[Cross Media Innovatie 2017] Marije van der Star over Psychologie Academy
21-03-2017 17:37:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1634 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. WPG stuurt de Psychologie Academy in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Marije van der Star, manager online van Psychologie Magazine.

Kun je WPG introduceren?

WPG Media is uitgever van Happinez, Psychologie Magazine, Yoga Magazine, Runner’s World en Vrij Nederland en heeft kinderboekenuitgeverijen Querido, Leopold en Ploegsma onder zich. Het bedrijf heeft een lange geschiedenis in het uitgeven van tijdschriften voor cultureel en politiek geïnteresseerden, voor een doelgroep van over het algemeen hoger opgeleiden. Bij WPG Media werken zo’n 150 medewerkers.

Kun je de innovatie omschrijven?

In oktober 2016 lanceerden we de Psychologie Academy. Een nieuw, innovatief platform waarin je in de beslotenheid van je eigen huis (of juist lekker onderweg in de trein) kunt werken aan je zelfontwikkeling. We gingen live met vijf trainingen, maar breidden in rap tempo uit. Eind 2017 is dit aanbod gegroeid naar 17 trainingen. De trainingen die we aanbieden zijn onder andere: Mindfulness, Vergroot je zelfvertrouwen en Leer loslaten. Op de planning staan bijvoorbeeld Denk je slank, Beter slapen en Minder stress.

Uniek is de samenwerking tussen Minddistrict en Psychologie Magazine. Minddistrict biedt e-healtoplossingen in de zorg en ontwikkelt technologieën en behandelmodules ter behoeve van blended therapievormen. We zetten de technologie van Minddistrict nu voor het eerst in op de consumentenmarkt, waarbij we juist werken aan preventie. Doordat mensen bij ons een assertiviteitstraining volgen of rust vinden bij mindfulness, voorkomen we wellicht een gang naar de therapeut.

Het trainingsplatform is vernieuwend en helemaal van deze tijd. Uiteraard werkt de Psychologie Academy op alle devices. In de trainingen zit verder veel conditionele content. Blijkt uit een test dat je bijvoorbeeld meer last hebt van emotie-eten dan van extern eten, dan krijg je gedurende de training Denk je slank andere handvatten aangereikt. En: via de dagboek-app op je telefoon houd je je vorderingen bij. De statistieken daarvan vind je weer terug in grafieken op je dashboard.

Onze trainingen geven cursisten meer zelfinzicht. We werken altijd samen met de beste wetenschappers en experts. Via het besloten trainingsplatform ontvang je filmpjes, schrijf- en doe-opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt. Door de opdrachten te maken, krijg je meer inzicht in jezelf, je gedrag en reacties. De filmpjes en teksten in de training begeleiden je in dit proces; er leest dus niemand met je mee.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling?

Psychologie Magazine geeft al 35 jaar steun, inspiratie en zelfinzicht. Online kunnen we precies de informatie bieden die relevant is op die momenten dat het er echt toe doet. Als je ’s nachts piekert, je moeite hebt om voor jezelf op te komen of wilt weten wat je partner drijft: juist dan helpen inzichten uit de psychologie je echt verder.

Wij willen, in een tijd dat mensen behoefte hebben aan betrouwbare en kwalitatieve content, aanwezig zijn op die momenten dat het voor de gebruiker het meest urgent is. Onze nieuwe missie is dan ook dat we mensen informeren, inspireren en steunen van eerste informatiebehoefte tot de verwijzing naar de therapeut. We zetten stevig in op de ontwikkeling van online concepten met content die inspireert, informeert en je helpt in je ontwikkeling. Met de lancering van de Psychologie Academy bouwen we het merk Psychologie Magazine op een vernieuwende manier uit en bieden we onze doelgroep een online platform waar ze terecht kunnen voor specifieke zelfontwikkeling.

Op welke wijze is Psychologie Academy gelanceerd?

De Psychologie Academy is tegelijkertijd met de nieuwe website van Psychologie Magazine gelanceerd. Dit deden we onder andere via sociale media, nieuwsbrief en het magazine (en een lanceringsfeest). Wij geloven echter dat marketing beter kan plaatsvinden op contentniveau. Elke maand zetten we een andere training in de spotlight. Door onze data te analyseren kunnen we onze content voortdurend optimaliseren en aanpassen aan de behoefte.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeggebracht?

Met de Psychologie Academy helpen we mensen op een laagdrempelige manier. We voorzien ze niet alleen van informatie, maar geven tools om deze ook daadwerkelijk toe te passen in hun eigen leven. Daarmee voorkomen we een gang naar de huisarts of therapeut en verstevigen we de band met ons merk.

Een opvallende bijwerking van deze innovatie is dat we ook therapeuten inspireren hun behandelmodules eens onder de loep te nemen. Wij zetten coachende, inspirerende en goed vormgegeven trainingen neer en laten een andere manier van communiceren zien. Ver weg van de saaie patiëntenfolders. Het moet ook gewoon leuk zijn om een training te volgen.

Wat kun je zeggen over het succes in 2016?

Met de Psychologie Academy hebben we een nieuwe substantiële omzetbron gecreëerd. We bieden onze content op een vernieuwende manier aan en bereiken nieuwe doelgroepen. Ook aan de B2B-kant blijkt er grote interesse te zijn in samenwerkingen op dit gebied. Zowel vanuit de kant van human resources (voor het ontwikkelen van incompany programma’s), als het ontwikkelen van trainingen die ontstaan vanuit de inhoud. In 2017 verwachten we met de lancering van deze nieuwe trainingen een flinke omzetstijging te behalen.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

We weten streng beveiligde technologie uit de gezondheidszorg op een compleet nieuwe manier in te zetten. We combineren innovatieve software met inspirerende, kwalitatieve content. Daarnaast zorgen we dat onze cursisten de trainingen ook met veel plezier kunnen volgen. Door onze krachten te bundelen met Minddistrict excelleren we zowel op kwaliteit als inspiratie. De trainingen worden bovendien onderzocht op hun effectiviteit. Leer loslaten en Rust in je hoofd zijn al bewezen effectief.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijker dan ooit. Als je onzin verkondigt, word je gegarandeerd afgebrand. Het hoeft allemaal niet meer hap-snap. Wij zien dat lezers rustig acht minuten op een artikel blijven hangen. Als content goed is, willen consumenten daar wel in investeren. Zowel met hun tijd als hun portemonnee. Door de statistieken van de site en social media nauwlettend te volgen springen we in op de behoefte die we zien ontstaan. Dit geeft zowel inspiratie voor het ontwikkelen van nieuwe trainingen als voor artikelen in het magazine.

Het is belangrijk om out-of-the-box samenwerkingen aan te gaan. We ontdekten de mogelijkheden van Minddistrict omdat we een kop koffie gingen drinken. Gewoon omdat we het gevoel hadden dat we iets voor elkaar konden betekenen en bij elkaar pasten. Door samen te werken, spreid je risico’s, boor je nieuwe doelgroepen aan en leer je ook nog eens ontzettend veel van elkaar.

Wat is het laatste nieuws?

De Psychologie Academy blijkt een fantastische manier om samen te werken met verrassende externe partijen. Komende maand lanceren we bijvoorbeeld een nieuwe training: in 3 stappen naar je droomleven. De verwachtingen zijn hoog, deze training gaat het leven van duizenden mensen verbeteren.

www.wpg.nl
www.psychologiemagazine.nl/academy

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `