Pabbl Cross Media Innovatie van het Jaar 2018
13-03-2018 15:31:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3233 | Tags:

Op 25 april werden de Cross Media Awards uitgereikt. Pabbl is Cross Media Innovatie van het Jaar 2018.

De Jury: "Pabbl weet met deze nieuwe app in Nederland uitstekend de jongerendoelgroep te bereiken. Pabbl ontwikkelt in samenwerking met de adverteerder een op maat gemaakte campagne inclusief dynamische lock-screen-advertenties om zo effectief mogelijk de juiste doelgroep te bereiken. Daarnaast kunnen adverteerders ook leads genereren in de shop, wat deze innovatie extra interessant maakt."

Hier het winnende case-interview met Bas Gerritsen, mede-oprichter van Pabbl.

Kun je Pabbl introduceren?

Pabbl is een jonge en ambitieuze organisatie die de grens van het digitaal adverteren verlegt. Wij geloven in de kracht van mooie en relevante advertenties. Met deze visie hebben we een gelijknamige Andoid-app ontwikkeld die gesponsorde wallpapers en artikelen op het vergrendelscherm (ook wel lock-screen genoemd) van gebruikers plaatst en gebruikers met punten beloont zodra zij hun telefoon openen. Deze punten kunnen gebruikers vervolgens inwisselen voor leuke cadeaus en aanbiedingen, zoals een gratis pizza of bioscoopkaartjes. Hiermee hebben we het vergrendelscherm, het meest bekeken scherm op de smartphone, getransformeerd tot een interactief digitaal billboard. Deze app biedt adverteerders de mogelijkheid om millennials effectief en efficiënt te bereiken met mooie en relevante advertenties. Wij verplaatsen ons niet in millennials, wij zijn millennials.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van Pabbl?

Tussen de 15 en 20 procent van de jongeren maakt gebruik van een adblocker. Dit staat voor ons symbool voor het feit dat de consument en adverteerder uit elkaar groeien. Het gevolg hiervan is dat het marketingbudget van de adverteerder niet optimaal wordt ingezet, maar nog belangrijker is dat jongeren worden blootgesteld aan irrelevante advertenties met als gevolg dat jongeren deze advertenties vermijden. Met Pabbl hebben we een oplossing voor dit steeds groter wordende probleem. Wij brengen adverteerder en gebruiker weer bij elkaar door onze unieke lock-screen advertisement-app.
We hebben onderzocht wat onze gebruikers belangrijk vinden wanneer ze worden blootgesteld aan advertenties. Zij geven duidelijk aan dat advertenties mooi en relevant moeten zijn en niet moeten schreeuwen om aandacht. Met deze kennis maken wij advertenties weer leuk en relevant voor onze gebruikers en kunnen gebruikers zelf bepalen welke advertenties ze willen zien. Dit heeft ook meerwaarde voor de adverteerder omdat de adverteerder via Pabbl doelgericht hun doelgroep bereikt. Een win-winsituatie vinden wij!

Kun je Pabbl omschrijven?

Verdienen zonder daarvoor te werken? Dat klinkt te mooi om waar te zijn toch? Maar met onze app is dat nu werkelijkheid. Pabbl is een Android-app die gesponsorde wallpapers en artikelen op het vergrendelscherm plaatst en de gebruiker met punten beloont als hij zijn telefoon ontgrendelt. Deze punten kunnen gebruikers moeiteloos sparen en inwisselen voor leuke producten en aanbiedingen, zoals een gratis pizza of bioscoopkaartjes. Een geweldig extraatje zonder enige moeite! 

Aan de andere kant hebben adverteerders met Pabbl een uniek kanaal om jongeren ruim 120 keer per dag te bereiken door middel van full screen-advertenties op het vergrendelscherm met een viewability van 100 procent. Wij helpen hierbij de adverteerder bij het gehele ontwikkelingsproces van de campagne. Wij ontwikkelen in samenwerking met de adverteerder een op maat gemaakte campagne inclusief unieke en dynamische lock-screen-advertenties om zo effectief mogelijk de juiste doelgroep te bereiken via onze app. Bovendien kunnen adverteerders via onze shop in onze app extra conversie genereren met relevante aanbiedingen. Hierdoor kunnen adverteerders op basis van leeftijd, interesse maar ook op basis van locatie gericht hun doelgroep op het juiste moment bereiken en activeren. In ons korte bestaan hebben wij al mooie en succesvolle campagnes ontwikkeld voor onder andere Domino’s Pizza, Sneakers.nl, HEMA, Brandfield, Deliveroo en ASUS.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

Pabbl is gelanceerd aan de hand van een campagne gericht op enerzijds millennials en anderzijds adverteerders. Een combinatie van public relations, social media, influencermarketing en verschillende samenwerkingen met partners zoals Metro heeft ertoe geleid dat we razendsnel tienduizenden dagelijkse gebruikers aan ons wisten te binden en samenwerkingen met verschillende grote adverteerders zijn aangegaan. Om de launch van Pabbl op een ludieke wijze te vieren hebben we zelfs in december 2017 het allereerste Nederlands Kampioenschap Smartphone Swipen georganiseerd. Deze ludieke actie liep echter behoorlijk uit de hand. Het Nederlands Kampioenschap Smartphone Swipen heeft ertoe geleid dat we miljoenen mensen hebben bereikt. We kregen onder andere aandacht bij Jinek, Algemeen Dagblad, Telegraaf, 3FM, Radio 1, Radio 2 en Q-music.

Wat heeft Pabbl teweeggebracht?

Pabbl biedt adverteerders binnen hun marketingstrategie een nieuwe mogelijkheid om jongeren op een leuke en efficiënte manier te bereiken. We hebben al vele merken en partners mogen verwelkomen zoals Zalando, Telegraaf Media Groep, Mindshare, HEMA, Disney, RTL, ING, Thuisbezorgd.nl en nog veel meer. Met aan de ene kant tienduizenden jongeren die Pabbl dagelijks gebruiken en aan de andere kant het aanbod van mooie content van adverteerders en partners is Pabbl een interessante nieuwe aanvulling op de huidige marketingcommunicatiemix voor elke adverteerder die met hun advertentieboodschap jongeren wil bereiken. Onze innovatie is niet onopgemerkt gebleven want eind 2017 hebben we de publieksprijs bij de Accenture Innovation Awards gewonnen. We kregen uit de 777 innovaties de meeste stemmen. Hier zijn we natuurlijk erg trots op!

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2017?

Door het vertrouwen van adverteerders en een investering van bijna 1 miljoen euro, zijn we binnen een korte tijd uitgegroeid tot een bedrijf met twaalf werknemers. Onze app werd zeer positief ontvangen in de Google Play Store en is al ruim 80.000 keer gedownload! Al veel partners en adverteerders hebben zich aangesloten bij ons. Desalniettemin zullen we hard blijven werken om de app te verbeteren, relevante content en advertenties aan te bieden aan millennials en adverteerders te helpen om deze doelgroep te bereiken.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

We zijn op dit moment de enige partij in Nederland die lock-screen advertisement aanbiedt. Daarnaast bieden wij adverteerders een complete campagne aan waarin de hele customer journey geïntegreerd is. Van branding en interactie tot conversie en retentie. Dit maakt Pabbl een unieke app en een must have binnen elke marketingcampagne gericht op millennials. Daarentegen staat de gebruikerservaring bij ons op de eerste plek. Hoewel onze gebruikers er bewust voor kiezen om mooie en relevantie advertenties te ontvangen zullen wij de kwaliteit van de advertenties en de content op het lock-screen van onze gebruikers waarborgen. Dit is namelijk een persoonlijke omgeving van onze gebruikers.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Het is voor adverteerders al moeilijk genoeg om millennials goed te bereiken met hun boodschap omdat zij gebruikmaken van adblockers, minder afhankelijk zijn van traditionele media en zelf beslissen welke media zij op welk moment willen consumeren. Crossmedia is daarom een must maar ook een uitdaging voor de adverteerder die zo efficiënt mogelijk en zo effectief mogelijk haar boodschap wil communiceren. Desalniettemin blijft het een uitdaging om exact het crossmediaeffect na te meten van verschillende traditionele mediacampagnes zoals tv- en out of home-campagnes. Met online advertisement is dat al een stuk inzichtelijker. Juist om die reden is het ideaal om Pabbl mee te nemen in de crossmediamix.

Wij zijn data-driven waardoor alles van de campagne doorgemeten wordt. Bij ons ziet de adverteerder precies waar, wanneer en door wie de content is gezien. Hierbij houden wij natuurlijk rekening met de privacy van de gebruiker. Bovendien heeft Pabbl ruim 120 contactmomenten per dag, per gebruiker en kunnen we hyper local targeten waardoor we de juiste advertentie op het juiste moment, op de juiste locatie en aan de juiste gebruiker kunnen presenteren met een 100 procent viewability. Zo kunnen wij bijvoorbeeld aan gebruikers een relevante en mooie advertentie van een kiosk presenteren op het moment dat zij het station op lopen. Pabbl biedt hierdoor een persoonlijke touch aan de campagne en is hierdoor ideaal om mee te nemen in elke cross mediacampagne. Wij vinden het namelijk belangrijk om de adverteerder en onze gebruikers bij elkaar te brengen op een manier waarbij de gebruikerservaring niet wordt verstoord.

Wat is het laatste nieuws?

Lock-screen advertisement is een groot succes in Azië, Australië en Amerika maar in Europa is Pabbl op dit moment de enige app die lock-screen advertisement aanbiedt. Bedrijven die aan lock-screen advertisement doen hebben in andere delen van de wereld al miljoenen gebruikers. Na het succes in Nederland is het veroveren van de rest van Europa voor ons een logisch en mooi doel. Om dit doel zo snel mogelijk te bewerkstelligen zijn we druk in gesprek met investeerders. Wij blijven oplossingen ontwikkelen om de gebruiker en adverteerder samen te brengen en de digitale advertentiewereld te verbeteren.

www.pabbl.com

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie