[Cross Media Innovatie 2017] Quintijn van Kessel over de wintercampagne voor Transavia
16-03-2017 09:53:00 Door: Marianna Beets | Hits: 4281 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. NMPi stuurt de wintercampagne voor Transavia in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Quintijn van Kessel, Head of Consultancy bij NMPi.

Kun je NMPi introduceren?

NMPi is een award-winning digitale marketing bureau met meer dan 12 jaar ervaring in het leveren van toonaangevende wereldwijde campagnes in Paid Search, Programmatic Display, Paid Social and Analytics. Door deze combinatie van activiteiten is de bestaande productportfolio verder uitgebreid. NMPi biedt een compleet digital marketing pallet van een hoog niveau. Door het veelzijdige productaanbod worden klanten volledig ontzorgd met het oog op resultaat van hun digital marketing-budgetten.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Voor de wintercampagne van Transavia is ons gevraagd om iets te doen met de onvoorspelbaarheid van sneeuwval op de bestemmingen waar Transavia naar toe vliegt. Het is niet altijd zeker of er voldoende en/of verse sneeuw ligt, met het gevaar dat pistes groen zijn bij aankomst. Een traditionele campagne adverteert ongeacht of het wel of niet sneeuwt.

Kun je de innovatie omschrijven?

In samenwerking met weerspecialist Meteovista hebben wij onze klant Transavia geholpen om waarde te creëren voor haar reizigers. Het doel was door middel van de technologische advertentiecampagne die real time sneeuwhoogten weergeeft van gewilde wintersportgebieden de consument te triggeren tot aankoop van een vliegticket, waardoor klantenloyaliteit wordt verhoogd en er return on investment plaatsvindt. De campagne maakt gebruik van een zelf ontwikkelde decision-engine, die op basis van actuele sneeuwhoogten en verse sneeuwval data de campagne activeert/de-activeert of zelfs extra hard laat draaien.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

De campagne is over verschillende media kanalen verspreid namelijk: RTB Display, Premium Display, Facebook en Digital-out-of-Home. Uiteindelijk komt alles samen, advertenties worden op het juiste moment over alle campagne kanalen verspreid met een consistente boodschap over de sneeuwhoogten wat er toe moet leiden dat een vliegticket wordt geboekt.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Het is niet altijd zeker of er voldoende en/of verse sneeuw ligt, met het gevaar dat pistes groen zijn. Als je dan volop gaat adverteren met een sneeuw campagne, sla je de plank volledig mis. Wintersportliefhebbers overtuig je met een scherpe prijs en sneeuwgarantie.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2016?

Uiteindelijk komt alles samen, advertenties worden op het juiste moment over alle campagne kanalen verspreid met een consistente boodschap over de sneeuwhoogte. Wij van NMPi zijn ook blij om te zien dat dit heeft geleid tot een verbetering in klantenbinding en een verhoging van ROI met 72 procent.

Resultaten:
– ROI +72%
– Cliks +39%
– Soft conversion CPA +64%
– Hard conversion CPA +77%

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

In tegenstelling tot de traditionele marketingkalender manier van adverteren, hebben we er dit jaar voor gezorgd dat we op basis van actuele sneeuwval op de juiste momenten adverteren over alle kanalen heen. In plaats van traditioneel inkopen, geautomatiseerd inkopen op basis van actualiteit.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Elk kanaal heeft zijn eigen kracht en dien je ten volle te benutten. Tegelijkertijd is het echter wel essentieel dat een campagne een consistente boodschap en ‘approach’ heeft over alle kanalen heen. Dat geldt zelfs voor de verschillende ‘environments’ zoals online, offline als Digital-out-of-Home. Het maakt een consument immers niet uit hoe zaken technisch aan de achterkant ingeregeld zijn. De consument wordt met de campagne over alle touchpoints heen geconfronteerd en verwachten een consistent en compleet verhaal.

Wat is het laatste nieuws?

NMPi heeft Gerard Moussault aangesteld als managing director Benelux bij het digitalemarketingbureau. In zijn meest recente functie werkte hij bij IPG Mediabrands als managing director Cadreon. Daarvoor zat hij onder meer bij Sanoma, VNU Media en eBay.

www.NMPi.com 
www.nmpidigital.com/case-study-transavia


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie