[Cross Media Man 2018] Lauren van der Heijden
21-03-2018 17:21:00 Door: Max Vlugt | Hits: 5984 | Tags:

Lauren van der Heijden, directeur Corporate Sales bij De Persgroep Nederland, is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar. Wij spreken hem. 

Kun jij de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is uitgever van ADR nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en de Tubantia), de Volkskrant, Trouw en Het Parool. De Persgroep is eigenaar van radiozender Qmusic, zakelijk platform De Ondernemer, online video platform MyChannels en diverse websites zoals Autotrack, Intermediair, Nationale Vacaturebank, Reclamefolder.nl, Sportnieuws, Hardware en Tweakers. De Persgroep Nederland is tevens uitgever van 143 huis-aan-huiskranten. De krant is al lang niet meer van papier. Nieuwsmerken zijn crossmediaal geworden: met kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop realiseren we 11,6 miljoen contacten per dag. Met trots is de Persgroep het grootste mediahuis van Nederland.

Wat zijn jouw activiteiten bij de Persgroep?

Als directeur Corporate Sales ben ik verantwoordelijk voor advertising. Dat wil zeggen; het crossmediale portfolio van de Persgroep in de markt zetten en op de juiste manier koppelen aan de wensen van een adverteerder. Een veelzijdige job, waarin ik dagelijks mijn tijd moet verdelen tussen het onderhoud van bestaande advertentiemogelijkheden en –middelen, ontwikkeling van nieuwe proposities, integratie van nieuwe platformen, adverteerders en mediabureaus adviseren over op maat gemaakte campagnes, op zoek gaan naar strategische partnerships en samenwerkingen en, zeker niet onbelangrijk, 70 man sales gemotiveerd houden en door een crossmediale bril laten kijken.

Wat is jouw visie op crossmedia?

De media-exploitant anno nu moet een inhoudelijke gesprekspartner voor adverteerders zijn. Er zijn steeds minder klanten die alleen maar sec willen adverteren. Zij willen meer. Of het nou gaat om concepten op maat of dat zij zoeken naar conversie, performance of storytellling; wij zijn dan ook getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseurs om te helpen een doelgroep te bereiken én te beraken. De Persgroep heeft de juiste specialisten in huis om dit soort partnerships succesvol aan te gaan en in executie te begeleiden. Kennis over het maken van content en deze passend uitserveren blijft onze kracht. Daarmee zijn wij de exploitant waar de adverteerder niet meer zonder kan en bouwen we aan crossmediale campagnes en het behalen van marketingdoelstellingen.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia is niet meer zomaar een marketing-begrip, maar slaat op de manier waarop we nu leven. We kunnen niet meer zonder smartphone en andere devices. De hele dag door consumeren we via diverse platformen en devices onafgebroken met elkaar. Crossmedia is verweven in de customer journey. Daardoor is het leven van een adverteerder ook complexer geworden; alles draait om de juiste data-inzichten om de ideale inzet van kanaal of mediumtype te bepalen, gelet op de doelstelling in relatie tot het gedrag van de beoogde consument . We moeten niet meer denken in single media, maar in gedrag en audiences. Factoren die onlosmakelijk verbonden zijn met crossmediale middelen en content. En dat wordt alleen maar meer onderdeel van elkaar.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van de Persgroep ben jij trots?

2017 was voor mij een jaar van prachtige crossmediale samenwerkingen, onder andere met SNS en McDonald’s. Daarover vind je meer in de inzendingen van onze CrossMedia Cases. Qua producten, services en diensten zie je bij ons in de hele organisatie een crossmediale verweving. Ons DNA is echt veranderd van print naar crossmediaal. Neem bijvoorbeeld onze enorm populaire hybride-abonnementen: maandag tot en met vrijdag leest men het nieuws via de app en e-paper en in het weekend wordt uitgebreid de tijd genomen voor de papieren krant en magazine. Deze manier van nieuwsconsumptie stijgt en daar passen wij ons commerciële advies op aan. Daarnaast is video een onmisbare vorm van het distribueren van content. Met de videowall op AD.nl hebben we dit perfect geïntegreerd in de bestaande (nieuws)artikelen en we hebben inmiddels tal van campagnes voor adverteerders op dezelfde manier succesvol ingezet.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2017?

Onze hele organisatie is in 2017 getransformeerd naar digitaal / crossmediaal. Van redactie tot aan advertising. Redacties zijn digital-first content gaan creëren en distribueren. Voor de sales-organisatie was 2017 het jaar van de succesvolle implementatie van nieuwe merken zoals Reclamefolder.nl en De Ondernemer. Hiermee heeft de Persgroep een extra oplossing op conversie-doelstellingen (bijvoorbeeld in aanvulling op Huis-aan-huis) en met de Week van de Ondernemer op events. Daarnaast hebben we prachtige partnerships gesloten met partijen als &C, Ziggo Sport en 24Kitchen. Samenwerkingen om nog betere content te bieden aan de consument en meer vormen van advertising mogelijk te maken. En levert dit wat op? Ja zeker! De Persgroep realiseerde in 2017 een digitale groei van 200 procent met een sterk behoud van print.

Wat is het laatste nieuws?

Ik ben zelf heel trots op de reeks van partnerships omtrent sport: KNVB, KNLTB, Ziggo Sport en natuurlijk NOC*NSF! We claimen met onze prachtige merken sportumfeld no. 1 van Nederland. Denk je sport? Denk je AD! En dat nu eindelijk officieel onderzocht is wat wij stiekem al wisten; de Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland volgens NOM Mediamerken! Wij bezetten 3 plaatsen in de top 5; ADR Nieuwsmedia (1), AD (2) en de Volkskrant (5) en bereiken dagelijks 36 procent van alle Nederlanders. Ik zeg; crossmediaal met een gouden randje.

www.depersgroep.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie