[Cross Media Man 2016] Genomineerd: Willem-Albert Bol
10-04-2016 07:30:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3854 | Tags:

Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising bij de Persgroep Nederland, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2016. Wij spreken hem.

Kun jij De Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is het grootste (nieuws)mediahuis van Nederland. Wij zijn toonaangevende uitgever van nationale, regionale én lokale nieuwsmerken, magazines, websites en zijn actief op radio. Ons diverse portfolio van de Persgroep Nederland omvat onder andere: AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, PAPER, De Twentsche Courant Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, de Ondernemer, bijna 140 huis-aan-huiskranten, Nationalevacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Carsom.nl, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl en Qmusic.

Onze grote strijd is om ons profiel en relevantie te vergroten. De krant is al lang niet meer van papier. Het zijn multimediale nieuwsmerken die met hun kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop dagelijks 9,3 miljoen contacten realiseren bij 6,4 miljoen mensen.  Nationaal, regionaal en lokaal, de Persgroep heeft het allemaal.

Wat zijn jouw activiteiten bij De Persgroep?

Met mijn team Marketing Advertising moet ik zorgen dat onze salesteams optimaal de advertentiemarkt kunnen bewerken. Met hoofd (rationele argumenten), hart (reputatie en relatie), portemonnee (waarde perceptie) en voetjes (marktdruk) in gedachte.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia is de norm. Marketing werkt steeds minder in silo’s, communicatie moet hier in mee. De consument wordt bewerkt met boodschappen en prikkels tijdens hun customer journey. Een crossmediale aanpak moet er voor zorgen dat op juiste moment, het juiste contact wordt gemaakt, op de juiste plaats. Dat betekent dat niet alleen awareness en koop belangrijke momenten zijn. Juist ook oriëntatie en overweging spelen een essentiële rol. Hopelijk gaan weer meer marketeers daar hun communicatie op inrichten.

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Het kan niet anders dan dat data daarin een grotere rol gaat spelen. Marketeers kunnen steeds meer te weten te komen van de consument om daarmee beter te voorspellen welke actie passend is. De consument wil immers alleen aandacht geven aan die partijen die met hen meedenken. Wij als mediahuis richten ons daarvoor in en kunnen  de adverteerder hier in servicen.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van De Persgroep ben jij trots?

Meerdere cases, dat maakt lastig kiezen. Maar zeker onze samenwerking met ING, die wij ook hebben ingezonden voor Crossmedia Awards. De samenwerking draaide rond 'Liefde voor voetbal' met lokale voetbalverhalen. Een prachtige case met inzet van onze regionale titels en een landelijk online dossier.

ING voert vanaf maart 2015 campagne om hun sponsoring van het amateurvoetbal, één van de meest omvangrijke sponsorprogramma’s, bekend te maken in het hele land. Voor de campagne is ING een samenwerking aangegaan met de Persgroep. Verspreid over alle regio's, hebben in een paar maanden tijd in 15 titels van de Persgroep ruim 100 artikelen over amateurclubs gestaan, die worden ondersteund door ING, en per titel een unieke special. Tevens verscheen een online dossier, genaamd 'Liefde voor Voetbal'.

Voor de campagne is ING, in samenwerking met mediabureau Mindshare, een partnership aangegaan met de Persgroep. De Persgroep werd partner vanwege haar aanwezigheid en betrokkenheid in de regio. In de regionale titels verschenen ruim 100 artikelen, specifiek voor de betreffende regio. Vervolgens vond er een doorvertaling plaats naar het online dossier op AD.nl/liefdevoorvoetbal, met de rol van ING duidelijk toegelicht. Bij de start van het voetbalseizoen verscheen in elke regio een regionaal ‘We mogen weer’-special, met een Branded Content spread van ING.

Met deze samenwerking werden 9.444.840 unieke mensen bereikt (13+). Door de consequente uitingen steeg de herkenning van de betrokkenheid van ING bij de Paroollezers met 21% en de AD-lezers met 23%

De top of mind-bekendheid onder AD-lezers is toegenomen met 62%. Onder de Parool-lezers is de toename zelfs 83%  En vergeleken met concurrenten is ING de #1 als sponsor van het amateurvoetbal!

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2015?

Ons belangrijkste wapenfeit is de sterke groei van marketing samenwerkingen. Waar wij voorheen alleen als advertentiemedium bekend stonden, snappen steeds meer merken dat wij op veel meer vlakken van waarde kunnen zijn. Een goed voorbeeld is ons MediaLab voor contentpartnerships. Ook gaan wij steeds vaker samen met klanten diensten en producten aanbieden via ons PerformanceLab of onze commerce afdeling. Extra trots ben ik op onze samenwerking met McDonalds. Wij liggen met onze titels nu vast in alle restaurants. Wij hebben deze deal vooral ook gewonnen om onze lokale relevantie.

Wat is het laatste nieuws?

Begin februari hebben we de bèta versie van Topics uitgebracht, een nieuwe digitale service voor abonnees. Dit digitale platform biedt hen toegang tot alle artikelen van de Persgroep nieuwsmerken en deze te selecteren op onderwerpen. Met Topics spelen we in op de veranderende manier van nieuwsconsumptie en de digitalisering van de maatschappij.

Topics is bedoeld als digitale aanvulling op een abonnement op een titel van de Persgroep. De gebruiker heeft met Topics de mogelijkheid zelf playlists samen te stellen over een specifiek onderwerp. Bovendien kan de abonnee zich laten verrassen door inspirerende playlists, speciaal samengesteld door de Topics redactie. Anders dan digitale kiosken die losse edities en losse artikelen aanbieden, biedt Topics abonnees de service om bovenop hun gebruikelijke nieuwsmerk extra content over specifieke onderwerpen en interessegebieden te vergaren.

www.persgroep.nl
www.persgroep.nl/adverteren


De Cross Media Awards 2016 worden uitgereitk tijdens het Cross Media Diner op woernsdag 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam

Kaarten voor dit diner bestel je hier


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `