[Cross Media Man 2016] Genomineerd: Lodewijk van der Peet
11-04-2016 10:17:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3189 | Tags:

Lodewijk van der Peet, Managing Director van BeyenMeyer,  is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2016. Wij spreken hem.

Kun jij BeyenMeyer introduceren?

Ons motto is: ‘We love sales’. Die drie woordjes vertellen ons hele verhaal. Het was nodig om met een statement te komen dat onze mentaliteit uitdraagt, want het vooroordeel over BeyenMeyer was niet altijd best; “Multilul-International creatieven die de hele dag op de bank liggen om spotjes bedenken.” Dat beeld klopte natuurlijk niet. Onze klanten vragen om discipline, veerkracht en foutloos projectmanagement. Discussies gaan hier over de inhoud en zelden over processen. Wat er wél aan klopt is dat we behoorlijk traditioneel waren; we maakten spotjes, print en per ongeluk weleens een banner. Maar ook dat nadeel heeft z’n voordeel; de specialisten in nieuwe media hebben die media altijd vanuit hun technische skills aangeboden. Zo gaat dat altijd met nieuwe media. Die technieken zijn nu niet meer onderscheidend. Onze vaardigheid om merken te beheren en verhalen te vertellen maken wél het verschil. We hebben alleen wel moeten leren hoe we ons op die nieuwe podia moeten gedragen. Daarom hebben we toppers aangetrokken die BeyenMeyer een digitaal hart hebben gegeven. Nu is BeyenMeyer de spil van een netwerk van specialisten (en dat is heel wat anders dan een netwerkbureau) dat volstrekt media-onafhankelijk adviseert. We zijn nu een story-telling machine die het motto: ‘We love sales’ 360 graden invult.

Wat zijn jouw activiteiten bij BeyenMeyer?

Leidinggeven aan de medewerkers kost me weinig tijd want ze zijn fantastisch. Ik heb dagelijks contact met onze klanten die me over alle projecten het hemd van het lijf kunnen vragen. De opdracht die ik aan account meegeef is dat al onze klanten het gevoel moeten hebben dat ze onze enige klant zijn. Dan moet ik dus ook zorgen dat ik weet wat er speelt. Ik mag van de creatieve directie af en toe meehelpen bij het maken van concepten. Natuurlijk ben ik het aanspreekpunt voor new-business. Mijn missie is de groei van het bureau te bewerkstelligen. We hadden, toen ik hier bijna 3 jaar geleden kwam, één grote klant; Kruidvat. De eerste klant die er bijkwam was Beter Bed met al haar merken zoals MLine, Karlsson en formules zoals Beter Bed en Beddenreus. Inmiddels hebben we Brand New Day, MS Mode, Tweakers, Booking.com for business en Stichting Fonds Psychische Gezondheid erbij gekregen, we zijn voorzichtig op de goede weg.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Vorig jaar zou ik gezegd hebben dat merken op alle podia aanwezig moeten zijn om informatie te kunnen geven. Nu zeg ik: denk goed na op welk podium je aanwezig wilt zijn en wat je daar vervolgens wilt doen. Soms is inspiratie geven veel effectiever dan informeren. Of andersom. Flying Tiger bijvoorbeeld, is online heel actief zijn maar ze verkopen er niks; alles is erop gericht om traffic te genereren in de winkels. Die hebben er dus heel bewust voor gekozen om geen webshop te openen. Tegelijkertijd valt er voor traditionele merken nog veel te winnen; bij Tommy Hilfiger bijvoorbeeld hebben de webshop en de winkel nog geen relatie met elkaar. We zitten dus, kortom, in een interessante fase; het ene merk loopt voor, het andere nog wat achter.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Ik zie een concentratie komen op het steeds geraffineerder in kaart brengen van de customer journey. Met behulp van verschillende digitale tools kan je nu al cross mediaal de volledige journey zien en daar word ik behoorlijk opgewonden van. Het gevaar is dat je een vracht aan informatie krijgt waarvan je niet meer weet wat je er mee kunt.

Er ontstaat, vrees ik, een groot tekort aan developpers die met dat soort programma’s kunnen werken, maar vooral aan mensen die al die informatie kunnen omzetten in effectieve communicatiestrategieën.

Als ik er een wens aan zou mogen toevoegen is het dat we aan zelfregulering gaan doen. Laten we bijvoorbeeld stoppen met lukraak te retargetten! Het draagt er aan bij dat mensen reclame irritant vinden. En: zet de pre-roll alleen maar in als je er iets bijzonders mee hebt gedaan.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van BeyenMeyer ben jij trots?

Mag ik dan verwijzen naar onze inzending voor de Cross Media Case van het jaar voor MS Mode?

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2015?

Dat ik als unusual suspect genomineerd ben voor de CrossMedia man van het jaar!

Wat is het laatste nieuws?

Aan de andere kant van het digitale landschap zijn we ook actief op een onverwacht vlak: zover ik weet zijn we het enige reclamebureau dat zich druk maakt over de JA/JA sticker die de gemeente Amsterdam wil invoeren. Brievenbusreclame is natuurlijk schieten met hagel, maar de omzet die je er uithaalt is bij wijze van spreken tot op de tube tandpasta te voorspellen. We zijn aan het nadenken over twee routes: het toevoegen van waarde zodat mensen met plezier de sticker plakken, of het toevoegen van content waardoor het een HAH-krant wordt. Kortom: CrossMedialer kun je het denk ik niet vinden!

www.beyenmeyer.nl


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `