[Cross Media Innovatie 2017] Anke de Jong over Glamour Beauty TV
09-03-2017 12:25:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3219 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. G+J Media stuurt Glamour Beauty TV in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Anke de Jong, hoofdredacteur van Glamour.

Kun je Glamour introduceren?

Glamour is het allerleukste merk voor jonge vrouwen en staat dagelijks met hen in contact, of dat nou via het blad is, een event als National Glamour Day of via Glamour Beauty TV: Glamour is overal waar de lezer is. Dat telt, want Glamour is dé fashion & styleguide van Nederland en altijd on trend. We werken namelijk met alleen de beste modellen, stylisten en fotografen, ook internationaal. Inmiddels is Glamour veel meer dan een magazine. Glamour.nl is on trend met het laatste mode-, beauty- en lifestylenieuws en bereikt hiermee meer vrouwen dan ooit. Onze events zijn merkversterkend. Voor de adverteerder zijn we een goede 360-gradenpartner; voor de lezers een relevant merk waar ze niet zonder kunnen.

Waaruit bestaat Glamour Beauty TV?

Glamour Beauty TV is het allereerste 24/7 digitale tv-kanaal dat geheel in het teken staat van beauty. De series zijn gemaakt door Glamour, in samenwerking met bekende bloggers, vloggers, BN'ers en beauty-experts. De app is gratis te downloaden via de iOs en Android app-store en de series zijn ook online te bekijken via www.glamourbeauty.tv. Glamour maakt een wekelijkse programmering, die te vergelijken is met die van een traditioneel tv-kanaal. Glamour Beauty TV opent standaard met een stream. Deze is direct zichtbaar, zodra de app geopend wordt. Daarnaast kunnen volledige series en afleveringen bekeken worden via de on-demand functie. Dankzij de snelle zoekmachine zijn deze makkelijk terug te vinden. Slimme, hilarische én informatieve vlogs en series op het gebied van beauty en lifestyle zijn ons handelsmerk.

De app maakt gebruik van de nieuwste technologieën op het gebied van videoverrijking, waardoor het in één simpele beweging mogelijk is om direct naar de webshop/online retailer te linken. Deze functie wordt op dit moment al ingezet voor samenwerkingspartners Douglas en L’Oréal. De e-commerce functie binnen de videocontent is uniek omdat het directe productverkoop mogelijk maakt. Daarnaast worden de video's verrijkt met extra informatie over de getoonde producten en weten we door de inzet van onze eigen kanalen een zeer interessante propositie neer te zetten voor adverteerders.

De Glamour Beauty TV-app is niet alleen een inspiratiebron voor de doelgroep, maar daagt de kijker ook uit om zelf een video in te sturen. Hiermee combineert het redactionele content met user generated content.

Glamour Beauty TV is een mix van redactionele content en samenwerkingen met bloggers, vloggers, BN'ers en beauty-experts. Ook is er ruimte voor nieuw talent. Zo heeft Glamour o.a. Nina Eva Davies aangenomen, een jong en uitgesproken talent op het gebied van beauty en video. In de huidige series neemt Nina de kijker mee in de wereld van unboxing (oftewel: mensen die zichzelf filmen terwijl ze een nieuwe aanschaf uitpakken), test ze de nieuwste (soms bizarre) beauty-behandelingen en neemt ze de kijker wekelijks mee in haar enerverende leven als beauty-editor van Glamour. Of dat nu op een luxe persreis is van Chanel, een stormachtig backstage-avontuur bij de hautecoutureshow van Viktor & Rolf in Parijs, of een fitnesstraining met Donny Roelvink: Nina is erbij. En de kijker dus ook.

Ook Glamour’s fashion features editor Stephanie Broek heeft een prominente plek binnen het kanaal. Haar shelf-stories zijn immens populair – ze gaat thuis langs bij de coolest kids in town om hen te interviewen over hun beautyrituelen én krijgt ze hun badkamerkastje te zien.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie?

Er wordt in Nederland weinig high-end videocontent over beauty geproduceerd waarbij vrouwen tussen de 20 en 40 jaar oud zich écht thuis voelen. Het aanbod aan online beautyvideo’s is enorm, maar we ontdekten dat er behoefte is aan wat meer volwassen content. Alle beautyexpertise die Glamour heeft opgedaan en gebruikt voor print, wordt nu ingezet op digitaal gebied. Onze kennis inspireert en helpt de Beauty TV-kijker om een nog mooiere versie van zichzelf te worden. Key uitgangspunten voor Glamour Beauty TV zijn: inspireren op een intelligente en informatieve manier.

Een andere belangrijke reden voor de ontwikkeling van een eigen app is data-mining. De macht van platforms als Facebook en YouTube is gigantisch. Doordat Glamour zelf content maakt en deze ook zo veel mogelijk via eigen platformen verspreidt, behoudt Glamour de data zelf. Daarnaast is Glamour Beauty TV de perfecte vorm voor adverteerders om haar doelgroep te bereiken, waarmee het meteen een nieuw verdienmodel is voor Glamour.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

TradeCast ontwikkelde de techniek van de app en het videoplatform en maakt het mogelijk om direct aanklikbare shoppable links te integreren in video, waardoor de kijker het product direct kan kopen. Eind oktober lanceerden we Glamour Beauty TV in het W Hotel in Amsterdam, met een exclusieve sleep-over voor bekende (beauty)influencers. Op deze manier werd Glamour Beauty TV the talk of the town. Daarnaast draaien er tv-campagnes op TLC en MTV en zijn er search- en socialmediacampagnes ingezet om nog meer unieke gebruikers en downloads te creëren voor Glamour Beauty TV. Grote spelers op de beautymarkt als Douglas en L’Oréal ondersteunen Glamour Beauty TV als trotse launching partners. Voor beide merken maakt Glamour een reeks aan branded content series.

Wat heeft Glamour Beauty TV teweeggebracht?

Met Glamour Beauty TV staat Glamour – samen met bestaande en nieuwe adverteerders – door middel van videocontent op een unieke en relevante manier in contact met haar doelgroep. Daarnaast biedt Glamour Beauty TV de kijker inspirerende en volwassen beautyvideocontent die ze op elk moment van de dag, waar ze ook is, kan bekijken. Glamour Beauty TV is het eerste shoppable videoplatform van Nederland, waar het de kijker direct de mogelijkheid geeft om het getoonde product aan te schaffen. Hiermee is Glamour Beauty TV de directe schakel tussen e-tailer en consument.


Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2016?

– Vier maanden na de lancering heeft Glamour Beauty TV haar eerste mijlpaal bereikt met 52.344 unieke gebruikers

– Sinds de lancering zien we een verdubbeling in bezoekersaantallen op video's in seizoen 2 en opnieuw een verdubbeling in seizoen 3.

– Er is sprake van 75 procent uitkijktijd

– Trotse launching partners Douglas en L’Oréal zijn enthousiast over de samenwerking. Douglas heeft een branded Glamour Beauty TV-pagina op Douglas.nl gecreëerd waar het de favoriete video’s laat zien en waar een top 10 van Nina’s favoriete producten wordt gepresenteerd. Ook verspreidt Douglas de video’s en de branded pagina via de nieuwsbrief en Facebook-pagina. Daarnaast worden er mooie plannen uitgewerkt voor branded content-series met nieuwe sponsoren/adverteerders.

– Samenwerkingen met bekende influencers dragen bij aan het succes van Glamour Beauty TV.

– RTL Boulevard heeft in de uitzending aandacht besteed aan de nieuwe Beauty TV-serie samen met influencer Donny Roelvink.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Glamour Beauty TV is het eerste digitale tv-kanaal op gebied van beauty. Bij het produceren van de video’s maakt Glamour gebruikt van de beste editors waardoor de video’s van hoogwaardige kwaliteit zijn. Daarnaast heeft Glamour Beauty TV een innovatieve functie; het is het eerste merk in Nederland dat gaat experimenteren met user generated content en direct shoppable videocontent. De kijker kan direct het betreffende product kopen in de webshops van e-tailpartners. Deze functie – in combinatie met de kwaliteit van de video’s – maakt Beauty TV extra interessant voor onze adverteerders.

Ook onderscheidt Glamour Beauty TV zich in termen van dataverzameling. Door zelf content te maken en deze voornamelijk via een eigen platform te verspreiden, behoudt Glamour de data zelf.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Glamour is door de jaren heen een ijzersterk merk geworden met diverse merkextensies. Bij Glamour zijn alle samenwerkingen gebaseerd op 360-gradenconcepten. Bijna alle campagnes en projecten worden ondersteund door zowel het magazine, als de site, social media, events, tv, radio, outdoor en POS-materiaal. Glamour Beauty TV is een van de lanceringen van het afgelopen jaar waar we enorm trots op zijn. Het is een voorbeeld van een 360-gradenconcept waarbij het magazine Glamour, Glamour.nl, tv-commercials, social media en het geheel nieuwe videoplatform Glamourbeauty.tv samen worden ingezet om in contact te staan met de doelgroep op een uiterst relevante en crossmediale wijze.

Wat is het laatste nieuws?

Glamour is continu in ontwikkeling. We blijven – samen met uiteenlopende partners – brainstormen over nieuwe branded contentconcepten voor Glamour Beauty TV en bekijken hoe we het platform en de app kunnen optimaliseren. Allemaal met het doel Glamour Beauty TV te laten uitgroeien tot het grootste beautykanaal van Nederland. Daarnaast staan er verschillende grote nieuwe events op de planning. Zo zullen we voor de derde keer de Glamour Health Challenge organiseren, dit keer in de Amsterdam Arena. Uiteraard organiseren we ook in 2017 weer tweemaal het grootste shoppingevent van Nederland; National Glamour Day (onze najaarseditie wordt cooler dan ooit!). Ook hier is extra ruimte voor samenwerkingen met partners.

www.genj.nl
www.glamourbeauty.tv

 

Cases voor de Cross Media Awards 2017 kunnen worden ingestuurd tot en met woensdag 15 maart

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `