[Cross Media Innovatie 2017] Victor Coolman over Nick in Trouble
09-03-2017 16:01:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4757 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Viacom Benelux stuurt Nick in Trouble in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Victor Coolman, VP en Channel Head Kids & Family Viacom Benelux.

Kun je Viacom introduceren?

Viacom Benelux is het multimedia-entertainmentbedrijf achter de populaire themazenders Nick Jr, Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Merken met specifieke profilering: kinderentertainment, entertainment voor jongvolwassenen, comedy en uitgesproken en edgy entertainment.

In alles dat we doen staat de fan voorop. We durven keuzes te maken en entertainment te bieden die aansluit bij de interesse van onze fan. Hierdoor hebben we in Nederland sterke fancommunities opgebouwd. Onze merken hebben een dagelijkse rol in het leven van onze fans via tv, digitale platformen, social, mobile apps en live evenementen. Naast internationale shows brengt Viacom Benelux lokaal geproduceerde shows voor televisie en web.

Kun je de innovatie omschrijven?

Viacom-zender Nickelodeon lanceerde op 23 oktober de nieuwe interactieve liveshow Nick in Trouble. In Nick In Trouble moeten vloggers ontsnappen uit een escape room, wat ze alleen kan lukken door live de hulp in te schakelen van kijkers en hun eigen fans en volgers. Een interactieve livestream krijgt een cruciale rol in deze nieuwe liveshow. Nick in Trouble bestaat uit drie delen: een tv-ronde die gebruikt wordt om met behulp van kijkers en fans te ontsnappen uit de Nick in Trouble escape room, een online ronde waarbij de vloggers live chatten met hun fans en tot slot een tv-ronde waarin de vlogger, mits binnen de tijd ontsnapt uit de escape room, prijzen kan winnen voor de twee volgers die samen met hem/haar de uitdaging aangaan. De show werd gepresenteerd door Nickelodeon-gezicht Anouk Maas en YouTuber Rutger Vink (Furtjuh).

Nick in Trouble is voor fans het vaste zaterdagochtend kijkmoment pakken op hun favoriete tv-bestemming, met op hun vertrouwde scherm de YouTubers waar zij fan van zijn. Het is voor Nickelodeon een nieuwe stap in het experimenteren met technologische ontwikkelingen, het verkennen van de mogelijkheden om de formats van het traditionele lineaire tv-kijken los te laten en die vaste bestemming voor kinderen te blijven. Het idee voor Nick in Trouble komt voort uit 3 drijfveren: altijd blijven innoveren, entertainment maken die echt gericht is op de Nickelodeonfan, gebruikmaken van nieuwe technologieën om de beleving voor fans te optimaliseren. Real time interactie was hierin een belangrijke pijler.

De innovatie rondom Nick in Trouble zit met name in de manier waarop we de beschikbare techniek en online ontwikkelingen (live televisie en YouTubechat) hebben benut om de integratie tussen online en on air een stap verder te zetten en het daadwerkelijk onderdeel te maken van de uitzending. We gingen gelijktijdig live on air op Nickelodeon TV en het YouTube-kanaal van Nickelodeon NL. Dit betekende dat kinderen comments konden geven en mee konden spelen terwijl de show zich op televisie voltrok. Ze konden hints geven en de YouTuber en zijn/haar gasten helpen te ontsnappen uit de escaperoom. Gedurende de pauze op televisie, ging de show door op YouTube. Allemaal live. Dit was het moment dat er een live chat was tussen de Nickelodeon kijker en hun favoriete YouTuber en hem zo alle vragen kon stellen die ze wilden. Nickelodeon gaf op een laagdrempelige en toegankelijke manier om vragen te stellen aan de YouTuber en ook een aanleiding om dit te doen. Ook voor de iets meer verlegen kijker een goed moment om het contact te zoeken met zijn/haar YouTube-idool.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling?

In deze meer en meer verdigitaliserende wereld, waren we op zoek naar een interactief concept voor een lokale productie voor kinderen waarbij de online- en tv-wereld met elkaar werden verbonden en waaraan kinderen actief konden deelnemen. De belevenis wereld van onze kijkers en engagement van onze fans was het vertrekpunt. YouTube en YouTubers spelen een belangrijke rol in het leven van onze kijker. Deze wetenschap hebben we toegepast voor de totstandkoming van de show Nick in Trouble. Waarbij we de kracht van live televisie optimaal benut en gecombineerd hebben met de real time beleving van social media. Nickelodeon als tv-zender heeft een enorm bereik onder de doelgroep en heeft een vaste plek ingenomen in het dagelijks leven van onze fans. Het bereik van Nickelodeon vergroten via reguliere manieren en kanalen is moeilijk, winst is echter wel te bereiken door de integratie met social media en dan met name YouTube.

Op welke wijze is Nick in Trouble gelanceerd?

Als kidsmarktleider in 2016 is Nickelodeon het grootste platform om onze doelgroep rechtstreeks te bereiken. We hebben de promoruimte op Nickelodeon TV dan ook optimaal ingezet om het bereik van Nick in Trouble te vergroten en onder de aandacht te brengen. Daarnaast heeft de campagne gelopen op onze socialmediakanalen Facebook en Instagram. Niet alleen in de aanloop naar de show toe, ook gedurende het seizoen. In de campagne hebben we kinderen per week laten weten welke YouTuber te gast was, hoe en wanneer ze hen konden helpen en via welke kanalen ze konden kijken.

Belangrijk onderdeel in de aanpak was de integratie met YouTube en de samenwerking met YouTubers die geliefd zijn onder de doelgroep van Nickelodeon. We hebben de kracht van hun kanalen optimaal ingezet door heb vooraf te vragen via hun eigen socialmediakanalen te laten zien dat ze een brief hadden gekregen van Nickelodeon en hun fans op te roepen mee te doen de toegezonden puzzel te ontknopen. Verder hebben we een minimale online campagne ingezet, met focus op pre-roll inzet op YouTube.

Wat heeft de innovatie teweeggebracht?

Nick in Trouble is niet alleen eigentijds en interactief voor de fans, waarbij hun favoriete bestemmingen samenkomen, het heeft adverteerders bovendien de ultieme mix gegeven van gericht bereik in de specifieke Nickelodeon doelgroep en daarbij gebruik te maken van het ‘halo-effect’ van YouTubers. Daarbij is het ook interessant voor YouTubers omdat zij hun doelgroep verder kunnen vergroten en het ochtend kijkmoment kunnen pakken met Nickelodeon.

Wat kun je zeggen over het succes van Nick in Trouble?

• Gemiddelde leeftijd kijker: 10 jaar = waar we naar streefden, iets oudere Nickelodeonkijker
• Best bekeken Nickelodeonshow van november 2016, op zaterdagen de #2 zender onder kinderen op een zeer competitief kijkmoment.
• Gemiddeld 5600 likes per instagram post, versus 394 gemiddeld. Furtjuh kreeg gemiddeld 21.000 op de NIT post.
• Nick in Trouble was de officiele start van het Nickelodeon Nederland YouTubekanaal. In 6 weken 25 procent groei aan abonnementen op ons YT kanaal, 4x zoveel likes/ comments dan standaard video’s.
• Door influencers en hun social media > enorme groei in bereik mbt communicatie rondom de show, bijvoorbeeld:
o Verdubbeling van likes/ comments op eigen FB posts
o 3000 procent groei in bereik op Instgram

Bereik Influencers die meededen + Furtjuh als co-host
• Niek Roozen – YT 117k – Inst 240k
• Jeroen van Holland – YT 82k – Inst 60k
• Quinsding – YT 69k – Inst 96k
• Bardo Ellens – YT 327k – Inst 82k
• Marije Zuurveld – YT103k – Inst 61k
• De Kleine Youtuber – YT 112k – Inst 54k

Hoe onderscheidt de innovatie zich?

Iedereen wil iets met social en YouTubers doen. Soms zijn ze te gast in een programma of doen ze verslag, maar er is nog geen zender geweest die het traditionele tv-maken op deze manier heeft geintegreerd met de online wereld. De stap heeft durven maken om YouTubers echt een dragend onderdeel te laten zijn van het programma zonder dat het de identiteit van het merk (de zender) en het kijkgevoel beïnvloedt. Daarbij is er optimaal gebruik gemaakt van het live element van de uitzending doordat fans op de zaterdagochtend echt met hun YouTubehelden kon chatten en op die manier onderdeel konden zijn van de liveshow vanuit hun eigen huiskamer.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Als Viacom zijn we continu bezig hoe we nieuwe technologieën en trends in kunnen zetten om onze shows te versterken en onze kijkers een verrassende en boeiende ervaring te geven. Het merk Nickelodeon leent zich als geen ander voor een productie als Nick in Trouble. Het is een spannende en voor kids interessante manier om uitgedaagd en betrokken te worden bij een televisieprogramma en in contact te komen met Nickelodeon en hun lokale vloghelden. Het is voor ons als mediabedrijf belangrijk om te blijven ontwikkelen en experimenteren en met nieuwe spannende en verrassende shows te komen.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn aan het kijken hoe we deze ervaring kunnen doortrekken naar andere projecten voor Nickelodeon en onderzoeken de mogelijkheid voor een tweede seizoen.

www.vimn.nl
www.nickelodeon.nl
www.nickelodeon.nl/shows/3151-nick-in-trouble

Ook genomineerd voor Cross Media Innovatie van het Jaar 2017:

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `