[Cross Media Innovatie 2016] Babak Monfared over Cee-platform
30-03-2016 11:34:00 Door: Marianna Beets | Hits: 2679 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Endeavour Media zendt Cee-platform in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Babak Monfared, CEO en Co-Founder bij Endeavour Media.

Kun jij Endeavour Media introduceren?

Innovatie zit in onze genen. We zijn een verzelfstandigde innovatie-afdeling van Kon Johan Enschede. Je zou ons een mobile activation agency kunnen noemen met een eigen platform, het Cee-platform. Met het Cee-platform maken wij het mogelijk offline media via de mobiel naar online te activeren. Het Cee-platform bestaat uit een uitgebreid mobile marketing systeem waarmee je binnen 10 minuten een mobiele campagne inclusief een op maat gemaakte landingspagina kan opzetten en vervolgens alle data in intelligence kan omzetten, Verder biedt het Cee-platform een app waarin alle wereldwijde leidende scanning of tagging methodes zijn verzameld, zoals Ibeacons, geluidsignalen maar ook een image recognition. We zijn de enige in de wereld die alle technieken verzamelen als een oplossing, alle andere apps bieden één technologie aan. We opereren wereldwijd en gerenommeerde merken als Coca Cola en Unilever hebben al gebruik gemaakt van onze dienst. We hebben veel succes in Latijns Amerika. De campagne die we voor Coca Cola deden heeft bij Coca Cola intern een innovatie prijs gewonnen.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Uit de postmarkt was er een verzoek naar innovatieve manieren te zoeken om postzegels interactief te maken. We hebben hiervoor een App in de markt gebracht die postzegels kon scannen. Al gauw hebben we het product uitgebreid met 9 andere scantechnieken en een heel uitgebreid back-end om campagnes te kunnen creëren en analyseren. We zijn trots dat we bijvoorbeeld ook bewegend beeld kunnen scannen en hebben ook van internationaal opererende klanten bevestigd gekregen dat we de meest complete suite aan tagging of scanning methodes aanbieden.

Kun je de innovatie omschrijven?

Cee-Platform is een out of the box activatie platform om offline (print, POS-materiaal, verpakkingen, audio, video en objecten) met online te verbinden. Het pakket behelst niet alleen de scantechnieken maar ook de back-end tools om campagnes en mobiele landingpagina’s te creëren om na een scan over te gaan op activatie. We hebben 9 scantechnieken, 20 marketingtools met reportings tools en uitgebreide analytics samengevoegd tot 1 product dat direct ingezet kan worden zodat onze klanten geen toevoegingen hoeven te doen om hun offline publiek te bereiken, activeren en analyseren.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

We zijn zelfs op TV geweest met het scannen van een postzegel door Golden Earring. Na het scannen kon je een nummer van Golden Earring horen. Maar een brede lancering hebben we in Colombia gekend. De leidende Outdoor Exploitant van Colombia zag het helemaal zitten en heeft alle bushalte posters in de hoofdstad van Colombia ge-activeerd.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Consumenten kunnen heel simpel via een scan van een offline uiting direct overgaan tot een online interactie. Zij kunnen relevante informatie krijgen, korting-coupons ontvangen, routes uitgestippeld krijgen, enquêtes invullen, bestellingen plaatsen, video's bekijken en nog veel meer. Bedrijven hebben een product tot hun beschikking die alle tools bevat om hun bestaande offline campagnes te verrijken met uitgebreide opties die de online wereld mogelijk maakt. Mobiel is het enige echt groeiende medium van de wereld. Het verbaast niet dat al wat bedrijven er een mobie First-strategie op nahouden. De oude benadering van push en display heeft een moeizame relatie met het mobiele (smart Phone) medium. We zien de toekomst van adverteren op mobiel naar permisison based gaan en we ondersteunen die ontwikkeling volledig. Adverteerders kunnen een duidelijke call to action toevoegen aan een offline medium die ook nog aangepast kan worden aan de voorkeuren van de scannende consument. En dan komen we bij de holy grail van reclame terecht, het moment dat het bij de consument als welkome informatie wordt ervaren.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2015?

De reacties en resultaten. We hebben nu reacties en geboekte campagnes uit Zuid-Amerika, Pakistan, India en Rusland. Maar ook omdat we in China een concurrent zijn tegengekomen. Dat is de eerste keer dat we een partij zijn tegengekomen met hetzelfde gedachtegoed. Dat zijn altijd tekenen van het volwassen worden van innovatie. Tot slot zijn we heel blij met een wereldwijde partner-overeenkomst met de grootste outdoor media inkoper van de wereld (USD 4,5 miljard) Kinetic. Kinetic is onderdeel van WPP en zij willen alle OOH uitingen wereldwijd voorzien van onze techniek. Dit betekent dat in 23 landen ons product als activatie platform ingezet zal worden. Dit mogen we een doorbraak noemen, toch?

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Onze concurrenten focussen zich doorgaans op 1 van de scantechnieken en op het tonen van augmented reality content en verbinden het niet met de mobiele campagnes zoals wij dat doen. Scanning en tagging is leuk, maar pas echt succesvol als het relevant voor de consument is. Wij hebben daarom ons juist gericht op het insluiten van alle mogelijke technieken en op het creëren van campagnes die consumenten aanzetten tot een actie die relevant is voor bedrijven. Verder hebben we heel veel aandacht besteed aan het toegankelijk maken van onze back-end. Echt iedereen kan een goede campagne maken in ons systeem en dan ook nog binnen 10 minuten (met enige ervaring). Uiteraard zijn wij WC-eend die WC-eend adviseren. Daarom goed te kunnen melden, dat een wereldwijde speler als Kinetic ons door verschillende vormen van due dilligence heeft onderworpen en tot de conclusie kwam dat we de beste en meest complete aanbieder zijn in de wereld. Als het al niet onderscheidend is, dan mogen we zeggen dat we dat als een onderscheiding voelen.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

We hebben te maken met een omni-channel consument. De tijd dat de media slechts tijd en ruimte aan hun B2B klanten verkochten is voorbij. Het gaat om communicatie, effect en impact. Data spelen daar een belangrijke rol bij. Wat weet de TV zender van hun kijkers en welke media ze nog verder consumeren. Een meetinstrument van hoe de consument reageert op verschillende media en advertenties is er niet, dat zou het Cee-platform kunnen bieden. Je weet van iemand die scant wie hij is en op welke uiting binnen welk medium hij heeft gereageerd. Die acties zijn meetbaar en gaan cross over de media waarmee je zou kunnen zeggen dat het Cee-platform een media verbindende tool voor alle off-line media is, zowel voor het mediabedrijf dat meerdere media in haar stal heeft als de adverteerder die verschillende media inzet.

Wat is het laatste nieuws?

Wij zijn op dit moment bezig met het wereldwijd uitrollen van onze diensten in OOH markt. Maar er zijn veel andere markten waar het Cee-platform een toegevoegde waarde kan hebben. Denk daarbij aan tv en radio advertising, retail, packaging, kranten, tijdschriften etc. We zijn op dit moment bezig met een aantal grote spelers uit de publishing en Tv/Radio markt in binnen- en buitenland. Daarnaast blijven we onze platform ontwikkelen door nieuwe innovatieve technieken en toepassingen te introduceren.

www.endeavourmedia.nl      
www.cee-platform.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `