf jaar ontwikkelen? 

Met onze sterke merken, gezonde financiële positie en miljoenen dagbereik zijn wij als geen ander in staat om de behoefte aan meer content, kwaliteit, relevantie en innovatie vorm te geven. Ja, ook wij zitten vol in een transformatie. Om lezers/kijkers/luisteraars én adverteerders het beste te bedienen, is de Persgroep altijd op zoek naar de beste partners in de markt. Samenwerking loopt als een rode draad door het bedrijf. Er zijn meerjarige strategische contentpartnerships met partijen zoals KNVB, NOC*NSF, FOX Networks Group, &C en Ziggo Sport om aansprekende (video-)content te bieden en meer advertentieposities te kunnen verkopen. Om adverteerders nog beter van dienst te zijn, zijn commerciële partnerships gesloten met mediapartijen zoals BrandDeli en NDC Mediagroep. De Persgroep had ook een leidende rol in de totstandkoming van Buy-media.nl.

Voordeel is dat het bestaand business model stabiel en ook profiteren van de nieuwe digitale wereld. Voorbeeld is het merk AD, wat ook redactioneel nu echt digital first is georganiseerd. Ja nog steeds met liefde voor papier, maar startend met digitaal in het vizier.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Tijd lang dachten de markt en wijzelf, dat social een concurrent voor het nieuws zouden worden. De praktijk toont het tegenovergestelde. Social media blijken een enorme aanjager naar onze nieuwssites te zijn. Zij brengen niet abonnees en losse lezers op de hoogte van boeiende verhalen uit onze nieuwsmerken die gelezen worden op elke moment en op elk device.

Fake-nieuws is een hot item. Door de snelle nieuwsverspreiding via social en mobiel, is duiding van wie het zegt essentieel. Onze nieuwsmerken hebben die kracht en geloofwaardigheid. Dit geldt net zo zeer voor het Umfeld van advertenties. Het maakt immers uit waar een communicatieboodschap staat. Dit is een oude mediawijsheid, die steeds relevanter wordt. Er zijn zoveel media platformen, dat de consument steeds meer zoekt naar vertrouwde bronnen. Hierin ook weer de kracht van crossmedia. Juist onze printtitels versterken de waarde van onze digitale omgevingen. En vice versa.

Je hebt te maken met een mondige consument. De adverteerder zal zich daar naar moeten richten, prettiger in het gebruik worden. Daar hebben wij als exploitant ook een rol in, door in gesprek te gaan met adverteerders. Aan de advertenties en Branded Content die deze kennis gebruiken, zien we dat het extra effect heeft.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De Persgroep blijft groeien en investeren in nieuwe samenwerkingen, een gezond rendement en gedreven medewerkers. Wij zitten in de haarvaten van de samenleving, met de vinger stevig aan de pols van de tijdgeest, betrokken en nieuwsgierig.

Dat print nog lang niet dood is, bleek uit de benoeming van Het Parool tot ‘World’s best designed newspaper’. Tegelijk groeien de digitale merken: AD heeft De Telegraaf ruim ingehaald in bereik en AD.nl en de regiosites zijn samen groter dan Nu.nl.

Ook de nieuwsconsumptie van video groeit. Drijvers achter de groei zijn samenwerkingen die de Persgroep in 2017 aanging met onder meer 24Kitchen, Eurosport en Jiskefet. Onlangs ging behalve de videowall ook het domein Koken&Eten live op AD.nl.

De salesorganisatie werkt voortdurend aan nieuwe businessmodellen en adviseert adverteerders liever hoe ze hun doelgroep het beste bereiken dan millimeters in de krant te verkopen.

Adverteerders willen met de Persgroep aan de slag met branded content, samen iets doen op een event, ticketing, data, commerce. Er zijn vele vernieuwende commerciële samenwerkingen ontstaan in samenwerking met ons MediaLab.

Christian van Thillo wéét wat het hart van een media-exploitant hoort te zijn: ‘Dat zijn de mensen die je media maken. It’s as simple as that.’

Wat is het laatste nieuws?

In de lange reeks met samenwerkingen die de Persgroep met strategische partners is aangegaan, zijn NOC*NSF en KNLTB de laatste.

Vanaf 1 april gaat de samenwerking met NOC*NSF zichtbaar worden. Doelstelling van de samenwerking is om gemeenschappelijk unieke content (geschreven, beeld, video en radio) te maken en te verspreiden. Op deze wijze komen topsporters, de sterke merken van NOC*NSF en de Nederlandse sportbonden nog beter in beeld bij nog meer mensen. Ook biedt deze samenwerking de kans om thema’s zoals bewegen & gezondheid en sport in je regio zowel landelijk als regionaal ruime bekendheid te geven. Een grote rol in de samenwerking zal video content hebben. Niet alleen online video’s op de sites van de Persgroep en van NOC*NSF, maar juist ook op die van alle aangesloten 30 sportbonden. Daarvoor wordt een unieke videoplayer en videowall ontwikkeld.

www.persgroep.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.  

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



  

 https://www.linkedin.com/in/laurenvanderheijden/